"تبرک" معرفی شد/ سهم موثر یک زیرمجموعه در پرتفوی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،پیرو درج نماد هلدینگ غذایی تبرک در بازار دوم معاملات فرابورس،آخرین وضعیت علمیاتی و مالی این شرکت توسط مدیران به سهامداران اعلام شد تا احتمالا" هفته آینده ، آماده عرضه اولیه شود.

این شرکت با سرمایه بیش از 223 میلیارد تومانی، دارای 276 نیروی انسانی و 9 واحد تجاری فرعی شامل کشت و صنعت شهداب ناب خراسان،کشت و صنعت گلبهار ناب خراسان، نوش پونه مشهد،طلای سفید تبرک،بهینا،اخشان اخلمد،فراورده های غذایی مبین نگار بهناز،فراورده های غذایی خوشمزه خراسان و صنایع غذایی مهرانه خراسان است.

شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه با 87.8 درصد سهامدار عمده این شرکت محسوب می شود و خانواده بوستانی نیز دارای 10.8 درصد سهام ان هستند.

معرفی شرکت از زبان سهامدار عمده

علیرضا بوستانی موسس و سهامدار عمده گروه تبرک در جلسه معارفه این مجموعه که بعدازظهر روز گذشته در  هتل سیمرغ برگزار شد،گفت: هسته مرکزی مجموعه تبرک در سال 77 با احداث شهداب ناب خراسان با توان جذب روزانه 120 تن گوجه فرنگی برای تبدیل به رب شکل گرفت و به تدریج از طریق طرح های توسعه و احداث شرکت های تولیدی غذایی،کشاورزی و دامپروری در حال حاضر به 9 واحد زیرمجموعه تولیدی افزایش یافته است.

وی افزود: در بخش تولید گوجه فرنگی از طریق فعالیت 2 شرکت شهداب ناب خراسان و بهاران گلبهار روزانه 3 هزار تن گوجه فرنگی جذب می شود بطوری که در این راستا رتبه اول خاورمیانه از این نظر کسب شده است.

این مقام مسئول هزارنفر نیروی رسمی و فصلی با سطوح علمی و تخصصی متفاوت به همراه 10 هزار خانواده کشاورز را منابع اصلی سرمایه های قابل اتکای شرکت عنوان کرد و ادامه داد: با احتساب حضور 20 نفر در هر هکتار،در کل در مجموعه کشاورزی تبرک برای 80 هزار نفر اشتغال زایی شده است.

بوستانی کسب تمام توفیقات شرکت را بدون دسترسی به رانت و ویژه خواری،منابع مالی غیر حتی تسهیلات بانکی ذکر کرد و گفت: هدف از تغییر ساختار شرکت های تحت مدیریتی از سهامی خاص به عام، مشارکت دادن آحاد مردم در تولید،کارآفرینی و اشتغال است که از طریق ورود به بازار سرمایه عملا جمعیت کثیر سرمایه گذاران را در سرنوشت مجموعه ها بعنوان برند برتر ملی مشارکت می دهند.

مزایای عرضه سهام

وی با بیان اینکه منابع مالی و نقدینگی ناشی از عرضه سهام تبرک در بورس، عوارض ناشی از سرمایه های سرگردان و نقدینگی های بلاتکلیف نزد عموم  را تعدیل می کند،گفت: از دیگر مزایای این عرضه می توان درگیر کردن وجوه مربوط به بروز ناهنجاری های اقتصادی در قالب قیمت های حبابی در بخش های غیر مولد نظیر سکه ،دلار و مسکن در بخش تولید اشاره کرد که برای سوق این منابع به سمت اشتغال مولد،روشی کم ریسک تر و مطمئن تر از خریداری سهام از طریق بورس و فرابورس نمی توان شناخت.

هدف تامین مالی از بازار سرمایه

سهامدار عمده مجموعه تبرک اظهار داشت: منابع تامین مالی ناشی از واگذاری سهام تبرک از بازار سرمایه  مجددا وارد زنجیره توسعه تولید و در اختیار گرفتن فناوری های به روز و جوینت شدن با شرکت های بزرگ همکار در کشورهای مترقی دنیا و کسب اعتماد مضاعف و ارتقا ظرفیت تولید خواهد شد.

بوستانی با بیان اینکه توسعه زنجیره فعالیت مولد از مزرعه تا سفره مصرف کننده را در دستور کار دارد،ادامه داد: هدف از تامین مالی از طریق بورس توسط این مجموعه کسب نقدینگی و تبدیل به اندوخته نیست بلکه هدف تبدیل شدن به برندی  جهانی است.در بخش بازرگانی بسیاری از محصولات همچون واردات برنج از هندوستان با برند تبرک عرضه می شود و در آینده عرضه زعفران نیز به این محصولات اضافه خواهد شد.

تشریح درآمدهای مالی و عملیاتی

رضا اسدی مدیر مالی مجموعه تبرک درخصوص درآمدهای عملیاتی این هلدینگ گفت: این مجموعه در سال 94 مبلغ 116 میلیارد تومان،در سال 95 مبلغ 194 میلیارد تومان و میزان پیش بینی درآمدهای عملیاتی سال جاری مبلغ 345.6 میلیارد تومان بوده که از این مبلغ در مدت زمان 10 ماهه توانسته معادل 70 درصد را محقق کند.

وی میزان درآمدهای عملیاتی مجموعه در 6 ماهه نخست سال جاری را 165.3 میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: مبلغ سود ناخالص شرکت در این مدت 39.1 میلیارد تومان،سود عملیاتی 36.1 میلیارد تومان،سود خالص شرکت مبلغ 27.5 میلیارد تومان و 95 ریال سود پایه هر سهم محقق شده است.

این مقام مسئول بر اساس پیش بینی سود و زیان تلفیقی گفت: 48 درصد درآمدهای عملیاتی،سود ناخالص و سود عملیاتی، 45 درصد سود خالص و 47 درصد سود پایه هر سهم در 6 ماهه نخست سال جاری محقق شده است.همچنین مبلغ 141 ریال معادل 70 درصد  از 202 ریال پیش بینی شده EPS به ازای هر سهم پوشش داده شده است.

اسدی با اشاره به اینکه سه شرکت خوشمزه،مبین نگار بهناز و مهرانه خراسان بصورت پروژه  در گروه تعریف شده اند گفت: طرح های توجیهی برای آنها در مقاطع بعدی درنظر گرفته شده که اجرای آن در دستور کار قرار دارد.

سهم موثر یک زیرمجموعه در پرتفوی

وی با اشاره به کارخانه نوپای نوش پونه که نسبت به سال گذشته رشد 100 درصدی داشته،اظهار داشت: این شرکت که در تهیه روغن،کیک و کلوچه و صنایع آردی فعالیت دارد،سهم وسیعی از پرتفوی گروه کارخانجات را تشکیل می دهد وبر درآمد کل شرکت تاثیرگذار است.این کارخانه هم اکنون با ظرفیت 10 درصدی تولید کیک و کلوچه و 40 درصدی روغن مشغول فعالیت است.

مدیرمالی هلدینگ تبرک درخصوص نحوه صادرات محصولات گفت: این مجموعه برنامه صادرات آتی را در دستور کار دارد اما بطور مستقیم تا به حال به این مقوله ورود نداشته و توسط نمایندگانی که با تبرک در ارتباط هستند صادرات به آسیای میانه،پاکستان و بعضا کشورهای اروپایی صورت می گیرد.

اسدی درباره سیاست به کارگرفته درخصوص تقسیم سود در مجموعه گفت: این سیاست در شرکت وجود دارد و بر اساس پیش بینی ارائه شده در سال جاری تقسیم سود 70 درصدی در دستور کار است.

برنامه افزایش سرمایه و احتمال تعیین بازارگردان برای شهداب

وی در مورد قصد افزایش سرمایه و طرح توسعه نیز اظهار داشت: در صورت عرضه طرح توجیهی اینکه افزایش سرمایه برای سهامدار منفعتی داشته باشد یا خیر بررسی خواهد شد اما در صورت اعمال،شامل زیرمجموعه ها هم خواهد شد ولی زمان آن مشخص نیست.

اسدی با اشاره به اینکه ورود شهداب به فرابورس تجربیات خوبی را برای مجموعه به همراه داشته گفت:با توجه به الزام حضور بازارگردان در عرضه ها،مذاکراتی جهت وجود صندوق بازارگردان برای شهداب نیز انجام شده است.

انتهای پیام