نکاتی مهم از چند و چون الزام شرکت های بورسی + نمونه گزارش تفسیری مدیریت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،روح الله حسینی مقدم درباره الزام شرکت های بورسی به ارایه گزارش تفسیری مدیریت، اظهار داشت: یکی از تغییرات با اهمیت در دستورالعمل افشا پس از اصلاحات اخیر، جایگزین شدن گزارش تفسیری مدیریت به جای گزارش پیش ­بینی عملکرد سالانه است. این نوع گزارش تحلیل مدیریت از صورت‌های مالی و دیگر داده‌های آماری ناشر است که به فهم و درک بیشتر سهامداران از وضعیت مالی فعلی و آینده، تغییرات در وضعیت مالی و نتایج عملیات شرکت کمک خواهد کرد.

وی ادامه داد: گزارش تفسیری شامل جملات آینده‌نگری است که با رویدادهای آتی یا عملکرد مالی آتی شرکت در ارتباط بوده و کلماتی نظیر پیش‌بینی، باور، برآورد، انتظار، تمایل، خواسته، احتمالاً و اصطلاحات مشابه ، بیانگر جملات آینده‌نگر و نشان‌دهنده انتظارات، باورها یا پیش‌بینی‌های جاری از رویدادها و عملکرد مالی آتی است. این جملات در معرض ریسک‌ها، عدم قطعیت‌ها و مفروضات غیر قطعی قرار دارند. بنابراین نتایج واقعی ممکن است متفاوت از نتایج مورد انتظار باشند.

این مقام مسئول افزود: ناشران پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مکلفند گزارش تفسیری مدیریت را همراه با صورت‌های مالی میان دوره ای 3، 6 و 9 ماه و صورت­ های مالی سالانه، تهیه و افشا کنند. همچنین شرکت ها باید اظهارنظر حسابرس نسبت به گزارش تفسیری مدیریت که همراه صورت‌های مالی میان‌دوره‌ای 6 ماهه و سالانه تهیه می‌شود را نیز ارائه کنند. ضوابط تهیه و راهنمای به کارگیری گزارش تفسیری مدیریت طی ابلاغیه‌ای به اطلاع ناشران، حسابرسان و سایر استفاده کنندگان می رسید.

حسینی مقدم ادامه داد:طبق راهنمای بکارگیری ضوابط تهیه گزارش تفسیری مدیریت (ابلاغیه مورخ 05/10/139  مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار)، گزارش مذکور باید در 5 سرفصل شامل ماهیت کسب و کار، اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت برای دستیابی به آن اهداف، مهمترین منابع، ریسک‌ها و روابط، نتایج عملیات و چشم‌اندازها و مهمترین معیارها و شاخص‌های عملکرد برای ارزیابی عملکرد در مقایسه با اهداف اعلام‌ شده تهیه و منتشر شود.

به گفته وی ، جهت راهنمایی برای تهیه گزارش تفسیری مدیریت و مصادیق افشای اطلاعات، نمونه از گزارش تفسیری مدیریت برای یک شرکت سیمانی اینجا ارائه شده است.

انتهای پیام