واکنش دو مقام‌ دولت و مجلس به سفر شاهرودی به آلمان

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حواشی پیش‌آمده برای سفر محمود هاشمی‌شاهرودی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به آلمان حالا پای وزارت بهداشت و رئیس کمیسیون بهداشت مجلس را هم به این موضوع باز کرده است.

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت قصور در رسیدگی به بیماری یکی از مقامات سیاسی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده را اظهارنظری غیرمسئولانه و خلاف واقع خواند و به وبدا گفت: از ابتدا در جریان جزئیات درمان این مقام سیاسی بودیم و اقدامات و توصیه‌های کاملا علمی و مطابق آخرین پیشرفت‌های روز دنیا در داخل برای ایشان انجام شده است.

وی تأکید کرد: تبعیت از توصیه‌های پزشکی جزء اختیارات بیماران است و در صورت عدم قبول توصیه‌های درمانی یا تعویق در انجام دستورات پزشکی توسط بیمار، قاعدتا مسئولیتی را متوجه پزشک یا گروه پزشکی معالج نمی‌کند.تمام اقداماتی که در خارج و در مدت اقامت این مقام انجام شده، با همان کیفیت و تأثیر در داخل قابل‌انجام بوده و توصیه وزارت بهداشت این است که اطرافیان ایشان سیر مراحل درمانی را اطلاع‌رسانی کنند تا سوءتفاهم پیش‌آمده رفع شود و از پزشکان معالج خبره و عالی‌مقام ایشان در داخل هم تقدیر و تشکر به عمل آید.

حریرچی ضمن گلایه از سازمان نظام پزشکی و جامعه پزشکی گفت: این همکاران باید بر اساس وظیفه صنفی از جایگاه علمی، تخصص و تعهد پزشکان ایرانی به نحو مقتضی حمایت و دفاع کنند.

دراین‌حال علیرضا رحیمی نماینده تهران در مجلس هم در کانال تلگرامی از موضع رئیس کمیسیون بهداشت مجلس دراین‌باره خبر داد و اعلام کرد: در حاشیه جلسه علنی یکشنبه موضوع عزیمت هاشمی‌شاهرودی به آلمان و حواشی ایجادشده علیه ایشان در آلمان توسط عده‌ای از مخالفین را با علی نوبخت بحث و مرور می‌کردیم.وی معتقد بود بیماری ایشان در ایران قابل درمان بوده و در آلمان اقدام پزشکی بیشتر از آنچه در ایران برای وی انجام‌پذیر است، متصور نیست.

وی افزود: اگر قبل از سفر مشورت‌های بیشتری برای سفر و درمان می‌گرفتند ضمن احترام به توان و تخصص پزشکان حاذق ایرانی از چنین حواشی‌ نیز پیشگیری می‌شد. به نوعی رفتن ایشان برای درمان قابل انجام در داخل، در فضای عمومی و صنفی وهن جامعه پزشکان ایران تلقی شد.

رحیمی از مجمع تشخیص مصلحت نظام خواسته است: به‌منظور پرهیز از گسترش حواشی و شبهات و نیز حفظ حرمت جامعه پزشکان ایرانی و به رسم اصول اخلاقی، شایسته است دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به نحو مقتضی اطلاع‌رسانی کنند.

سفر به هانوفر

سفر شاهرودی به آلمان برای درمان با خبر تعطیلی درس‌های خارج فقه وی در قم رسانه‌ای شد. اگرچه برخی مقامات دفتر در روزهای نخست، بیماربودن و سفر وی را تکذیب کردند در نهایت اما با انتشار خبر در فضای مجازی،علاء، فرزند هاشمی‌شاهرودی از تعطیلی دروس وی برای تکمیل دوره درمانی خبر داد.

در همین اثنا بود که تصویری از شاهرودی در بیمارستانی منتشر شد که نشان می‌داد پروفسور سمیعی هم در کنار وی نشسته است. این حضور اما فضای انتقادی را در شبکه‌های اجتماعی دوچندان و درنهایت سمیعی را  وادار به واکنش کرد تا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: هر پزشکی که در معالجه بیمار جنس، نژاد، گرایش جنسی، سیاسی یا هر مؤلفه دیگری را لحاظ کند،باید کار طبابت را کنار بگذارد. افرادی که از پزشکان تقاضای معالجه‌نکردن بیماری به دلایل فوق را دارند، درک درستی از وظیفه و قسم پزشکی ندارند.

سمیعی همچنین در مصاحبه‌ای درباره مخالفان حضور شاهرودی در بیمارستان وی با انتقاد از آنها گفته بود: اگر این‌گونه باشد که منتقدان می‌گویند، باید اطبا و پرسنل بیمارستان‌ها یک دوره سیاسی یا قضائی بگذرانند تا غیر از کار پزشکی، بر گذشته‌ها و گرفتاری‌های بیمار هم تسلط پیدا کنند! کسانی که می‌خواهند پزشکی را با سیاست مخلوط کنند، طفلک‌ها باید مقداری فرهنگ و دید خود را عوض کنند.پ

توضیحات شاهرودی درباره سفر به آلمان

هاشمی‌شاهرودی اما بعد از سپری‌کردن دوره درمانی به ایران بازگشت و در اولین جلسه مجمع بعد از بازگشت درباره زوایای مختلف سفر توضیحاتی را ارائه کرد. وی علت سفر را ایجاد  اختلاف‌نظر در پزشکان معالج عنوان کرد.

وی در توضیح بیماری گفته بود: یک سال است مبتلا به مشکلی در روده شده بودم. بعد از مدت‌ها مشخص شد غده در روده بزرگ است. بعد از مدتی مشکل دیگری در کلیه چپ من ایجاد شد که پزشکان بر سر معالجه من دچار اختلاف‌نظر شدند. برخی از آنها بر عمل جراحی اصرار داشتند و برخی اعتقاد به جراحی نداشتند. بالاخره به دلیل غده دوم که بزرگ شده بود، مجبور شدم عمل کنم و این عمل را در بیمارستان ساسان انجام دادم. همین اختلاف‌نظرهای پزشکان باعث شد هم بستگان و هم پزشکان اصرار کنند معالجه را در خارج دنبال کنم.

این مقام مسئول اعلام کرد: در بیمارستان‌هایی بستری شده که پزشکان آن ایرانی بودند ازجمله بیمارستان دکتر سمیعی که به گفته وی اگرچه متعلق به بیماری‌های مغز و اعصاب است اما بخش داخلی هم دارد که شاهرودی در آنجا بستری شده بوده است.پزشکان آلمان یک عفونت کشف کردند که در ایران کشف نشده بود.

شاهرودی در این نشست از همکاری و هماهنگی دولت و پلیس آلمان در رابطه با تحرکات عناصر سلطنت‌طلب و معاند تشکر کرده بود.درعین‌حال، روزنامه آلمانی هانوفرشه آلگمانیه ۱۵ دی در گزارشی مدعی شد دولت ایالت نیدرزاکسن که شهر هانوفر، محل بستری شاهرودی در آن قرار دارد، همچنین اشتفان وایل نخست‌وزیر این ایالت، نامه‌ای اعتراض‌آمیز به حضور رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دریافت کرده‌اند. فولکر بک سیاست‌مدار حزب سبزهای آلمان نیز علیه وی شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده و به دادستانی آلمان ارائه کرده است.

انتهای پیام