پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسام عقبایی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: قیمت خرید و فروش مسکن تا پایان آبان 10 درصد رشد داشته و پیش بینی می کنیم در زمستان در مقایسه با تابستان رشد 10 درصدی قیمت مسکن وجود داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه افزایش صدور پروانه ساختمانی در سال 96 نشانه افزایش تولید مسکن است،افزود: در آبان سال جاری 48 هزار و 537 قرارداد خرید و فروش منعقد شده که 16 هزار و 617 قرارداد در تهران بوده که این تعداد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.در زمینه اجاره مسکن نیز در زمستان سال 96 که شاهد کاهش تقاضا و افزایش عرضه هستیم، پیش بینی می کنیم تا حداکثر 5 درصد اجاره ها کاهش یابد.

بهروز ملکی مدیرکل تجهیز منابع وزارت راه هم گفت: سال جاری صدور پروانه ساختمان 10 درصد و ارزش افزوده بخش مسکن 7 درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است.با ساخت مسکن مهر و تزریق منابع نفتی به بخش مسکن در برخی سال ها تولید به شدت افزایش یافت به طوری که از سال 89 تا 92 برای ساخت 750 هزار واحد مسکونی پروانه ساختمان صادر شد.

وی با بیان اینکه در طرح جامع مسکن برنامه بلندمدتی به این بخش تا سال 1405 دیده شده،افزود: مسکن اولی ها، بافت های فرسوده و سکونت گاه های غیررسمی در این طرح دیده شده است.

این مدیرحوزه راه با اشاره به اینکه شمار ثبت نام کنندگان در صندوق پس انداز مسکن اولی به زودی به 300 هزار نفر می رسد،ادامه داد: به متقاضیان مسکن اولی ساخت مسکن در بافت های فرسوده تسهیلات 8 درصدی داده می شود و انبوه سازان هم در این بافتها می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.طرح جامع مسکن منتشر شده، اگرچه معتقدیم این طرح اشکالاتی دارد و باید به طور پیوسته مورد بازنگری قرار گیرد.

ملکی اظهار داشت: تنها با پمپاژ پول در یک بخش نمی توان کار مثبتی انجام داد و وظیفه دولت نهاد سازی در حوزه مسکن است.چنانچه سیاست های دولت در حوزه پولی تغییر کند بازار مسکن تأثیر خواهد پذیرفت.محتمل ترین سناریو درباره رشد قیمت مسکن در هر فصل، افزایش قیمت به اندازه تورم در همان فصل خواهد بود.

وی گفت: در بازار اجاره مسکن تا پایان سال هم افزایشی نخواهیم داشت حتی ممکن است شاهد کاهش اجاره بها هم باشیم.قیمت کالا و خدمات در مقایسه با سال گذشته 50 تا 60 درصد افزایش یافته،در حوزه مسکن هم طبیعتاً باید همین افزایش رخ می داد در حالی که افزایش نرخ مسکن کمتر از میانگین شاخص کل است.

جمشید برزگر رئیس کانون انبوه سازان مسکن هم در این برنامه گفت: مشوق های بانک مسکن در سال 95 اثر را در سال 96 گذاشت.سؤال اینجاست که خانه اولی ها آیا می توانند با درآمد یک میلیون و 200 تا یک میلیون و 500 هزار تومان صاحب خانه شوند؟بر اساس آمارها، 11 تا 14 میلیون نفر حاشیه نشینند و 9 تا 10 میلیون نفر در بافت های فرسوده هستند.

وی افزود: بر اساس همین آمارها، 600 تا 800 هزار و یا یک میلیون و 200 هزار خانوار هر سال مسکن اولی هستند.گردش نقدینگی 20 تا 30 درصد صنایع به بخش مسکن مرتبط است و این بخش 12 تا 18 درصد اشتغال مستقیم دارد.سرمایه گذاری در بخش مسکن نیاز به پشتیبانی دارد در حالی که نیاز به مسکن در هیچ وزارتخانه یا سازمانی به طور دقیق برآورد نشده است.

این مقام مسئول گفت: در طرح جامع مسکن تولید سالانه 1.5 میلیون واحد مسکن دیده شده در حالی که در برنامه توسعه، این تعداد یک میلیون است.
رونق خرید و فروش مسکن اتفاق نیفتاده و بیشتر آمار ارائه شده در تهران است.وقتی برای یک مترمربع مسکن 600 هزار تومان هزینه خدمات می دهیم و هزینه انشعبات 7 تا 8 برابر می شود همین ها باعث افزایش قیمت می شو اما در حوزه مسکن تا پایان سال اتفاق خاصی نخواهد افتاد.

برزگر گفت: روزی ایران ششمین تولید کننده سیمان در جهان بود در حالی که هم اکنون کارخانه های سیمان با 30 تا 35 درصد ظرفیت کار می کنند.برای برون رفت از رکود در بازار مسکن صندوق توسعه ملی باید به کمک این بخش بیاید.

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: انتظاراتی که از رونق در حوزه مسکن می رفت در عمل اتفاق نیفتاده است.وزارت راه به تنهایی نمی تواند در بخش مسکن تأثیرگذار باشد بلکه هیأت دولت و شخص رئیس جمهور باید در این زمینه پیش قدم باشند هرچند که عزمی در این حوزه دیده نمی شود.

وی افزود: سیاست مدونی در بخش مسکن وجود ندارد و اهداف طرح جامع مسکن عملیاتی نشده است. وزارت راه که مسکن مهر را زیر سؤال می برد باید به این سؤال پاسخ دهد که آیا توان تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی را دارد؟

انتهای پیام