افزایش سرمایه"های وب"، شائبه کنتورسازی و ضمانت شرکتهای قائم به فرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی اعلام جزییات واگذاری یکی از دو بلوک 17 درصدی سهام "های وب" برای تامین بخشی از منابع خرید پارس آنلاین توسط سهامدار عمده ، ایمان میری عصر دیروز هم  با حضور معاون بورس تهران، برنامه خبری برگزار کرد و تا پاسخ گوی سئوالات رسانه ها باشد.

این مالک 86.3 درصدی "های وب" ، چهارشنبه 6 دی اقدام به عرضه 680 میلیون سهم شرکت 400 میلیارد تومانی داده گستر عصر نوین به قیمت پایه 1000 تومان در بورس خواهد کرد.

توضیحات معاون بورس تهران

روح الله حسینی مقدم معاون ناشران و اعضاء شرکت بورس با اشاره به پیگیری های معمول که برای پذیرش شرکت داده گستر عصر نوین در بورس تهران انجام شد،گفت: همه مواردی که منجر به بسته شدن نماد این شرکت شد به جز مورد پارس آنلاین، در امیدنامه به بازار منعکس و شفاف سازی لازم قبل از عرضه انجام شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این حوزه برای بازار سرمایه شناخته شده نبود، موضوعات بعدی بوجود آمده ابهامات بیشتری را برای سهامداران ایجاد کرد. در این راستا تصمیم گرفته شد جلساتی برگزار شود تا در فضای کارشناسی نسبت به موارد لزوم، دورنمای این صنعت، قراردادهای اخیر و تفاهمات اولیه شفاف سازی صورت گرفته و به سوالات پاسخ داده شود.

پاسخ سهامدار عمده به شائبه تکرار تراژدی کنتورسازی

ایمان میری هم در پاسخ به سوالی در خصوص قرارداد با پارس آنلاین و شائبه تکرار تراژدی کنتورسازی مبنی بر اعلام قرارد قبل از نهایی شدن و به تبع آن افزایش ارزش سهام و صف خرید گفت: در حال حاضر به اینکه چرا این خبر 6 ساعت زودتر اعلام نشده متهم هستیم. در زمان اعلام این خبر نماد به مدت 40 روز بسته بود و نمی توانست سهامداران را متضرر کند،بعد از بازگشایی سهم هم تمام شفاف سازی لازم منتشر شد.

وی افزود: در مدل تامین مالی این قرارداد مدل خیلی ساده تری را دیده بودیم اما در حال حاضر یکی از مشکلات،قیمت گذاری برروی واگذاری بلوکی بود که مشخص است خریدار ان کیست و منجر به تغییر قرارداد به نوع بدون سهم شد و توافق بر این شد که میزان مشخصی عرضه شود اما بورس با دغدغه های خود شرایط جدیدی گذاشته و اعلام کرد تا محقق شدن شرایط نماد باز نخواهد شد. ما هم تلاش کردیم تا حد امکان شرایط را محقق کنیم که تمام و کمال خواسته بورس اجرا نشد اما شرایط را تغییر داد.

این مقام مسئول اظهار داشت: بطور مثال تعهد عرضه 20 درصدی وجود داشت اما با توجه به شرایط بازارگردانی امکان عرضه این میزان وجود نداشت که امیدواریم در نهایت با تمام تغییرات و خواسته ها به نتیجه رسیده و توافق نامه با دو شرط به قرارداد تبدیل شود.

برنامه افزایش سرمایه 50 درصدی

میری در پاسخ به سوال بورس پرس درباره اینکه آیا جهت تامین منابع مالی خرید پارس انلاین علاوه بر واگذاری بلوک 17 درصدی، قصد افزایش سرمایه هم دارد یا خیر؟ گفت: قصد افزایش سرمایه وجود دارد. علاوه بر واگذاری این بلوک به منابع دیگری نیاز است که با پیش بینی صورت گرفته،طبق مدل اعلامی اگر شرکت مبلغ 200 میلیارد تومان معادل 50 درصد افزایش سرمایه دهد، مشکلات را برای دوسال پوشش می دهد اما اینکه با این پیشنهاد موافقت شود، مشخص نیست.

ضمانت شرکت های قائم به فرد چیست؟

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر بورس پرس مبنی بر اینکه شرکت های قائم به فرد همانند های وب قاعدتا ابهاماتی را برای سهامداران به وجود می آورند، ضمانت این نوع شرکت ها و تضمین به سهامداران چیست؟ اظهار داشت: هیچ شرکتی به این عظمت را با یک فرد نمی توان اداره کرد. مشکل این است که در این شرکتها، همه مدیرعامل و سهامدار عمده را می بینند.

مدیرعامل های وب ادامه داد: این شرکت از سال های گذشته خانوادگی اداره می شد و یک گروه آن را اداره می کند.این دغدغه از سوی سازمان بورس هم مطرح شد که پیشنهاد فریز 80 درصدی از طرف سازمان مورد قبول واقع نشد اما من اماده ام 51 درصد سهام در مدت یکساله فریز شود که پذیرفته شد. احتمال اتفاقات ناگوار برای هر شخصی وجود داشته و شرکت قائم مقام و گروه اجرایی دارد،حتی ترکیب دو شرکت ممکن است جابجایی مدیران در بخش هایی را در پی داشته باشد اما برای رفع نگرانی 51 درصد از سهام های وب فریز خواهد شد.

تاثیر تعرفه جدید اینترنت

میری در خصوص تاثیر تعرفه جدید اینترنت بر شرکت و اینکه آیا در آینده ضریب رشد شرکت ادامه دار خواهد بود؟ پاسخ داد: تصویب تعرفه های جدید از نظر عده کثیری مطلوب نیست و معتقدند روال گیگ فروشی را زیاد می کند اما علت اینکه ما ان را مطلوب می دانیم، این است که تنها منبع درآمدی ما ADSL نیست و آن را در درآمد بودجه کاهشی دیده ایم.باید در حوزه های دیگر خصوصا فیکس فرهنگ سازی کرده و مصرف را بالا ببریم.

وی با روشن دیدن آینده، بر افزایش توان رقابتی تاکید کرد و گفت: باید ارتباطات را تصحیح کنیم. فروختن صرف اینترنت تهدیدی برای ما است و طی 4 -5 سال آتی خذمات و ارائه سرویس به سمت BTOB باید گسترش یابد چراکه حوزه BTOC اشباع شده است.

انتهای پیام