آخرین وضعیت و دلایل ادامه توقف"های وب" اعلام شد/ آینده افزایش سرمایه و مجمع

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت داده گستر عصرنوین به رغم حضور چند ماهه در بورس به یکی از سهام ویژه و مورد توجه افکار عمومی فعالان واقع شده که ناشی از عواملی چون خرید 800 هزار سهم در روز دوم حضور توسط یک شخص حقیقی ، رشد 110 درصدی سهام، خرید 100 درصد سهام پارس آنلاین، نحوه اطلاع رسانی مدیرعامل و سهامدار عمده 86 درصدی ،  مواضع سازمان بورس، شفاف سازی های چندین باره و... است.

این شرکت 400 میلیارد تومانی از 22 شهریور وارد بورس شده اما تاکنون با دو توقف نمادی که داشته ، در برابر حضور 34 روزه ، با توقف بیش از 45 روزه روبرو شده است.

"های وب" بعد از توقف حدود 40 روزه و بازگشایی در 14 آذر، باردیگر پس از گذشت یک هفته در 22 آذر سال جاری بسته شد که ناشی از ابهامات جدید نهاد ناظر بعد از انتشار توضیحات ارزش گذاری سهام بود که با عدم تایید معاملات 57 میلیارد تومانی همراه شد.

حال که 45 روز از توقف مجدد نماد این شرکت بورسی می گذرد، ایمان میری در گفت و گو با پایگاه خبری بورس پرس،توضیحاتی درخصوص دلایل بسته شدن نماد، قرارداد پارس آنلاین و هدف از خرید این ، زمان احتمالی مجمع و سیاست  تقسیم سود، افزایش سرمایه و برنامه های آتی داد :

دلایل تداوم توقف نماد

آخرین پیگیری های بورس پرس از سازمان بورس حکایت از آن دارد که مشکل مربوط به پارس انلاین حل شده و احتمال بازگشایی "های وب" در بهمن ماه ،وجود دارد اما از  از قرار معلوم بازگشایی نماد به موضوع دیگری مرتبط شده است. در این باره چه توضیحی دارید؟

میری: خبر خوبی است که لااقل از سازمان بورس هم می توان وضعیت پارس آنلاین را شنید. اما مورد دوم به قراردادهای USO برمی گردد. البته دو موضوع دیگر نیز وجود داشته اما به نظر من به جز دو مورد مذکور، موارد دیگر سطحی و از اهمیت خاصی برخوردار نیست.

در مورد اصلی که قراردادهای USO است، یک بار قبل از عرضه اولیه، همه قراردادها به دولت داده شده بود آنچه که در حال حاضر دارای ابهام است،نقطه نظراتی است که کارشناسان این حوزه از جمله امیرحمزه مالمیر داشت که گروه مالی و فنی شرکت به این ابهامات پاسخ دادند.این توقع وجود داشت بعد از مرحله پذیرش و قبل از بازشدن مجدد نماد که به واسطه قرارداد با پارس انلاین اتفاق افتاد،این موارد رفع می شد.

تمام موارد بطورشفاف جدای از اینکه این دفعه قرارداد را برای همه منتشر کرده بودیم، اعلام شد و نحوه شناسایی درامد هم کامل توضیح داده شده بود بطور مثال قراردارد در اسفند سال 93 منعقد شده، سال 94پایان 6 سال ان تمام و 35 درصد کار جلو رفت و سال بعد یک دوره تمدید و در آبان سال 95 پایان یافته و میزان درامد در هرسال شناسایی شد.

البته با احتیاط صورت گرفته در آبان سال گذشته قرارداد 25 هزار روستا به پایان رسید،چون این اجازه به کارفرما داده می شد که کارفرما 20 درصد مناطقی که تجهیزات نصب شده  را حضوری مراجعه کرده  و پس از بازدید گواهی قبولی نهایی را صادر کند،گواهی قبلی مقدماتی صادر شده بود و جواب های قراردادهای سال جاری را هم وزارت ارتباطات به سازمان بورس داده بود که سازمان در حال بررسی است و پس از نهایی شدن نتایج آزمایش و تحویل گزارش اعلام خواهد شد.

خوشبختانه دوشنبه هفته گذشته گواهی قبولی نهایی به تاریخ 10 آبان سال گذشته صادر شده که این نشاندهنده اتمام پروژه بر طبق  ادعا است چرا که شناسایی درآمد برای دوره نگهداری از ابتدای فروردین سال 96 و با احتیاط صورت گرفته  و در سال گذشته هم 5 درصد از کل قرارداد را اخذ کردیم که می توانستیم درامد 5 ماه دوره نگهداری را شناسایی کنیم که به علت احتیاط و سال اول ورود به بورس  و احتمال تلقی نادرست،این کارانجام داده نشد.

نکات دیگر مهمی که در این گواهی وجود دارد این است که قراردادها را از هم جدا می کند و مجری به ذیحساب،آزادسازی ضمانت نامه حسن انجام کار را اعلام کرده که نشاندهنده اتمام تعهد در این بخش است که ما برای این بخش قرارداد تعهدی برای سنوات بعد نداریم و وارد فاز ارائه خدمت می شود.در این بخش نقطه نظرات متفاوت کارشناسی هم در بخش خصوصی ،فعالان حوزه و هم سازمان بورس درخصوص شناسایی درامد وجود دارد.

اعتقاد من بر این است که آن چیزی که در حال حاضر باعث عدم بازگشایی سهم شده همین دو رویکرد نسبت به یک مسئله است .سازمان در این حوزه با دقت نظر ورود کرده و علی رغم اینکه دو بار قبل هم نظر داده و سهم باز شده بود اما به جهت دغدغه های موجود دوباره بررسی شد که هنوز به جمع بندی نرسیده است.به عبارتی تا اتمام جمع بندی سازمان ،سهم باز نخواهد شد که دلیل ان به رقم قابل توجه درامدهای شناسایی شده در این قرارداد برمی گردد.

آیا می توانید به مبلغ این درامدها اشاره کنید؟

میری: هنوز میزان آن مشخص نیست که علت آن به وصول 40 درصد قرارداد با پیش پرداخت های اخذ شده که در پایان این دوره مستهلک می شود، برمی گردد.60 درصد باقیمانده طبق قرارداد برای 10 سال از تاریخ 10 آبان سال 95 آغاز می شود که بابت یکسال سپری شده بابت دوره نگهداری باید پول را از دولت مطالبه کرد.میزان این مطالبه طبق قرارداد حدود 120 میلیارد تومان مربوط به ان دوره است که سالی 18 میلیارد تومان هم بابت نگهداری افزوده می شود.

همه این ارقام که مربوط به سال 94 ، 95 و بخشی از سال جاری است، در صورت های مالی منعکس شده که علی رغم اینکه اتفاق نظری وجود ندارد در نحوه شناسایی درآمد روش جایگزین هم اختلاف وجود دارد. حتی اگر من به عنوان سهامدار عمده مسئولیت های این تعدیلات را بپذیرم به علت عدم اطلاع عموم کار غلطی نیست که نماد باز نشده است.

همیشه طی مدت پیگیری از دوستان درخواست داشتم که روند استعلام ها را تسریع کنند البته بخشی از پاسخگویی به ما برمی گردد که قائل به پاسخگویی سریع بودیم حتی نامه ای دوشنبه 19 دی ساعت  7:15 دقیقه برای ما ارسال شد که بخش اول نامه را قبل از ساعت 12 روز بعد جواب دادیم.

از4 محور مورد بحث، دو محور مربوط به پارس انلاین بود که قبلا اعلام کرده بودیم بعد از حل شدن بخش مربوط به USO قرارداد را امضا می کنیم و اختلافی که منجر به ایجاد مشکل شود جز طولانی شدن قرارداد با مجموعه پارس آنلاین که بزرگوارانه با شرایط جدیدی که به سازمان پیشنهاد داده شده همراهی کردند تا دغدغه موجود رفع شود،نداریم.

بحث چهارم هم به پروانه ها و حق امتیازها برمی گردد که طی جلسه ای که های وب و پارس آنلاین به همراه بورس و وزارت ارتباطات داشت و مقرر شد سازمان استعلام کند .

هفته گذشته در ارتباط با یکی از مسئولان بورس اعلام شد های وب نامه بزند که این کار انجام و قرار شد سه شنبه هفته گذشته جواب نامه ارسال شود اما اعلام شد بهتر است سازمان بورس این نامه را بزند و ما جواب بدهیم که موضوعی پیش آمد مسئولان سازمان تنظیم برای بحث کمیسیون تنظیم به سفری رفته اند که شنبه مجددا پیگیری و جواب نامه داده شود. اما مانع اساسی همان قرادادهای USO و شناسایی درآمد آن است که باید منتظر ماند تا سازمان بورس به جمع بندی برسد و بر اساس آن تصمیم گیری کند.

نمونه مشابه مورد خاص های وب

به گفته شما این قراداد از قبل بوده و در صورتهای مالی هم دیده شده اما سازمان بورس چه نقطه نظری در این موضوع دارد؟ آیا مرجعی همانند سازمان بازرسی به عنوان مرضی الطرفین تعیین شده تا این موضوع را حل و فصل کند؟ آیا چنین موردی از قبل وجود داشته؟

میری: بله.  از دوستانی شنیدم که نمونه ای مربوط به نیروگاه جهرم با نیروگاه خوارزمی وجود داشت و اختلاف نظری بین حسابرس و مجموعه سازمان بورس بوده که برای بررسی به جامعه حسابداران رجوع و بالاخره با روشی حل و فصل شد.

های وب هم مانند این نمونه است و کسی ادعای شناسایی عدم وصول پول یا عدم انجام کار انجام نشده در درآمد را ندارد. حتی سازمان بورس هم حرفی ندارد اما از نظر حسابرسان، کمیته مشورتی سازمان این قرارداد با مدلی که نوشته شده،نباید شناسایی درآمد شود و به صورت جداگانه دو بخش ایجاد امکان ارائه سرویس دهی و تامین خدمت دهی باید شناسایی شود اما نظر سازمان بر این است که دو بخش مذکور از هم جدا نیستند.

قبل از زمان عرضه اولیه سهم، سازمان در جریان نحوه این قراردادها نبود؟

میری: در جریان بود حتی در شفاف سازی هم کل قراردادها منتشر شد اما به علت اینکه مسئله مورد نظر کاملا تخصصی است، حتی من هم در جایگاه مدیرعامل شرکت به خود اجازه نظر نمی دهم اما توضیحات حوزه فنی را ارائه می دهم.

نظر حسابرسان بر این قرار است که شاید این مدل را به جامعه حسابداران رسمی جهت تشخیص درست بودن شناسایی درامد ارجاع دهند. در این مرحله کار خاصی از عهده ما برنمی آید و طبق درخواستی که داشتیم هر موقع نامه مربوطه زده شد اطلاع رسانی شود تا با توجه به بسته بودن نماد و مشکلات پیش آمده برای سهامداران، از حالت موجود خارج شویم .

رفع این ابهام به تصمیم صحیح تر سهامداران در خرید و فروش کمک خواهد کرد. برای ما این حالت خوشایند نیست. در حالی که نمی توانیم در جایگاه سازمان قضاوتی داشته باشیم. در واقع نه به عنوان سهامدار بلکه به عنوان کسی که شغلی را اداره می کند خوشحال نیستم که سهامداران به واسطه خرید سهام شرکت ما دچار خسران شوند یا حداقل اگر دچار زیان نشوند سرمایه خود را اینگونه در وضعیت حاضر حبس شده ببینند.

در مدتی که نماد شرکت با توقف همراه بوده، شاخص بورس روند صعودی را طی کرده و اکثرا امیدوار بودند اگر نماد باز بود روند خود را طی می کرد و مشمول زمان نمی شد، در واقع گذر زمان به ضرر همه پیش می رود.

میری: بله. من به سهامداران قول  می دهم  کوتاهی در پیگیری نداشته باشم ولی جز پیگیری کاری از من ساخته نیست. وظیفه من پاسخگویی شفاف و سریع به نامه هایی است که از سوی سازمان زده می شود. اما جایی که به سایر بخش ها می رسد ما حقیقتا می توانیم صبر و دعا کنیم .

پس در حال حاضر برای اصلی ترین موضوع که مربوط به USO می شود همچنان باید منتظر نامه نگاری ها و تصمیم گیری ها باشیم؟

میری: زمانی که کمیته تصمیم گرفته بود، نامه نهایی و انجام کارکه توسط وزارت ارتباطات انجام شده، نبود. این نامه دوشنبه هفته گذشته صادر شده شاید بررسی مجدد ان در خود سازمان به نتیجه برطرف شدن ابهامات برای کمیته مشورت برسد و نیازی به ارجاع به جامعه حسابداران نباشد اما تصمیم گیرنده قطعا سازمان است و گروه های وب وظیفه دارد هر اطلاعاتی که سازمان لازم بداند در اختیار قرار دهد که بیشتر اطلاعات نیز طی همین چند جلسه اخیر از حسابرس شرکت درخواست و مدارک ارسال شده است.امیدوارم این روند با کمک مسئولان سازمان طولانی نشود و هرچه سریعتر ختم به خیر شود و نگرانی و حبس دارایی سهامداران برطرف شود.

علاقه مسئولان سازمان بورس به بازگشایی نماد

این موضوع از طرف بورس پرس نیز پیگیری خواهد شد تا با توجه به آخرین تغییر و تحولاتی که توسط شرکت پیگیری می شود و تصمیم سازمان ، زمان بازگشایی نماد معلوم شود.

میری: مسئولان سازمان بورس علاقه مند به بازگشایی نماد هستند، بنده علی رغم حرف هایی که به ناحق زده می شود هیچ گونه غرضی از طرف مورد نظر برای بسته نگه داشتن سهم مشاهده نکردم و تمام تلاش بر این بوده تا جایی که ممکن است به فرایند سرعت داده شود اما زمانی که بحث به لایه کارشناسی و جزئیات با توجه به حساسیت هایی که وجود دارد می رسد،اگر من هم بودم همین حساسیت ها را چه بسا بیشتر اعمال می کردم تا بتوانم تصمیم دقیق تری بگیرم.

آخرین خبر از واگذاری دو بلوک 17 درصدی

واگذاری دو بلوک 17 درصدی در مورد قرارداد پارس آنلاین به کجا انجامید ؟

میری: یکی از مشکلاتی که منجر به بسته شدن نماد شد مربوط به قیمت گذاری و فروش بلوک های وب بود که همه این بسته در معامله پارس انلاین شکل می گرفت.در بحث کلان این معامله به سازمان بورس اطلاع داده شد و می توانیم قرارداد را با قیمتی مثلا حقوق صاحبان سهام نهایی کرده و سازمان با هزینه های وب کارشناسانی را برای شناسایی 4 شرکت مجموعه پارس آنلاین کارشناسی کنند تا قیمت مد نظر توسط های وب پذیرفته شود و مابه تفاوت این قیمت با قیمت قبلی را سهامدار عمده بپردازد.

این راهکارها فقط از طرف شرکت های بخش خصوصی ارائه می شود و شرکت های دولتی نمی توانند وارد این بحث ها شوند.اما با گذر زمان نتیجه ای حاصل نشد که با تمایل به پیشروی کار با مدیرعامل پارس آنلاین توافقی بر روی میزان بطور مثال 20 درصد از سهم با بخشی از چک ها انجام شد تا میزان سهام کمتر شود اما تعداد اقساط تغییری نکرده و پول نقدی را افزایش داده و قیمت معامله را هم نگهداریم.

قیمت معامله برای هر سهم هزار تومان بود؟

میری: نه . دیگر قیمت سهم نداشتیم اگر بخواهیم بلوکی عرضه کنیم عملا نشدنی است برای اینکه معامله نهایی شود ما به پارس انلاین پول را با مدلی توافق شده،پرداخت می کنیم که این توافق مورد قبول واقع شد. از سویی دیگر هم سازمان بورس به خاطر اینکه اختلاف خرید های وب وصرف و صلاح سهامداران دارای حداقل سهم پارس انلاین از بین نرود به این جا رسید که بنده بعنوان سهامدار عمده پارس آنلاین را خریداری کرده و کل منافع و مضرات را عینا به های وب منتقل کنم.

به عبارتی من، شخصی این شرکت را خریداری و از طرفی منافع و مضرات ان را به های وب منتقل می کنم.

اما قیمت بین این دو خیلی متفاوت است. قیمت پارس آنلاین همان 882 تومان است ولی قیمت های وب خیلی پایین تر است که ما قیمتی را به سازمان بورس پیشنهاد دادیم که هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده و این بحث مربوط به قبل از قضایای USO است.منتظر مشخص شدن تکلیف این موضوع هستیم تا با مدیرعامل پارس آنلاین که بیش از 3 ماه است که دردسر این قراداد را به دوش می کشد نیز به جمع بندی برسیم.

این مشکلات برای های وب هم صادق است. برای بعضی مکان ها جذب نیرو داشتیم که متوقف شده و طرح های توسعه ای نیز به علت خرید دو شرکت که در دو جا هزینه نشده و به سودآوری و توسعه بازار کمک کند مشخص نیست که توانایی انجام ان وجود دارد یا خیر و تکلیف نامشخص است. اما مشکلی جز طولانی شدن سد راه نیست مگر اینکه ناخواسته تحمل مدیرعامل پارس آنلاین به سر آمده و منصرف شود.تا این لحظه ، سمت مقابل از هیچ همراهی برای انجام معامله با هر تغییری مضایقه نکرده است.

آیا مدت زمانی برای نهایی شدن این قرارداد مابین مشخص شده است؟

میری: سازمان اعلام کرده تا زمانی که این قراداد نهایی نشود، سهم را باز نخواهد کرد. بالطبع قرارداد نهایی می شود. با توجه به شنیده ها و نهایی شدن قراداد، قاعدتا به نوعی اطلاعات با اهمیت است که تعدیل ان بیش از 20 درصد است و دامنه نوسان بدون محدودیت خواهد بود. به همین جهت ترجیح بر این است که یا معامله قطعی شود  و یا کلا بر هم خورد.

قرارداد های وب و پارس آنلاین از زمان توافق ، در حال تغییر بوده، اما اگر با دید مثبت در نظر بگیریم آیا با مشکلات پیش آمده ،ختم بخیر خواهد شد؟

میری: در مدل جدید، بزرگترین نقطه ضعف برای ما این خواهد بود که از طرف مجموعه پارس آنلاین، یک عضو هیات مدیره نخواهیم داشت.

با این ترتیب،بحث واگذاری بلوکی به چه صورت خواهد بود؟

میری: واگذاری سهم بلوکی زیر 5 درصد خواهد بود که نیازی به عرضه نیست ولی مطلبی که وجود دارد این است که تجربه گروه اجرایی مجموعه پارس آنلاین خیلی در این سال ها کمک کرده که ما از این امتیاز محروم می شویم اما برای سهامداران خرد مطلوب است. چرا که شرکتی که 900 میلیارد تومان ارزش دارد به یک عدد جزئی مثلا 100 تا 200 میلیارد تومان نسبت به کل خریداری و دارایی زیادی به شرکت اضافه می شود و یک سری دغدغه بعضی افراد که نظری بر بالارفتن زیاد قیمت سهم داشتند و اینکه این نوع شرکت ها دارایی محور نیستند و از این دست صبحت هایی که در مورد شرکت های حوزه IT زده می شود.

در مرحله بعدی ، من بعنوان سهامدار عمده قراردارم که تعهد دادم کل پول را به غیر از بخشی که وارد شرکت های وب می شود را بپردازم.

این مبلغ چند درصد است؟

میری: عددی که ما به سازمان پیشنهاد دادیم 100 میلیارد تومان است که تقریبا معادل حقوق صاحبان سهام است چرا که کمتر از حقوق صاحبان سهام در حسابداری نمی توان سند زد. این عدد معادل 40 میلیارد تومان در 6 ماهه است و نزدیک به 80 میلیارد تومان هم سود سال جاری پارس آنلاین است که به میزان اضافه شده، های وب پول پرداخت می کند.قیمت پرداختی من به های وب بر اساس صورت های مالی رسیدگی شده پایان سال نهایی می شود.

 برای سهامدار تغییری نمی کند کل شرکت خریداری می شود.پس سهامدار در فهرست نیست که معامله بهم بخورد. اگر پس از حسابرسی پایانی صورت های مالی این میزان از 120 میلیارد تومان کمتر شد،قیمت من و های وب هم پایین می آید اما اگر بالاتر رود، تا سقف حقوق صاحبان سهام تعیین شده و تغییری نمی کند. به همین دلیل سمت سهامدار اتفاقی پیش نمی افتد.

حال محل تامین این پول مسئله مهمی است که باید به اطلاع برسد. ما قبلا قصدفروش تعداد سهمی را به پارس آنلاین داشتیم که در حال حاضر کمتر واگذار می کنیم. طی دو سال مدت پرداخت اقساط، بصورت خرد از بلوک 5 درصدی سهام واگذار می شود که ازمحل اقساط و همچنین از محل تقسیم سودی که در مجمع  تصویب می شود، پرداخت خواهد شد.

آیا این به نوعی به نفع شما نیست و طی دو سال قیمت سهام قابل واگذاری تغییر نخواهد کرد؟

میری: این گذشتی بوده که پارس آنلاین و نه من انجام داده است.

شما به چه قیمتی قصد واگذاری سهام به پارس آنلاین را دارید؟

میری: قرارداد فی مابین به قیمت سهم وابسته نیست. یعنی عدد معامله قطعی است. چون بر روی تعداد سهام پارس انلاین توافق شده عدد معامله هر چقدر هم بالا باشد، قیمت بین من و پارس آنلاین است.  نه بین پارس آنلاین و های وب. قیمت سهم چه به 50 هزار تومان و چه بر روی 100 تومان باقی بماند، ثابت است.

در سوی دیگر نیز قرارداد با مدیرعامل پارس آنلاین طوری نوشته خواهد شد که کسی ذینفع نیست. اتفاقی که رخ داده این است که ما طی دو سال این تعهد را می پذیریم که هر اتفاقی بیفتد من بعنوان سهامدار عمده باید هزینه را پرداخت کنم.

درست است که این کار بطور شخصی انجام می شود اما در عین حال شما مدیرعامل و سهامدار عمده هم هستید؟

میری: معامله طوری منعقد شده که سهام غیرقابل بازگشت است. به عبارتی حتی اگر تعهدات را بطور شخصی به دلایلی نتوان بجا آورد،پارس آنلاین از های وب گرفته نمی شود و از محل تضامینی که به مدیرعامل پارس آنلاین داده شده، طلب پرداخت می شود و هیچ ریسکی برای سهامداران فعلی و های وب به همراه نخواهد داشت.

آیا سازمان بورس در جریان این امور قرار دارد؟

میری: سازمان مورد را تایید کرده و بر این اساس توافق وجود دارد. فقط منتظر مشخص شدن قرارداد USO هستیم تا با مدیرعامل پارس انلاین جزئیات باقیمانده از قراردادی قبلی که به سازمان تحویل شده بازبینی و امضا کنیم.

در واقع بازگشایی نماد هم به مشخص شدن قرارداد USO و هم نهایی شدن قرارداد پارس آنلاین برمی گردد؟

میری: تا قرارداد USO نهایی نشود، زمان بندی در دست نیست که سهم چه زمانی باز و من چه تعهدی می توانم بدهم.پس از نهایی شدن و باز شدن سهم، قرارداد پارس آنلاین نیز مکتوب خواهد شد.

در این بین با توجه به زمان گدشته ضرر و زیانی متوجه شما شده است؟

میری: بله، در ابتدا 10 میلیارد تومان دیده بودیم اما مشروط به این بود که یکی از دو طرف استنکاف کند که هیچ کدام از طرفین اعلام استنکاف نکردند تا ضلع سومی بر این موضوع وارد شد و تا امروز هم همراهی کرده تا این اتفاق بیفتد.

تحلیلی کوتاه از آینده صنعت تلکام

هدف نهایی از خرید پارس انلاین چی بود؟

میری: من در سال 91 مصاحبه ای با عصر ارتباط داشتم که در ان پیش بینی شد در حوزه تلکام امکان وجود تعداد زیادی شرکت ریتیل وجود ندارد.سال 94 نیز که دولت پروانه ها را تبدیل به FCP کرد نیت این بود که 5 الی 6 پروانه داده شود نه 17 تایی که در حال حاضر وجود دارد. بالاخره شرایط تغییر کرد و میراث فعلی بر همین اساس است. ولی سرمایه گذاری بر 17 شرکت را نمی توان انجام داد و هدر رفت منابع است.

بنده به عنوان فعال حوزه IT اعتقادم بر این است که باید شرکت ها تلاش کنند تا با تجمیع، توان سرمایه گذاری بیشتری پیدا کنند و سرمایه گذاری موازی اتفاق نیفتد. همه این مسائل را هم وزیر ارتباطات و هم مجموعه کل حوزه بطور شفاف اعلام کردند که ما هم بر اساس یکی از سیاست ها بر این چارچوب پیش خواهیم رفت. اما تا قبل از زمان مجمع هیچ کار دیگری انجام نخواهیم داد. اگر بتوانیم این گردنه را رد و معامله موجود را نهایی کنیم تا زمان مجمع بسنده است.

زمان تقریبی مجمع سالانه

زمان مجمع تیر ماه خواهد بود؟

میری: در سال جاری مجمع در اردیبهشت ماه برگزار شد ولی درد سرهای گزارش تلفیقی 6 شرکت (2 شرکت های وب و 4 شرکت پارس آنلاین) وجود نداشت. سعی بر این است گروه تا 15 اردیبهشت بتواند گزارش ها را آماده تا آخر اردیبهشت مجمع گذاشته شود اما با توجه به اینکه کار مشکلی است نسبت به زمان اعلامی خوش بین نیستم چراکه بخشی از آن دست ما نیست.

عدم عرضه آسیاتک ربطی به های وب ندارد

در صحبت بورس پرس با آسیا تک مبنی بر علت تاخیر عرضه اولیه این شرکت،عنوان شد موضوع های وب و حساسیت های شرکت و سازمان بورس منجر به عدم عرضه سهام آسیاتک شده،نظر شما در این مورد چیست؟

میری: در جلسه ای از مسئولان سازمان بورس سوال کردم که عرضه آسیاتک به مسائل توقف نماد های وب ارتباطی دارد که پاسخ منفی داده شد.

آیا بعد از تیرماه برنامه ای برای خریداری دیگر شرکت ها وجود دارد؟

میری: موضوع فقط تملک کردن و به فروش رساندن نیست. بیشترین خرید و فروش ها در دنیا در حوزه تلکام و زنجیره ارزش اینترنت آن هم با اعداد بالا است. با این حال در حال حاضر نمی توان پیش بینی خرید و فروش داشت. تا زمان مورد نظر طبق تعهدی که داده شده، معامله ای نخواهیم کرد.

مشورت با Vodafone برای خرید پارس آنلاین

آیا در بحث قرارداد پارس آنلاین با شریک انگلیسی خود به نام Vodafone کمک مشورتی گرفته شد؟

میری: بله. یکی از مزیت شراکت "های وب" با Vodafone همین بحث مشورتی است. چراکه این نوع شرکتها محدودیت سرمایه گذاری دارند و نمی توانند بطور مستقیم پروکسی خرید ما شوند اما در قیمت گذاری و استراتژی کلان می توانند غیرمستقیم وارد شوند.در تمام دنیا اپراتورهایی که تمایل دارند در حوزه تلکام در بخش زنجیره اصلی بمانند باید فیکس و موبایل را با هم داشته باشند.

پس ما باید حوزه فیکس را با صرفه ها تا پایان سال 98 به مقیاس یک میلیون مشترک برسانیم .در حوزه موبایل هم قصد ایجاد زیرساختی مانند فرکانس را به عنوان پایه اصلی داریم تا باسایر شرکت ها تجمیع شده و پایه مشتری بهتری داشته باشیم تا در نهایت سرویس های فیکس و موبایل را با هم ارائه دهیم.

پیش بینی دنیا با این چیزی که ما می بینیم متفاوت است و مدل سرویس ها به نحوی نیست که همگی به سرعت با موبایل مشغول حرکت به جلو و نیاز به دیتا هستند. در حال حاضر بیش از 70 تا 75 درصد دیتا در محیط های داخلی استفاده می شود.در ایران به شدت در حوزه فیکس سرمایه گذاری اندکی صورت گرفته و پیش بینی مجموعه وزارتخانه این است که این ظرفیت باید تا 20 برابر ارتقا پیدا کند درحالی که در حوزه موبایل از دو لحاظ پوشش و مشتری این رشد را متصور نیستند.

در دنیا سهم فیکس در سبد حوزه تلکام نسبت به موبایل بیشتر است. پیش بینی من این است که با مشاهده نقشه راه شرکت های این حوزه که در بورس و فرابورس حضور دارند از سال آینده صدای بهتری شنیده خواهد شد و فرصت های آنها بیشتر از ریسک ها و خطرات است.اگر شرکت های حوزه   IT بتوانند از تامین مالی از بازار سرمایه به نحو بهینه استفاده کنند،سرمایه گذاری و رشد موردنظر بر روی تولید ناخالص داخلی و بهره وری، بهترین اثر را خواهد گذاشت.

آیا عملکرد 9 ماهه شرکت منتشر شده است؟

میری: بله،البته با دو روز تاخیر ارائه شده به علت اینکه جهت ارائه گزارش تفسیری مدیریت زمان کوتاهی داشتیم، معتقدم خیلی بهتر می توانست باشد.

آیا دو موضوع مبهم اعلام شده نیز در این گزارش دیده شده است؟

میری: خیر، بعد از این وقایع بود و نمی توانستیم آنها را در این گزارش منتشر کنیم. مخصوصا قرارداد USO که تکلیف آن مشخص نبود، نمی شد اعمال کرد.

افزایش سرمایه و برنامه تقسیم سود

بحث افزایش سرمایه کلا منتفی شد؟

میری: دغدغه ای که وجو دارد مبنی بر دست نگهداشتن است تا اگر تصمیمی وجود داشت به بعد از مجمع موکول شود.

سیاست تقسیم سود در مجمع چگونه خواهد بود؟

میری: در گزارش نه ماهه،تقسیم سود 20 درصدی پبشنهاد شده که علت آن صرف حداکثری برای سرمایه گذاری است. قبلا تصمیم بر تقسیم 75 درصدی سود بود اما با توجه به خرید دارایی های جدید، بیش از 20 درصد معقول نیست و برای سهامداران خرد نیز معقول به نظر می آید.

توصیه من به سهامداران این است که یکسال با های وب بمانند تا سود مناسبی دریافت کنند. به نظرم مدت بسته بودن نماد از مدت بازگشایی بیشتر بوده اما در همین مدت سهامداران سود قابل ملاحظه ای گرفتند. صحیح است که هر طرف از دریچه دید خود به این مسئله می پردازد اما با دید بلندمدت، تقسیم سود زیاد غلط است.

مسلما پیشنهاد شما با توجه به سهم 86 درصدی تان تصویب خواهد شد.

میری: ظاهر قضیه به همین صورت است اما همیشه های وب کارهایی می کند که پیش بینی نشده است و اینکه چون سهامدار عمده چنین خواسته ای دارد آن را انجام شده بدانیم درست نیست . باید صبر کنیم تا زمان مجمع چه اتفاقی می افتد اگر توضیحاتی که می شنویم معقول باشد نظر ما 100 در صد می تواند عوض شود.

آیا شما به این میزان نقدینگی دارید که تغییر سیاست را اعمال کنید؟

میری: ما برای پرداخت سود طبق قانون 8 ماه زمان داریم . موضوع این است که بیش از 86 درصد سهام متعلق به من است و از بین حدود 20 سهامدار شرکت ، سود حقیقی ها که اندک خواهد بود ، پرداخت خواهد شد.

آیا از محل میزان درصد پرداخت سود به سراغ خرید پارس آنلاین خواهید رفت؟

میری: خیر، آن مبالغ پرداخت خواهد شد . شرکت های خصوصی همانند های وب در معذورات پرداختی قرار نمی گیرند. قطعا اگر در جایی گیر کنیم سهام را می فروشیم و هزینه را برای شرکت تامین می کنیم. برخی معتقدند تزریق پول صفر درصد به شرکت بی معنا است اما ارزشی که به سهام وارد می کند خیلی بیشتر از پولی است که می توان از سود سپرده در بانک دریافت کرد.

مشکل اساسی بورس این است که شرکت های خصوصی مطلق کم دارد و بخشی از شرکت های وارد شده به نوعی به دولت برمی گردند.امیدوارم نگرانی هایی که شرکت های وب با خصوصی بودن برای بورس ایجاد کرده دیدگاه مسئولان این سازمان را به شرکت های خصوصی تغییر ندهد.

درس های که بورس داد

در مدتی که های وب به بورس وارد شده از بورس چه یاد گرفتید؟

میری: خیلی چیزها یاد گرفتم،اول باید یاد بگیریم قاعده به اصطلاح این لیگ چیست؟ با جوانی و لازمه های آن، عدم عجله و ریسک را یاد گرفتیم هدف اصلی از ورود به بورس تامین مالی بود. باز هم هر میزان سهام بفروشم در بورس خواهم ماند و در مشاغل مرتبط با شرکت سرمایه گذاری خواهم کرد.

آیا در حوزه های دیگر نیز مانند ساخت و ساز سرمایه گذاری خواهید کرد؟

میری: بله،به دلیل اینکه از سال 82 به شغل ساخت و ساز هم مشغول هستم .

سابقه حضور در بورس با ضرر 2 میلیارد تومانی و پاسخ به یک شایعه

میزان دارایی های شما از چه محلی آمده است؟

میری: من کارخانه معدنی نداشتم که در زمان خرید هزار تومان خریده و هم اکنون به 1200 تومان بطور مثال رسیده باشد. بیشترین درآمد گروه خانوادگی ما که از سال 82 در حوزه IT مشغول به کار شد از ساخت و ساز بود. در همان موقع هم در بورس خرید و فروش سهام می کردم و ضرر 2 میلیاردی هم داشتم ولی باز مجدد شروع کردم.دارایی ما همین شرکت و قراردادها بود،در زمان صف خرید روزی 5 درصد ارزش سهم بالا می رود و به دارایی عدد قابل توجهی افزوده می شود.اما این اعداد روی تابلو است و در زندگی من تغییری ایجاد نکرده است.

آیا به نهادی وابسته هستید؟

میری: پشت سرم شایعات زیادی وجود داشته ولی به نهادی وابسته نیستیم اما اینکه کسی از ما حمایت کند باید بگویم مگر می شود طرف حساب، دولت با بیش از 800 میلیارد تومان قراداد باشد و زیر آب شرکت را بزنند. این منطقی نیست.

در قراداد پارس آنلاین وزیر ارتباطات حمایت کرد چون سیاست دولت بود و همچنین رییس جمهوری بارها از تجهیز 27 هزار روستا سخن گفتند که توسط های وب صورت گرفت. بدون حمایت وزیر ارتباطات سابق و کنونی و مجریان طرح این پروژه های کلان ملی انجام پذیر نبود. ضمن اینکه چارچوب از حمایت قانون نبوده است. تلاش بر این بوده که خطا و اشتباهی صورت نگیرد. نمی گوییم خطایی انجام نشده اما جزء معدود شرکت هایی بودیم که با یک دفتره بودن مالیات را حتی با تاخیر پرداخت کرده ایم.

گفت وگو از علی رضایی زاده و مریم بهبودی

انتهای پیام