بدعت احمدی‌نژاد در بودجه٩٧ قانون می‌شود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،روز گذشته حسن روحانی در مجلس حاضر شد تا طبق روال معمول در مهلت قانونی، لایحه بودجه سال ٩٧ را برای بررسی و تصویب در اختیار مجلس قرار دهد.

بررسی جامع و کامل بودجه سال ٩٧ نیازمند زمان بیشتری است و در آینده بیشتر به آن خواهیم پرداخت، اما شاید مهم‌ترین نکته در بودجه سال آینده تعریف هزینه‌های خارج از عرف برای صندوق توسعه ملی است، صندوقی که در دولت اول اصلاحات با خون دل رئیس‌جمهور وقت ایجاد شد تا سرمایه‌ای برای نسل‌های آینده ایران گردآوری کند.

محمدخاتمی یک‌بار در مجلس از سرخ‌نگه‌داشتن صورت دولت با سیلی در هنگامه نبود ارز برای پرداخت بدهی‌ها سخن گفته بود. صندوق ذخیره‌ای که با سختی فراوان ایجاد شده بود که به گفته احمد توکلی در دوران احمدی‌نژاد جاروشده تحویل دولت جدید داده شد. آن زمان بود که دیگر اهمیت صندوق ذخیره ارزی که بعدها صندوق توسعه ملی نام گرفت، برای همگان روشن شده بود و دست‌ بردن به آن برای هزینه‌های جاری خط قرمز افکار عمومی تلقی می‌شد.

اکنون، در بودجه سال ٩٧ گویی قرار است بدعت احمدی‌نژاد به قانون تبدیل شود و از پرداخت به صداوسیما تا پرداخت پاداش بازنشسته‌های آموزش‌وپرورش از جیب صندوق توسعه ملی انجام شود، اقدامی که یقینا با واکنش منفی کارشناسان روبه‌رو خواهد شد.

بودجه کلی سال ٩٧ از لحاظ منابع و مصارف با رشدی سه‌‌درصدی نسبت‌به سال ٩٦، روی رقم هزار و ١٩٤ هزار میلیارد تومان بسته شده است. منابع بودجه از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف آن، از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی در سال آینده بیش از ٣٦٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی 6 درصدی را در مقایسه با سال جاری دارد.

درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها نیز در سال آینده، ٥٦.٨ هزار میلیارد تومان خواهد بود که رشدی ٩درصدی را نسبت به سال جاری تجربه خواهد کرد. بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها در سال ٩٧ بالغ بر ٨١٣ هزار میلیارد تومان است که یک درصد بیشتر از بودجه سال ٩٦ خواهد بود.

همچنین سال آینده در همین حساب و کتاب اولیه ٨٠ هزار میلیارد تومان کسری عملیاتی دارد. این درحالی است که تجربه نشان داده به‌دلیل بیش برآوردی‌های درآمدها هر سال میزان کسری‌ها بیشتر از ارقام برآورد شده است.

انتهای پیام