مزایای عرضه جو در بورس کالا با طرح قیمت تضمینی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،محمدرضا پورابراهیمی با اشاره به اینکه اجرای سیاست قیمت تضمینی به میزان قابل‌توجهی از بار مالی دولت را می‌کاهد به اقتصاد آنلاین گفت: عرضه جو در بورس کالا براساس طرح قیمت تضمینی به جای خرید تضمینی، به ماه ها انتظار کشاورزان برای دریافت مطالبات پایان داده است.

وی افزود: به این ترتیب با اجرای طرح قیمت تضمینی، ماه ها انتظار کشاورزان برای دریافت مطالبات و ایجاد دلسردی و مشکلات عدیده مالی، جای خود را به پرداخت حدود ٧٠ درصدی پول کشاورزان در کوتاه ترین زمان ممکن می دهد و در این بین دولت نیز به جای پرداخت کل وجه محصول تنها مابه التفاوت را می دهد

این نماینده مجلس گفت: عرضه محصولات کشاورزی از جمله جو در بورس کالا اقدام مثبت و کارشناسی است چرا که از مزایای اصلی عرضه جو براساس طرح قیمت تضمینی، شفافیت قیمت و کیفیت محصول است، به‌طوری که خریداران به واسطه عرضه این محصول در بورس از لحاظ کمی و کیفی با خیال راحت‌تری به عرضه‌هایی که از طریق بورس انجام می‌شود، روی می‌آورند و اگردولت می خواهد تضامینی به کشاورز درخصوص فروش محصولات با قیمت مناسب دهد، بهترین راهکار عرضه محصولات در بورس است.

پورابراهیمی با اشاره به اینکه عرضه جو، اولین تجربه ورود محصولات کشاورزی به بورس کالا نیست، اظهارداشت: برای محصولات دیگری نیز این کار در سال های اخیر صورت گرفته و آموزش‌ها و کارهای مربوط به انبارداری انجام شده است. ضمانت‌های مربوط به گواهی سپرده کالایی انجام شده و استانداردهای تعریف شده در حال اجرا است.

وی تصریح کرد: ورود هر نوع کالایی در بورس کالا باعث ایجاد شفافیت در تقاضا و افزایش اطلاعات مرتبط با عرضه کالاها می‌شود، همچنین ایجاد مکانیسم عرضه و تقاضا در فضایی کاملا تعریف شده شکل خواهد گرفت. این درحالی است که براساس مبنای عملیات مرتبط با مبادلات هرکالا در اقتصاد با نحوه بهتر و برنامه‌ریزی دقیق‌تریاز طریق بورس کالا عملیاتی خواهد شد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس به ظرفیت بورس کالا برای عقد قراردادهای بلندمدت اشاره کرد و گفت: امکان عقد قراردادهای بلندمدت دربورس فراهم شده و این قراردادها می‌توانند جایگزین مناسبی برای قراردادهای نقدی باشد همانند فرآیندی که در تمام دنیا وجود دارد.

پورابراهیمی اظهار داشت: در ابتدای کاربزرگی برای اصلاح خرید محصولات کشاورزی هستیم و در این مسیر طبیعی است در حین انجام کار ایرادات و مشکلات ایجاد شود، اما زمانی که همه مسئولان و کارشناسان بر اصلاح سیاست خرید تضمینی که به سال ها قبل برمی گردد، تاکید دارند و نقشه راهی همچون قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی در مقابل ماست، باید همه دست اندرکاران با حمایت های لازم زمینه پیاده سازی طرح قیمت تضمینی را فراهم کنند.

انتهای پیام