پاسخ ربیعی به ادعای اصابت موشک آمریکایی به سانچی؛ ژول ورنی است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از خبر آنلاین،علی ربیعی در نشست خبری کمیته ویژه رسیدگی به حادثه نفتکش سانچی گفت: با تشریح اقدامات صورت گرفته سعی می‌کنیم ابهامات مطرح شده را پاسخ دهیم. به تمام اظهارنظرهایی که در این چند روز مطرح شده،  پاسخ می‌دهیم ما وظیفه روشنگری داریم و باید حقیقت اتفاق را روشن کنیم برخی با انگیزه غیرروشنگرانه نظریاتی را مطرح می‌کنند که این نوع از سلامت اطلاع‌رسانی درست نیست.

وی با بیان اینکه این موضوع باید در ابعاد سیاسی فنی و امدادی عملیاتی تشریح شود، گفت: از همکاران در دولت خواستم سایتی درباره این حادثه باز کنند تا پاسخگوی سوالات باشم. گزارش جامعی از موضوع را منتشر خواهم کرد. سبقه اینگونه گزارشات را داشته‌ام در این ماجرای جانسوز هم یک گزارش تفصیلی در رابطه همه ابعاد منتشر خواهم کرد.

این مقام مسئول ادامه داد: ادعای اصابت موشک آمریکایی به نفتکش سانچی و حرکت به مقصد کره شمالی، داستان سرایی ژول ورنی است. بارنامه به مقصد کره جنوبی بوده و دولت این کشور هم رسماً تأیید کرد. ماجرا در آبهای چین بوده و دولت چین مسئولیت بین‌المللی در این زمینه دارد.

ربیعی با اشاره به اینکه در بنیاد شهید و امور ایثارگران عنوان شهید خدمت تعریف شده،گفت: به دستور رئیس جمهور، با مذاکره‌ای که با رئیس این بنیاد داشتیم موافقت شد پیکر این عزیزان که به ایران برگردد با این عنوان تشییع شوند.

محمد راستاد رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز با بیان اینکه در این حادثه هیچ‌گونه مستنداتی درباره خاموش بودن جی.پی.اس وجود ندارد،گفت: هر دو کشتی از این امکان معمول استفاده می‌کردند و از طریق اطلاعات جعبه سیاه این قابل اثبات است. با بازشدن اطلاعات آن تمام این مسائل روشن می‌شود.

محمود فرازنده مدیرکل امور آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه هم اظهار داشت: گفته می‌شد چرا با وجود اینکه حادثه ساعت ۸ شب رخ داده امدادرسانی روز بعد آغاز شده که باتوجه به مسافت حدود ۳۰۰ کیلومتری با چین حداقل ۱۰ ساعت طول می‌کشید تا اولین کشتی به نزدیکی سانچی برسد. در اولین فرصت از تمام کشورهایی که امکان کمک داشتند درخواست امدادرسانی شد.

سیروس کیان ارثی مدیر عامل شرکت ملی نفتکش گفت: هیچ مشکلی درخصوص بیمه جانی، بیمه آلودگی و بیمه محموله نداریم و محموله توسط کره‌ای‌ها بیمه شده،درکل هیچ مشکلی از بابت خسارت ناشی از حادثه نداریم.

انتهای پیام