واکنش ظریف و ۵ مسئول آمریکا به شروط ترامپ در تمدید تعلیق تحریم‌های ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، محمد جواد ظریف به بیانیه دونالد ترامپ درباره برجام و شروطی که برای تمدید تعلیق تحریم‌های ایران گذاشته، واکنش نشان داد و در صفحه توئیتر نوشت: سیاست ترامپ و بیانیه امروز به مثابه تلاش مذبوحانه برای تضعیف توافق محکم چندجانبه و نقض مخرب بندهای 26، 28 و 29 است. برجام قابل مذاکره دوباره نیست. بجای تکرار لفاظی‌های نخ‌نما شده، آمریکا باید خودش را کاملا منطبق با برجام کند، مانند ایران.

همچنین فارس اعلام کرد بیانیه دونالد ترامپ درباره تمدید تعلیق تحریم‌های ایران و 4 شرطی که برای آن گذاشته با استقبال مقامات مختلف آمریکایی روبرو شد.

نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای گفت: واشنگتن انتظار دارد دیگر کشورها نیز برای عقب راندن رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران به او بپیوندند. ترامپ این اقدام را انجام داد تا نشان دهد آمریکا به پایبندی به مفاد توافق هسته‌ای ایران ادامه می‌دهد اما رفتار ثبات‌زدا و خطرناک ایران را تحمل نمی‌کند.

وی از تلاش آمریکا در سازمان ملل برای جذب همکاری بین‌المللی جهت تقویت اقدامات علیه «فعالیت‌های موشکی موشکی ایران، اعمال ممنوعیت تسلیحاتی بر ایران و مقابله با حمایت از دولتی ایران از تروریسم» خبر داد و افزود: می‌توانند تمام آن اقدامات را خارج از موضوع برجام پیگیری کنند اما اگر اجماع بین‌المللی برای آن حاصل نشود، آنگاه آمریکا توافق هسته‌ای را مانعی برای صلح در نظر می‌گیرد.

استیون منوشین وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز با صدور بیانیه‌ای با ادعای اینکه ایران حقوق بشر را نقض می‌کند، اعلام کرد :آمریکا نمی‌تواند کناری بایستد و این مسئله را تماشا کند. برنامه موشکی باستیک و فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران را هدف می‌گیریم چون (ایران) آن را به رفاه اقتصادی مردمش ترجیح می‌دهد.

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا هم درباره اعلام کرد: کسانی که با اجرای برجام مخالف هستند، از جمله من و رئیس‌جمهور، معتقدیم توافق بدی است. اکنون فرصتی برای بهبود آن وجود دارد.

برد شرمن عضو مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا با اشاره به پاسخی که جان کری وزیر خارجه دولت پیشین در سال 2015 به وی داده بود، اعلام کرد: تحریم‌های جدید ایران که به خاطر اشتباهات غیرمرتبط با برنامه هسته‌ای است، کاملا با برجام سازگار است.

نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا گفت: شروط ترامپ درباره تمدید تعلیق تحریم‌ها، محرک ایران و بیشتر متحدان در 5+1 نیست و شرایط جدید هدیه ای به تندروها است. شروط ترامپ به به ایران راهی برای خروج از توافق می‌دهد و آن را به مسیر به سوی سلاح هسته‌ای بازمی‌گرداند.

انتهای پیام