پیش بینی وزارت اقتصاد و دو ارگان از اثر افزایش قیمت بنزین و گازوئیل بر تورم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حسین میرشجاعیان درباره پیش بینی دولت از تورم ناشی از اصلاح قیمت حامل های انرژی در بودجه سال آینده به ایرنا گفت: ابتدا باید ببینیم چه طرحی در مجلس به تصویب می رسد.بر خلاف آنچه که برخی اقتصاددانان مطرح می کنند و مشخص نیست با چه روشی به نرخ های 8 درصدی تورم رسیده اند، تحلیل وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه بر این است که حداکثر افزایش نرخ تورم بین 1.5 تا 2 درصد خواهد بود.

وی تاکید کرد: بر مبنای نرخ بنزین 1500 تومانی و گازوئیل 400 تومانی، پیش بینی وزارت اقتصاد بروز تورم حداکثر 1.5 درصدی در اقتصاد ایران است اما بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه این نرخ را حداکثر 2 درصد برآورد کرده اند.این ارزیابی ها نشان می دهد افزایش نرخ دو حامل انرژی یعنی بنزین و گازوئیل موج تورم به همراه نخواهد داشت.

این مقام مسئول اظهار داشت: این وضعیت در شرایطی رخ می دهد که دولت از ابزارهای پولی و مالی برای کنترل شاخص های اقتصادی استفاده نکند.
برای نمونه در سال 93 در حالی که نرخ تورم 30 درصد بود، قیمت بنزین از 300 تومان به هزار تومان افزایش یافت اما نرخ تورم به 10 درصد رسید یعنی دولت با ابزارهای پولی نه تنها شاخص های کلان اقتصادی را بهبود بخشید بلکه قیمت بنزین نیز تعدیل شد.

میرشجاعیان گفت: افزایش قیمت بنزین و گازوئیل شاید سطح عمومی قیمت ها را تغییر دهد اما اینطور نیست که واگرا و غیرقابل کنترل باشد و می توان با ابزارهای دیگر اثر آن از اقتصاد را خارج کرد.تجربه سال های قبل نشان می دهد که می توان طی 7 یا 8 ماه اثر این تورم را از بین برد و به یک نقطه تعادل رسید.بروز تورم افسار گسیخته در شرایطی است که دولت منفعل عمل کند در صورتی که برنامه دولت تدبیر و امید چنین نیست و با سیاست های پولی و مالی، اقتصاد را کنترل می کند.

وی افزود: نگاهی به لایحه بودجه سال آینده نشان می دهد دولت سعی کرده جلوی افزایش هزینه ها را بگیرد که قدم مثبتی برای کنترل تورم به شمار می رود،بنابراین من به عنوان یک کارشناس اقتصادی اصلا نگران نیستم افزایش نرخ حامل های انرژی، تورم لجام گسیخته ایجاد کند.با نرخ پیشنهادی بنزین 1500 تومانی و گازوئیل 400 تومانی هرگز تورم بالا در اقتصاد ایران رخ نمی دهد.

انتهای پیام