به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، بر اساس گزارش عملکرد تسهیلات ارزی و ریالی از محل منابع صندوق توسعه ملی تا پایان 6 ماه نخست سال جاری درحالی که مجموع مبالغ سپرده گذاری شده بیش از 15 هزار میلیارد تومان بوده، مجموع مبالغ تخصیص یافته به متقاضیان توسط بانکها کمتر از 8 هزار میلیارد تومان بوده است.
بر اساس جدول بالا تنها نیمی از منابع سرمایهگذاری شده صندوق توسعه ملی در بانک ها به دست بخش های تولیدی رسیده و مابقی مبالغ یعنی حدود 7 هزارمیلیارد تومان صرفا موجب انتفاع بانک ها شده است به عبارت دیگر به وسیله روش سپردهگذاری منابع صندوق توسعه ملی به جای آنکه منابع مذکور به دست تولیدکنندگان برسد تنها در حساب های بانک های سپردهپذیر جای گرفته است.
این در حالی است که در چندین بخش از لایحه بودجه 97 از جمله بندهای ب،ج و ه تبصره 4 بر روی روش سپردهگذاری منابع صندوق توسعه ملی در بانکها تاکید شده است. تجربیات پیشین نشان میدهد این روش میتواند یک رانت پنهان برای بانک ها ایجاد کند.
به عنوان نمونه در بند ه تبصره 4 آمده است، بانکهای عامل مجازند در سال 97 مبلغ 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسـعه ملی در آن بانکها سپرده گذاری شده برای خرید تجهیزات و به روزرسانی آزمایشگاهها پرداخت کنند.
در واقع با توجه به آنکه فقط در 6 ماهه نخست سال جاری حدود 7 هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی به دست تولیدکنندگان نرسیده و عملا موجبات انتفاع بانکها فراهم شده، تغییر روش استفاده از منابع صندوق توسعه در لایحه بودجه یک پیشنهاد قابل تامل برای نمایندگان مجلس به حساب میآید.بر این مبنا باید در بندهای ب، ج، ه تبصره4 - بند الف تبصره 18 و تبصره 19 لایحه بودجه 97 نحوه تامل صندوق توسعه ملی با بانکها از سپرده گذاری به عاملیت تغییر کند.
انتهای پیام