۲ هدف آمریکا از تمدید دقیقه ۹۰ تعلیق تحریم‌ها علیه ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حجت‌الله عبدالملکی با بیان اینکه مسئله مذاکرات برجام سبب شده اقتصاد مقاومتی به فراموشی سپرده شود به‌طوری که این موضوع جایگزینی برای اقتصاد مقاومتی شده به رادیو گفت: اکثر تحریم‌های آمریکا در برجام به‌جای رفع تنها تعلیق شده و در واقع 4 تا 6 ماه اجرای آن متوقف شده است.

وی با ابراز اینکه شرکای اصلی اقتصادی در چنین شرایطی مایل به همکاری با ایران نیستند، اظهار داشت: این در حالی است که طی دو سال گذشته تعامل‌های اقتصادی سازنده‌ای با شرکای اقتصادی مورد نظر وجود نداشته است.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه تعلیق تحریم‌ها نتایج مثبت قابل توجهی به‌ارمغان نمی‌آورد، ادامه داد: با وجود این، شرکای اقتصادی نمی‌توانند در بازه زمانی 4 تا 6 ماه برای تعامل با ایران برنامه‌ریزی کنند.اگر تعلیق‌ها تمدید نشود تیر خلاصی بر همه پیکره برجام خواهد بود،تحریم‌های آمریکا در اکثر موارد فراسرزمینی بوده و کشورهای اروپایی و آسیایی در حوزه‌های مشخص‌شده امکان تعامل با ایران را ندارند.

عبدالملکی با اشاره به اینکه ترامپ و آمریکا قصد بازی با ایران را دارند و مسئولان باید مراقب باشند تا در این بازی شکست نخورند، افزود: طرف مقابل با هردفعه امضای دقیقه نودی در تعلیق تحریم‌های برجام که هیچ سودی برای ایران ندارد چند خسارت وارد می‌کند.یکی از این خسارت‌ها گرفتن فرصت و امکان برنامه‌ریزی برای فردای بدون برجام از ایران است.

وی گفت: دومین خسارت تحت فشار قرار دادن ایران به‌لحاظ روانی است به‌طوری که پشتیبانان آمریکا در داخل و خارج شکل خاصی از فشار را بر ایران وارد می‌کنند، در واقع آمریکا با اقدام اخیر در تعلیق دوباره تحریم‌ها قصد دارد مردم و مسئولان را نسبت به مسائل موشکی بی‌تفاوت کند.ایران تنها اقدامی که در مقابله با مسئله تعلیق تحریم‌های برجام می‌تواند انجام دهد این است که تصور کند هیچ گونه برجامی وجود ندارد و به‌فکر تقویت ظرفیت‌های داخلی و بهره‌گیری از منابع عظیم باشد.

این اقتصاددان با تأکید بر اینکه منابع بانکی حداقل 50 برابر منابع خارجی مورد نظری بوده که باید در ایران سرمایه گذاری می‌شد، افزود: بر ساختارهای داخلی اقتصاد و الگوی تجارت کشورهایی مانند روسیه، عراق، افغانستان، پاکستان و آسیای میانه که وارد برنامه تحریم‌ها نمی‌شوند باید تمرکز شود و تقویت روابط با آنها را در دستور کار قرار داد.

عبدالملکی با بیان اینکه اجرای این اقدام‌ها موجب تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود،گفت: به پیمان های دوجانبه پولی باید توجه بیشتری داشت به‌طوری که هم‌اکنون اکثر کشورهای مورد نظر حاضر هستند تعامل‌های تجاری با ایران را به‌جای دلار بر اساس واحد پول دو کشور انجام دهند.

انتهای پیام