آخرین مواضع وزیر امورخارجه آمریکا درباره آینده برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رکس تیلرسون در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفت: دولت در حال همکاری با قانونگذاران آمریکایی برای ایجاد تغییرات در قوانین داخلی درباره برجام است تا واشنگتن در این توافق بماند. این تغییرات ممکن است طی یکی دو هفته آینده اعمال شود.

وی ادامه داد: ترامپ اعتقاد دارد این توافق را یا اصلاح خواهد کرد و یا از آن خارج خواهد شد. ما درحال تلاش برای اصلاح آن هستیم و اگر شواهدی مبنی بر تلاش کنگره برای اصلاح برجام مشاهده شود ، ترامپ احتمالاً 12 ژانویه، معافیت‌های تحریمی را برای ایران امضا خواهد کرد. رویکرد دولت ترامپ است که ابتدا قانون داخلی آمریکا ناظر بر برجام را تغییر دهد و در مرحله بعد با متحدان اروپایی برای پرداختن به نقائص آن همکاری کند.

بنابر اعلام آسوشیتدپرس، رسیدن به توافق با سران کنگره در این فرصت محدود، بسیار دشوار به نظر می‌رسد. اما یک منبع در کنگره آمریکا تأیید کرد در گفت‌وگوهای میان دولت ترامپ با قانونگذاران آمریکایی پیشرفت‌های عمده‌ای حاصل شده، هر چند که مذاکرات بر سر یک متن مشخص هنوز شروع نشده است.

یکی از گزینه‌هایی که قانونگذاران آمریکایی برای جلب حمایت کاخ سفید درباره آن بحث کرده‌اند حذف این الزام است که ترامپ هر سه ماه یکبار پایبندی ایران به برجام را به کنگره گزارش بدهد. احتمال دیگر این است که قانون داخلی آمریکا درباره برجام، موسوم به  قانون بررسی توافق هسته‌ای ایران، مصوب سال 2015 به نحوی تغییر داده شود که بازه زمانی گزارش‌دهی‌های ترامپ طولانی‌تر شود.

هنوز مشخص نیست آیا اصلاح «قانون بررسی توافق هسته‌ای» برای مجاب کردن ترامپ به عدم خروج از آن کافی خواهد بود یا خیر.چالشی که قانونگذاران آمریکایی با آن مخالفند ایجاد اصلاح در قوانین ناظر بر برجام به نحوی است که هم بتواند ترامپ را به ماندن در آن مجاب کند و هم از نظر کشورهای اروپایی طرف برجام، نقض این توافق نباشد.

انتهای پیام