دولت مجاز به انتشار "اخزا" برای خرید محصولات کشاورزی شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خانه ملت، علی اصغر یوسف نژاد در نشست خبری با خبرنگاران درخصوص نشست کمیسیون تلفیق بودجه مجلس گفت: براساس مصوبه کمیسیون تلفیق شهرداری ها و سازمان های وابسته می توانند تا سقف 8 هزار میلیارد تومان اوراق مالی اسلامی منتشر کنند که 50 درصد از این اوراق در زمینه طرح های قطار شهری و حمل و نقل صرف شود.

وی ادامه داد: براساس این مصوبه، دولت می تواند اسناد خزانه با سررسید سه ساله برای طرح های تملک دارایی سرمایه ای، خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بدهی های سازمان پایه ای،بیمه سلامت و مطالبات تولیدکنندگان برق تا میزان 15 هزار میلیارد تومان منتشر کند. همچنین تا سقف 5 هزار میلیارد تومان بدهی های قطعی را با اشخاص حقیقی و حقوقی، تعاونی و بخش خصوصی از این محل تسویه کند.

این نماینده مجلس تصریح کرد: دولت همچنین می تواند تا سقف 10 هزار میلیارد تومان اسناد خزانه با سررسید کمتر از یک سال برای پروژه های عمرانی منتشر کند که سرمایه گذاری طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک توسط وزارتخانه های نفت و صنعت، تا سقف 5 هزار میلیارد تومان منتشر شود.وزارت نفت می تواند از طریق شرکت های دولتی تابع تا سقف 3 میلیارد دلار برای بازپرداخت بدهی سررسید شده پیمانکاران قرارداد بیع متقابل طرح های بالادستی نفت و گاز اختصاص دهد.

یوسف نژاد گفت: دولت 70 میلیارد تومان برای طرح های آبرسانی در زمینه تامین آب شرب روستایی و عشایری و 1.28 هزار میلیارد تومان نیز برای توسعه شبکه های برق روستایی و تولید برق تجدیدپذیر باید اختصاص دهد.

وی افزود: پس از بررسی تبصره 5 لایحه بودجه در کمیسیون تلفیق، شرکت های دولتی و وابسته به وزارتخانه ها،مراکز دانشگاهی و پارک های علم و فناوری تا سقف 7 هزار میلیارد تومان می توانند اوراق مالی و اسلامی ریالی برای طرح هایی که از توجیه فنی، اقتصادی و زیست محیطی برخوردارند، منتشر کنند.براساس مصوبه کمیسیون تلفق، دولت می تواند 26 هزار میلیارد تومان اوراق مالی و اسلامی برای اجرای طرح های سرمایه ای نیمه تمام و طرح های ساماندهی دانشگاه ها و طرح های تملک دارایی های استانی منتشر کند.

انتهای پیام