دریافت مالیات از خانه‌های خالی و پذیرش 85 درصدی خود اظهاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،کامل تقوی نژاد با حضور در برنامه تلویزیونی اظهار داشت: در حال حاضر سامانه ثبت نام مالیات در ایران ۱۰۰ درصد الکترونیکی است و بالغ بر ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها به صورت الکترونیک دریافت می‌شود. همچنین سامانه مجوز و پرداخت الکترونیکی شده، ما قابلیت حذف کاغذ از نظام مالیاتی را داریم و این کار به زودی انجام خواهد شد تا اقدامات بزرگ نظام مالیاتی برای مردم روشن می‌شود.

وی ادامه داد: سامانه املاک نیز به صورت آزمایشی در حال تنظیم است و تا پایان سال سراسری می شود،برنامه بعدی در زمینه املاک این است که در سال آینده به دفترخانه‌ها واگذار شود و مردم در این زمینه نیازی به مراجعه به مراکز مالیاتی نخواهند داشت.در بحث نظارت بر ادارات مالیات به این مسیر رفتیم که سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده شود و تلاش بر این بوده انتظار در ادارات مالیات تا حداقل ممکن کاهش یابد.

این مقام مسئول درباره طرح جامع مالیاتی نیز توضیح داد: این طرح بزرگترین پروژه نرم‌افزاری است که ابتدا ۳۲ پروژه داشت و بخش بیشتر آن به بهره‌برداری رسیده است. در این بخش کارامدی نظام مالیاتی مد نظر است که نرم افزار این پروژه بومی و مشکلات برطرف شده است. هفته گذشته  وزیر اقتصاد از دستاوردهای طرح جامع رونمایی کرد.پاشنه آشیل نظام مالیاتی تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی است که از سه ماه گذشته آغاز و در حال تکمیل است.

تقوی نژاد درباره وضعیت مالیات بر ارزش افزوده گفت: مالیات بر ارزش افزوده جایگزین دیگر مالیات‌ها شده است. در این بخش مالیات به حلقه آخر اصابت می کند و در اصل از تولید رد می شود و مصرف کننده مالیات را پرداخت می کند. در حال حاضر مالیات‌ها جمع شده و به نفع تولید و تولید کننده است و مانند گذشته آبشاری نیست. ‌ قانون مالیات بر ارزش افزوده آزمایشی و ۵ سال است که در اختیار دولت است. با هزار ساعت کار در هیئت دولت لایحه‌ای تنظیم و به مجلس ارائه شد و در لایحه پیشنهادی اشکالات برطرف شده و جرائم در این لایحه پیشنهادی به شدت کاهش یافته است. به طور مثال، فعالان اقتصادی که با دولت قرارداد دارند مالیات را از دستگاه‌های دولتی دریافت نمی‌کنند که این در لایحه جدید برطرف شده است.

وی درباره اخذ مالیات بر ارزش افزوده از طلا هم چنین گفت: در لایحه پیشنهادی نرخ مالیات بر ارزش افزوده ۹ درصد است اما در کالاهایی مثل سیگار و سوخت بیشتر است. تنها کالایی که مالیات بر ارزش افزوده کمتر محاسبه شده طلاست که ۳ درصد در نظر گرفته شده است. در این بحث نشست های زیادی انجام شده و به زودی با نمایندگان بخش طلا گفت‌وگوهایی خواهیم داشت تا به چارچوب مشخصی برسیم.

رییس کل سازمان مالیاتی گفت: دانشگاه تهران مطالعه ای انجام داد و اثر مالیات بر ارزش افزوده در تولید را بررسی کرد. مالیات اثر کاهنده در تولید نداشته و در واقع اگر مالیات برارزش افزوده به درستی اجرا شود هیچ‌گونه زیانی متوجه بخش تولید نخواهد بود.درسال ۹۶ مالیات 1.2 میلیون واحد صنفی اینگونه اخذ شد که به مالیات سال ۹۳ فقط ۸ درصد اضافه شده است.

تقوی‌نژاد درباره مالیات خانه‌های خالی هم گفت: در سال ۹۳ تفکری در مجلس بود که چرا کسانی که در بخش تولید فعالیت می‌کنند مالیات بدهند، اما کسانی که در بخش مسکن فعالیت می‌کنند مالیات ندهند که این کار درستی بود و رونق خرید و فروش را به دنبال داشت، البته هنوز این مالیات دریافت نشده که باید بر اساس اطلاعات وزارت مسکن بررسی و تصمیم گیری شود.

وی درباره بخش املاک و مستغلات نیز گفت: در وهله اول تصمیم بر این بود که ۱۵ روزه پاسخ مردم داده شود، اما این کار در حال حاضر در بیشتر ادارات مالیات سه روزه پاسخ ادارات ثبت داده می شود و تلاش بر این بوده به حداقل زمان ممکن کاهش یابد. آموزش های نرم افزاری داده شد و امیدواریم در سال ۹۷ این کار واگذار شود.

انتهای پیام