نخستین واحدبخش بخار نیروگاه پرند مپنا وارد مدار شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد رضا شریفی مدیرعامل شرکت بهره‌برداری و تعمیراتی مپنا در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه نیروگاه پرند به عنوان اولین و جدی‌ترین پروژه بخش بخار بیع متقابل بر اساس تبصره 19 قانون بودجه در دستور کار شرکت تولید برق پرند مپنا قرار گرفته، از سنکرون شدن واحدهای دوم و سوم این پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

وی درباره پروژه سیکل ترکیبی پرند گفت: نیروگاه پرند از اهمیت قابل توجهی در تامین برق پایدار استان تهران و همچنین اتصال شبکه مرکز به شمال ایران برخوردار است.با توجه به عبور از مرحله اول سیاست‌های کلان وزارت نیرو در جهت تامین برق پایدار در مرحله بعد، افزایش راندمان شبکه در برنامه‌های بالادستی وزارت نیرو قرار گرفته و بر این اساس، توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی در دستور کار بدنه صنعت برق قرار دارد.

این مقام مسئول با بیان اینکه بخش بخار این نیروگاه مشتمل بر 3 واحد بخار 160 مگاواتیE-Type  ،6 واحد بویلر بازیاب حرارتی (HRSG)، سیستم خنک کننده از نوع ACC، پست 400 کیلوولت و 3.5 کیلومتر خط انتقال 400 کیلوولت است، گفت: به منظور تامین آب پایدار مورد نیاز بخش بخار نیروگاه با توجه به شرایط بحرانی آب و در نظر گرفتن مسئولیت‌های اجتماعی شرکت مپنا، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب شهر جدید پرند و تامین پساب از آن محل نیز از دیگر جنبه­ های جدید تعریف شده در توسعه بخش بخار این نیروگاه سیکل ترکیبی است.

شریفی درخصوص میزان سرمایه‌گذاری در اجرای پروژه و پیشرفت آن گفت: به منظور احداث بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند، حجم سرمایه گذاری مورد نیاز در حدود 420 میلیون یورو در نظر گرفته شده که از این میزان، رقمی معادل 407 میلیون یورو مربوط به بخش بخار نیروگاه است و 13 میلیون یورو نیز به منظور تکمیل خط انتقال برق، تکمیل تصفیه خانه فاضلاب و احداث خط انتقال پساب به نیروگاه مورد نیاز است.

وی افزود: در حال حاضر پروژه بخش بخار نیروگاه سیکل ترکیبی پرند پیشرفتی نزدیک به 83 درصد را ثبت کرده و در تاریخ 22 آبان نیز اولین واحد نیروگاه با شبکه سراسری سنکرون شد.

مدیر پروژه نیروگاه پرند مپنا ادامه داد: در واحدهای دو و سه نیز کلیه تجهیزات اصلی شامل توربین، ژنراتور و ترانس اصلی تامین و نصب شده و بخش اندکی از تجهیزات مرتبط در جزیره بویلر و کولینگ واحدهای دو و سه باقی مانده که به منظور تامین و اجرای این جزایر و سنکرون واحدهای دو و سه نیروگاه، سرمایه گذاری حدود 250 میلیارد تومان مورد نیاز است. به عبارتی دیگر پیشرفت واحد دوم نزدیک به 75درصد و واحد سوم 70درصد است که امکان سنکرون این واحدها با فاصله اندکی پس از واحد اول میسر است.

شریفی در پاسخ به پرسش با اجرای کامل پروژه،میزان برق تولیدی به چه میزان افزایش می‌یابد گفت: پروژه شامل سه واحد بخار 160 مگاواتی است که با تکمیل فاز بخار نیروگاه و به مدار آمدن هر سه واحد، نزدیک به 480 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه خواهد شد. همچنین با توجه به ارتقای واحدهای گازی نیروگاه به MAP2B، ظرفیت بخش گاز نیروگاه نیز تقریبا 138 مگاوات افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد: بدین ترتیب می‌توان مدعی شد که در دو سال آینده، با تکمیل هر دو پروژه به صورت مجزا، نزدیک به 600 مگاوات به ظرفیت نیروگاه اضافه خواهد شد که این مهم، بدون هیچ گونه افزایشی در مصرف سوخت و گازهای آلاینده حاصل می‌شود که این مجموعه رخدادها، خود باعث افزایش بیش از پیش اهمیت این نیروگاه در تامین برق پایدار در شبکه خواهد شد.

این مقام مسئول با اعلام تحت حمایت بودن این  پروژه  از سوی دولت در قالب تبصره 19 قانون بودجه گفت: پس از تامین برق مورد نیاز شبکه سراسری به منظور تثبت شبکه از طریق واحدهای گازی که مدت زمان کوتاهی برای راه اندازی و تولید برق در مقایسه با نیروگاه‌های بخاری و سیکل ترکیبی نیاز دارند، افزایش راندمان شبکه در برنامه‌های بالادستی وزارت نیرو قرار گرفت. پس از این مرحله و با توجه به منویات مقام معظم رهبری و قرار گرفتن اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت، تشویق بخش خصوصی برای ورود به صحنه و توسعه بخش بخار نیروگاه‌های گازی در دستور کار وزارت نیرو قرار گرفت.

شریفی ادامه داد: بدین منظور، در قانون بودجه سال 92 و در قالب تبصره 19، قراردادهای بیع متقابل به عنوان راهکار دستیابی به این مهم منظور شد. بر این اساس، مقرر شد تا پس از تکمیل بخش بخار نیروگاه‌های گازی و اثرگذار در شبکه سراسری که ضریب عملکرد و بهره برداری مناسبی در شبکه سراسری دارند، از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت گازوییل ظرف مدت 8 ماه و 23 روز که این مدت به 2 سال نیز قابل تمدید است، سرمایه گذاری انجام شده به سرمایه‌گذار عودت شود.

وی افزود: بر همین اساس شرکت مپنا به عنوان بزرگترین شرکت نیروگاه ساز در خاورمیانه و چهارمین شرکت نیروگاه ساز دنیا، مبادرت به توسعه بخش بخار سه نیروگاه پرند، توس و عسلویه کرد تا علاوه بر بهره برداری از این فرصت ایجاد شده، مسئولیت اجتماعی و رسالت اخلاقی در جهت کاهش آلایندگی و همچنین کارآفرینی را نیز به منصه ظهور برساند.

انتهای پیام