مسدود شدن حساب ایرانیان در چین سوءتفاهم بود

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،مجیدرضا حریری در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به سمینار دو روزه بهمن ماه در حوزه فرصت های تجاری ایران و چین گفت: این روزها جو نامناسبی در خصوص رابطه ایران و چین در فضای مجازی شکل گرفته که دلایل سیاسی دارد و تقاضای ما این است که به این نکته توجه داشته باشند رابطه ما با چین عمیق و گسترده است.

وی افزود: در دورانی به سر می بردیم که رابطه ما با دنیا قطع بود و اگر همکاری چینی ها نبود شرایط خیلی سخت پیش می رفت و هنوز هم برخی موارد در رابطه ایران و چین قابل بیان نیست و اگر ما در دنیا دچار مشکل هستیم با چین کمترین حد از آن را شاهد هستیم.علیرغم همه شایعات در فضای غیررسمی، رابطه ایران و چین بسیار خوب است و نباید رابطه شخصی را به رابطه ایران و چین نسبت داد و بخش هایی از حقیقت را به عنوان کل واقعیت معرفی کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در فضای بین المللی در حال منازعه با برخی از کشورها هستیم، گفت: آمار 11 ماهه سال ٢٠١٧ نشان می دهد رابطه اقتصادی ایران و چین رشد داشته و حدود ٢٥ درصد از نفت ایران را چین خریداری کرده و در صادرات غیرنفتی ٢٢.٥ درصد صادرات به چین می رود. البته چین مقصد اول واردات ایران هم هست و بنابراین منفعت اقتصادی ما بسیار بیش از این است.

حریری گفت: اگر تحریم هم نبود، باز هم چین شریک اول ایران بود،اکنون این کشور ٤.٣ هزارمیلیارد دلار صادرات و واردات دارد و در مبادله با ١١٠ کشور دنیا، شریک اول تجاری آنها است.چین کشوری است که بزرگترین خریدار مواد اولیه است و اقتصاد ایران و چین مکمل همدیگر هستند.

وی افزود: عربستان و قطر و امارات هم با چین بیشترین مراوده را دارند و ایران اولین شریک تجاری چین در منطقه نیست و به هرحال منافع ملی ایران و چین پیوستگی دارد و از هم گسستنی نیست. اگر هیچ فشاری روی ما نبود اقتصاد ایران و چین باز هم مجبور به کار اقتصادی وسیاسی گسترده با هم بودند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین گفت: گلایه هایی از سوی چینی ها نسبت به رفتار ایرانی ها در فضای مجازی مطرح شده و اگرچه تریبون های زیادی داریم و برخی مقامات اتاق بازرگانی برخی مطالبات را مطرح می کنند اما باید در رابطه با مسائل اقتصادی، از راه دیپلماتیک وارد شد و موارد را مطرح کرد.از اردیبهشت سال جاری، فشارهایی که بر اساس گروه ناظر مالی برای ایرانی ها در دنیا ایجاد شده بود، در چین بیشتر شده است.

مسدود شدن حساب ایرانیان سوءتفاهم بود

حریری اظهار داشت: گزارش های مسدود شدن حساب ایرانیان در چین به ما می رسید و به طرف های چینی اطلاع داده می شد. حتی بانک مرکزی و وزارت خارجه نیز در جریان بودند، آنچه از سوی سفارت ایران در پکن اعلام شده این بوده که چنین مشکلاتی بر اساس سوءتفاهم پیش آمده و باید حل شود ولی در مذاکرات با طرف چینی به طور کلی حل شده،با تعداد زیاد  شعب بانکی چین امکان تاخیر در اجرا وجود دارد.رابطه اقتصادی ایران و چین بسیار خوب است و مشکلات به بهترین شکل حل می شود.

وی درخصوص برخی اظهارنظرها درباره کنار گذاشتن ایران از  پروژه‌های جاده ابریشم از سوی چین گفت: چنین موضوعی صحت ندارد و البته شاید برداشت‌های متفاوتی از پروژه‌ جاده ابریشم صورت می‌گیرد در حالی که جاده ابریشم تنها یک مفهوم است که ایران باید به بهترین شکل از پروژه‌های آن بهره‌برداری کند. در این میان برقی کردن خط آهن تهران ـ مشهد به ارزش ۱.۷ میلیارد دلار از جمله مواردی است که در قالب پروژه‌های جاده ابریشم با فاینانس بهره کم، عملیاتی شده است. بنابراین به هر اندازه که ایران پروژه برای استفاده از خطوط فاینانس در جاده ابریشم داشته باشد، می‌تواند آن را عملیاتی کند.

این مقام مسئول ادامه داد: البته اتاق بازرگانی ایران و چین و سفارت چین در ایران باید تلاش بیشتری برای معرفی مفهوم جاده ابریشم داشته باشند که درواقع یک پیوند بین کشورها در شرق عالم و غرب آن بوده و ابتکاری از سوی دولت چین با یک بودجه عظیم برای احیای ارتباطات غرب و شرق دنیا است.ساختمان پژوهش چین، پروژه جاده ابریشم را طراحی کرده و مدل اولیه آن برای حضور ایران در این پروژه مورد چانه‌زنی قرار گرفته و اکنون مدل ۲ آن آماده اعلام نظر از سوی ایران است. اما به هر حال ایران در تمام فضای پروژه یک کمربند، یک جاده که از سوی چین طراحی شده، حق و امکان حضور دارد اگرچه باید توجه داشت پروژه‌ها باید از سوی ایران تعریف شوند و کسی به دنبال ما برای اجرای پروژه نخواهد آمد.

محل هزینه فاینانس چینی

حریری درخصوص دیگر پروژه ها برای استفاده از فاینانس چین به غیر از راه‌آهن تهران ـ مشهد گفت: حدود دو سال قبل رئیس‌جمهور چین به ایران آمد و در قالب آن، تفاهمنامه‌ای به امضا رسید که متوسط روابط تجاری ایران و چین باید به ۶۰ میلیارد دلار در هر سال برسد. در قالب این توافقنامه ۱۰ ساله، ۶۰۰ میلیارد دلار تبادلات تجاری صورت خواهد گرفت اما به هر حال جاده ابریشم یک زمین بازی است که در آن باید بازی کنیم و پروژه‌های دوجانبه و چندجانبه را به سرانجام برسانیم.

وی افزود: چندین معدن نیز برای حضور در پروژه جاده ابریشم طراحی شده‌اند ضمن اینکه در سال ۲۰۱۶ نیز ۲۰ میلیارد دلار توافقنامه فاینانس با چینی‌ها به امضا رسیده که سه بانک چینی و دو بانک ایرانی در اجرای آن دخیل هستند. اما باید توجه داشت استفاده از فاینانس برای پروژه‌های زیرساختی توجیه پیدا می‌کند که عموماً در دست دولت است و بخش خصوصی باید با هزینه و فایده‌ای که صورت می‌دهد از آن بهره‌برداری کند.

زمان عملیاتی شدن حذف دلار از مبادلات ایران و چین

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درمورد خریداری سهام بانک زیرساخت آسیا از سوی ایران گفت: ایران یکی از اولین کشورهایی بود که سهامدار بانک توسعه زیرساخت آسیا شد و سهام آن را خرید و اکنون ایران ۱.۳۶ درصد از سهام این بانک را در اختیار داشته و در مجمع عمومی آن نیز شرکت کرده است.

حریری درخصوص اجرایی شدن یوآن و ریال در تبادلات تجاری ایران و چین گفت: تصمیم‌گیری در این مورد به عهده بانک مرکزی است که بنابر مدیریت بر منابع ارزی و روابط با دنیا، این موضوع را مدیریت خواهد کرد اما خود چین هم با حجم تجارت عظیمی که با دنیا دارد، تنها سه تا چهار درصد مبادلات را با پول ملی انجام می‌دهد پس باید به نکات مثبت و منفی آن نیز توجه کرد.

وی از برگزاری اکسپوی شانگهای در سال ۲۰۱۸ خبر داد و گفت: ۵۰۰ هزار مترمربع برای این نمایشگاه اختصاص داده شده و از ۱۶۰ کشور نیز دعوت شده که ایران نیز در آن حضور خواهد یافت.سمینار فرصت‌های تجاری ایران و چین نیز در ۱۱ و ۱۲ بهمن ماه در تهران برگزار می شود که در این سمینار قصد داریم فصل جدیدی از توسعه روابط تجاری ایران و چین را بگشاییم.

انتهای پیام