مهمترین تغییرات دستورالعمل ۶ بندی افشا، پذیرش و معاملات سازمان بورس

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،گردهمایی هم اندیشی درخصوص 6 دستورالعمل اصلاحی اخیر در بازار سرمایه به همت کانون کارگزاران بورس و حضور جمعی از مدیران عامل کارگزاری ها،سبدگردانها و تامین سرمایه ها، روح الله میرصانعی دبیرکل کانون کارگزاران،حسن امیری وسعید فلاح پوراعضای هیات مدیره سازمان بورس و سعیدمحمدعلیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس به همراه اصحاب رسانه برگزار شد.

4 هدف در دستورالعمل جدید سازمان بورس در مدت زمان 14 ماه اجرایی شد که در 6 اصلاحیه به ثمر نشست تا در نهایت به شفافیت معاملات بورس و تعالی بازار سرمایه کمک شایانی کرده باشد.

ولی الله جعفری به تشریح اهم تغییرات در دستورالعمل افشا،پذیرش و معاملات پرداخت و گفت: دو اتفاق با اهمیت در این دستورالعمل اتفاق افتاده که یکی حذف گزارش پیش بینی درآمد هر سهم و جایگزینی گزارش تفسیری مدیریت جایگزین است و دیگری به روز رسانی مصادیق افشای اطلاعات با اهمیت است که به دو بخش الف و ب تقسیم بندی شده که در زمان بازگشایی با هم تفاوت دارد.

وی افزود: این الزام برای ناشران برقرار شده تا از این پس هر زمان صورتهای مالی حسابرسی شده یا نشده مقاطع میان دوره ای یا سالانه ارائه می شود همراه با گزارش تفسیری مدیریت باشد.مطابق الزامات دستورالعمل قبلی ناشر در مقاطع مذکور موظف به ارائه پیش بینی عملکرد بود که در حال حاضر الزامی برای ناشران وجود ندارد.

این مقام مسئول درخصوص مصادیق افشای اطلاعات با اهمیت نیز توضیح داد: بر اساس اتفاقات با اهمیتی که در چند سال اخیر در شرکت های تحت نظارت اتفاق افتاده بود، فهرست و فراوانی آنها به دست امد و موارد پرتکرار در دستورالعمل گنجانده و به دو بخش تقسیم شد.

جعفری گفت: بخش الف مواردی هستند که در لحظه و عملکرد ناشر،وضعیت مالی یا جریانات نقدی ناشر تاثیرگذار هستند وزمانی که ناشر اطلاعات با اهمیت را منتشر کند نماد بلافاصله بسته می شود،اگر اطلاعات در گروه الف باشد بازگشایی بدون محدودیت و اگر گروه ب باشد بازگشایی با محدودیت صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود 24 مصداق در گروه الف و 15 مصداق از اطلاعات با اهمیت در گروه ب جای گرفته،ادامه داد: در گروه الف مواردی همانند ورشکستگی شرکت ها،نتایج برگزاری مناقصه،نتایج شرکت مزایده و ... در برگرفته که می شود و در لحظه بر عملکرد ناشر تاثیرگذار است.اما اتفاقات با اهمیتی نیز هستند که ممکن است به وقوع پیوسته ولی بر عملکرد ناشرتاثیر گذار نباشند که این اتفاقات در گروه ب همانند تغییر حسابرس اصلی به علی البدل،تغییر سهامدار عمده و توثیق ومسدود کردن سهام متعلق به سهامداران عمده جای گرفته اند.

این کارشناس سازمان بورس اظهار داشت: زمانی که افشای اطلاعات با اهمیت اعم از گروه الف یا ب منتشر شود نماد بصورت خودکار بسته می شود حال اطلاعات جای گرفته در گروه الف نماد با دامنه باز  و در گروه ب با دامنه بسته بازگشایی می شود.برای مصادیق مذکور65 فرم طراحی شده به گونه ای که گزینه های مورد نظر توسط ناشران باید تکمیل شود و تا زمانی که فرم کامل نشود امکان انتشار داده نمی شود،پس از تکمیل این اطمینان به سازمان از سمت ناشر داده می شود.

جعفری درخصوص اطلاعات درخواست شده از ناشران در فرم های مورد نظر توضیح داد: اگر ناشر قرارداد با اهمیتی بسته باشد باید تاریخ،طرف و مبلغ قرارداد و تعهدات تضمین را افشا کند. علاوه بر این جهت افزایش شفافیت سایر موارد افشا هم بازنگری شده به عنوان مثال ناشر باید گزارش عملکرد ماهانه را 3 روز کاری بعد از اتمام ماه ارائه می کرد که این مدت به 5 روز افزایش پیدا کرده است.یا شرکت های زیرمجموعه شرکت مادر درصورت یکسان نبودن سال مالی ملزم به ارائه صورت های مالی 4 ماه پس از اتمام سال مالی و برگزاری مجمع در موعد مقرر هستند و منتظر ارائه صورتها و برگزاری مجمع شرکت مادر نمی مانند.

وی اظهار داشت: همه اطلاعیه های موجود در کدال با هدف ایجاد زبان مشترک در بازار سرمایه  کدبندی شده که اطلاعیه های ناشران با کد"ن"،بورس تهران با "ب"،فرابورس با "ف ب" و سازمان با کد "س" افشا می شود.

اصلاحات دستورالعمل پذیرش

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه اصلاح دستورالعمل های پذیرش و معاملات بورس عینا در دستورالعمل های مربوط به شرکت های پذیرفته شده در فرابورس هم انجام شده،گفت: در ماده 10 شرایط خاص پذیرش سهام در بازار اول تابلوی اصلی وفرعی و در بازار دوم داشتن حداقل یک بازارگردان اضافه شده است. در گذشته اگر سهامدار عمده قصد منتقل کردن 50 درصدی سهام را داشت باید موافقت هیات پذیرش را اخذ می کرد ما در دستور العمل جدید تبصره ای اضافه کردیم مبنی بر اینکه اگر سهامدار عمده قصد واگذاری کمتر ار میزان 50 درصد را داشت ولی خریدار در زمره سهامدار عمده قرار می گرفت این انتقال باید با موافقت هیات پذیرش انجام پذیرد.

جعفری درخصوص فرایند مشمول تعلیق نیز گفت: با 3 اتفاق بورس تهران نماد معاملاتی ناشر را وارد فرایند تعلیق می کند اول اینکه ناشر الزامات دستورالعمل پذیرش را رعایت نکند که این قید برای شرکت های حاضر در بازار دوم بورس و کل شرکت های فرابورسی مصداق دارد،دوم ناشر در زمان مقرر اطلاعات موضوع مواد 7 تا 12 دستورالعمل افشا را رعایت نکند و سوم اینکه ناشر 2 سال مالی متوالی ضرر کرده باشد.

وی افزود: اگرموارد اول و سوم اتفاق بیفتد بورس تهران یا فرابورس می توانند به ناشر ابتدا 9 ماه و بعد 6 ماه فرصت بدهند تا الزامات این بندها را رعایت کند.البته الزامی برای فرصت دادن وجود ندارد.برای بند 2 این الزام کمتر شده بدین جهت که بحث افشا شامل مرور زمان نمی شود.در بازار دوم بورس تهران 6 الزام وجود دارد که اگر ناشری توام 3 الزام را نداشته باشد، بند یک را از دست داده است.

دستورالعمل افشا

کارشناس سازمان بورس با بیان اینکه در این دستوالعمل زمان بندی متفاوت است،گفت: اگر ناشری اطلاعات و صورت های مالی سالانه حسابرسی شده،گزارش هیات مدیره به مجمع و صورتهای مالی 6 ماهه حسابرسی شده را در مهلت مقرری که سازمان برای دستورالعمل افشا قرار داده؛ارائه نکند نماد وارد فرایند تعلیق می شود. بورس در ابتدا جهت الزامات افشا به ناشر 2 ماه فرصت دهد اگر ناشری در مدت مذکور ادله ای ارائه کند که  از عهده ان ارائه صورت های مالی خارج است،بورس می تواند یک ماه دیگر به ناشر و در کل 3 ماه فرصت دهد . در این مدت نماد باز بوده و علامت هشدار کنار ان قراردارد و اسامی مدیران و اعضای هیات مدیره ناشر بر روی سامانه بورس ها نمایش داده می شود.

جعفری با اشاره به رسیدن به پایان مهلت ارائه شده به ناشر و عدم انتشار اطلاعات گفت: نماد تعلیق خواهد شد که این فرصت برای صورت های مالی سالانه حسابرسی نشده ابتدا دو هفته و سپس یک هفته افزوده می شود.اگراطلاعات وضعیت عملیات ماهانه ناشری 3دوره متوالی یا 5 بار در طول یکسال ارائه نشود،نماد تعلیق خواهد شد.عدم ارائه صورت های مالی 6،3 و 9 ماهه همراه با فرصت 3 ماهه جهت برطرف کردن است و شرکت های تحت کنترل به ترتیب 2 ویک ماه فرصت دارند.همین طور بورس برای پرتفوی شرکت های تحت کنترل،صورت جلسه مجمع و ... علاوه بر مدت زمان افشا، این فرصت را در شرایط خاص می دهد.

وی درخصوص زمان بندی فرایند تعلیق گفت: اگر ناشر ظرف 5 روز پاسخ نامه شرکت بورس را داد کلیه مکاتبات در قالب فرم منتشر می شود اما در صورت عدم پاسخ به شرکت بورس،اطلاعیه شفاف سازی مبنی بر مکاتبه با ناشر و عدم پاسخ منتشر می کند.در این حالت نماد باز می ماند.در صورت تعلیق نماد شرکت بورس به ناشر نامه زده و برنامه را برای خروج از لغو پذیرش درخواست می کند در این بین نماد بسته می شود.

این کارشناس مسئول ادامه داد: ناشر 25 روز کاری فرصت دارد پاسخ شرکت بورس را بدهد،بورس 10 روز وقت دارد انها را اماده و به هیات پذیرش بدهد و این هیات 12ماه می تواند به ناشر فرصت دهد تا موارد را برطرف کند البته در این مدت نماد کماکان بسته است.در صورت برطرف شدن ابهامات نماد بازگشایی می شود ولی اگر ناشر با فرصت مذکور اقدامی انجام نداد،نماد لغو و بورس تهران به سهامداران اطلاع رسانی می کند.در عین حال ناشرانی هم وجود دارند که مستقیم مشمول تعلیق نماد می شوند این حالت حسابرس نسبت به صورت های مالی یا گزارش تفسیری ناشران اظهارنظر مردود یا عدم اظهار نظر ارائه کند.

دستورالعمل معاملات

جعفری در خصوص نحوه انجام معاملات و دستورالعمل اصلاح شده مربوط به ان گفت: تعریف توقف،تعلیق و کنفرانس اطلاع رسانی(اخیرا اضافه شده) اصلاح شده که بسته بودن نماد به مدت حداکثر 5 روز به معنای توقف و بسته بودن نماد به مدت حداقل 5 روز به معنای تعلیق است.کنفرانس اطلاه رسانی نیز کنفرانس حضوری یا مجازی است که با حضور مدیرعامل یا سخنگوی رسمی ناشر بصورت برخط یا غیرحضوری برگزار می شود.

انتهای پیام