٥٩ مؤسسه ویژه از بودجه ٩٧ حذف شدند + توانایی نهادهای فرهنگی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق،محمدباقر نوبخت که دیروز برای دفاع از لایحه بودجه راهی بهارستان شده بود،هنگام ترک صحن در راهروی مجلس در میان خبرنگاران قرار گرفت و به پرسش‌های آنها پاسخ داد.

وی درخصوص میزان بودجه نهادها و مؤسسات خاص موسوم به جدول‌هفدهی‌ها به روزنامه شرق گفت: دولت، ٥٩ مؤسسه جدول ١٧ را که بودجه‌بگیر فرهنگی محسوب می‌شدند از لایحه بودجه سال آینده حذف کرده ولی کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نمی‌شود.

این مقام مسئول نگاه دولت به فرهنگ را ثابت ارزیابی کرد و گفت: نگاه دولت به فرهنگ عوض نشده است.

نوبخت در پاسخ به اینکه برخی از این مؤسسات حذف‌شده دارای تریبون هستند، آیا دولت نگران اعتراض نهادهای حذف‌شده از تریبون‌های پرسروصدا نیست، گفت: از وجود چنین ظرفیتی برای تخریب باخبر هستیم ولی از اینکه هراس داشته باشیم باید بگویم دولت اگر می‌ترسید چنین کاری را انجام نمی‌داد.

بنیاد سعدی ١٢‌ میلیارد

اما از دیروز که بودجه ٩٧ به صحن مجلس آمده، همچنان برخی مؤسسات و نهادهای بودجه‌بگیر محل سؤال برخی نمایندگان است مانند جلال میرزایی نماینده اصلاح‌طلب ایلام که در مخالفت با کلیات بودجه پشت تریبون مجلس رفت.

به گزارش ایلنا،وی به بودجه نهادها و وزارتخانه‌ها اشاره کرد و گفت: برای هر نوع فعالیت وزارت ارشاد، بودجه در نظر گرفته شده است. برای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، سازمان تبلیغات، جهاد دانشگاهی و برای هر فعالیتی ۱۲۰‌میلیارد بودجه تعیین شده که به‌نوعی تداخل و موازی‌کاری با توجه به کمبود منابع مالی محسوب می‌شود.

میرزایی از بودجه شورای نظارت بر صداوسیما انتقاد کرد و گفت: برای شورای نظارت بر صداوسیما 6 میلیارد تومان در نظر گرفته شده و این در حالی است که این شورا با 6 نفر عضو تنها یک جلسه در طول ماه برگزار می‌کند.اما یکی دیگر از انتقادات،مقایسه بودجه بنیاد سعدی با بودجه راه‌آهن بود مبنی بر اینکه برای این بنیاد که عملکرد آن در کنار فعالیت سایر دانشگاه‌ها که در جهت سعدی‌شناسی فعالیت داشته و پایان‌نامه‌های دانشجویان را در این مورد مورد بررسی قرار می‌دهد، از کارایی لازم برخوردار نیست، ۱۲‌میلیارد تومان بودجه تخصیص داده شده، همچنین در مورد مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، 7.9 ‌میلیارد تومان بودجه تخصیص یافته که خروجی مشخصی ندارد.

فرهنگستان زبان چه مشکلی از کشور حل کرده

از سوی دیگر این موارد به صورت جزئی‌تر در تذکر احمد بیگدلی نماینده مردم خدابنده در مجلس که در نوبت عصر جلسه گفته شد، دیده شد که اعلام کرد: اصل مسئله بودجه مربوط به جداول است که متأسفانه این جداول در صحن علنی بررسی نمی‌شوند به‌عنوان‌مثال در برخی از این جداول،بودجه مربوط به فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با مبلغ ٢٠‌ میلیارد تومان آمده، این فرهنگستان چه مشکلی از کشور برطرف می‌کند؟ یا فرهنگستان علوم پزشکی یا بنیاد ایران‌شناسی و ... نیز به همین شکل است که به نظر می‌رسد این مبالغ در رفع مشکلات اساسی جامعه تأثیری ندارند.

اگر نهادی بتواند مأموریت دولت را انجام دهد، بودجه می‌گیرد

اما نوبخت که سعی می‌کرد سؤال مربوط به بودجه جدول‌ هفدهی‌ها را به صورت مبسوط پاسخ دهد، دلایلی هم برای بودجه‌دادن به مؤسسات و نهادهای خاص که قبلا تحت عنوان جدول ١٧ بودند،اعلام کرد و گفت: دولت مسئولیتی در قبال فرهنگ عمومی و جامعه دارد که یا باید خود این رسالت را به انجام برساند یا این کار را با کمک و وساطت بخش‌ها و نهادهای غیردولتی انجام دهد. اگر احراز شود که نهادی می‌تواند مأموریت دولت را با رویکرد موردنظر فرهنگی انجام دهد، دولت به وی کمک خواهد کرد که باری از دوش برداشته شود.

وی بر نقش نهادهای بودجه‌بگیر برای کاستن از بار دولت تأکید کرد: برای ما مهم است نهادی که از ما می‌خواهد اعتبار بگیرد، آیا می‌خواهد باری از دوش دولت بردارد یا خیر؟ در این صورت حتما باید به آن کمک کنیم، اما صحبتی کرد که پیش از این در مورد برخی مؤسسات و نهادهای جدول ١٧ مطرح بود یعنی عدم نظارت بر نحوه هزینه‌کرد بودجه آنها.وقتی اطلاع نداریم این رقم را با چه سازوکاری هزینه می‌کند، شرعا و قانونا مجاز نیستیم این اعتبار را به آن پرداخت کنیم، به‌ویژه با این روش بودجه‌ریزی مبتنی‌بر عملکرد، تا احراز نکنیم هدف موردنظر ما پیش رفته، حتما تخصیص نخواهیم داد.

ارائه برنامه

رئیس سازمان برنامه و بودجه بر حذف ٥٩ نهاد و مؤسسه خاص موجود در جدول ١٧ تأکید کرد و گفت: در یک مرحله چیزی حدود ۵۹ نهاد فرهنگی که از بودجه دولت اعتبار گرفتند را کنار گذاشتیم و حذف کردیم و درحال‌حاضر هیچ نهاد حذف‌شده‌ای نمی‌تواند خود را مستحق دریافت کمک از دولت بداند.

نوبخت تأکید کرد: نکته مهم این است که پول آنها حذف نشده ولی الزاما به همین ۵۹ نهاد پرداخت نمی‌شود.دریافت بودجه توسط مؤسسات فرهنگی به قانع‌کردن دولت، انجام بخش اول کار و سپس دریافت بخش بعدی بودجه منوط است.دولت می‌خواهد به نهادهای غیردولتی کمک کند و ما تعداد زیادی نهاد و مؤسسه فرهنگی داریم. هر کدام از اینها می‌توانند طرح‌ را ارائه کنند چراکه بابت هر ریالی که به آنها می‌دهیم باید شاهد افزایش بهره‌وری باشیم و بدانیم این نهاد چه می‌کند، آنها باید ما را قانع کنند، اگر قانع کردند و بر کار نظارت کردیم، قسط دوم را به آنها می‌دهیم. در این صورت می‌توانیم به شکل هدفمند عمل کنیم.

اعتراض به وضعیت فرهنگ با دریافت بودجه فرهنگی

وی اما در مورد نحوه هزینه‌کرد بودجه فرهنگی هم حرف داشت که بیشتر متمرکز بر اعتراض‌ها به وضعیت فرهنگی بود و کنایه به آنها که هم از بودجه فرهنگی استفاده می‌کنند و هم به وضعیت فرهنگی موجود معترض هستند!

سخنگوی دولت گفت: در سال جاری 6.3 هزار میلیارد تومان در امور فرهنگی هزینه می‌شود. بیش از ۷۰ درصد این مبلغ به وسیله نهادهای غیردولتی انجام می‌شود ولی جامعه نسبت به فرهنگ اعتراض دارد و این دولت است که باید پاسخ‌گو باشد. جالب است که برخی از این نهادها در راستای مباحث فرهنگی معترض هستند. مگر دولت به‌تنهایی می‌تواند این کار را بکند، دولت پول را تأمین می‌کند اما همان نهادها هم معترض‌اند. یعنی حداقل چیزی حدود 4.41 هزار میلیارد تومان توسط نهادهای غیردولتی دخیل در فرهنگ هزینه می‌شود و بخشی از همان‌ها نسبت به وضعیت فرهنگی اعتراض دارند!

این ٥٩ مؤسسه با چه تشخیصی آمده‌اند و چرا بقیه نیامده‌اند؟

نوبخت خیلی سربسته به چگونگی واردشدن برخی از این مؤسسات به جدول ١٧ و گرفتن بودجه توسط آنها اشاره گذرایی کرد: گام نخست ما در سال اول این بود آنهایی را که در جدول ۱۷ بودند، کنار گذاشتیم. باید ببینیم این ۵۹ نهاد در چه شرایطی در ردیف‌ها گنجانده شده‌اند، با چه تشخیصی آمده‌اند و چرا بقیه نیامده‌اند؟ الان تشخیص عوض شده و اکثریت قاطع رأی خود را به یک تفکر دادند که معتدل و همه‌جانبه است و انحصاری نیست.

وی ادامه داد: معلوم نیست اگر برخی نهادها می‌آمدند می‌توانستند از این فیلتر عبور کنند. همه نهادها برنامه را می‌دهند و با معیارهای جدید عده‌ای پذیرفته می‌شوند بنابراین ما پول را حذف نکرده‌ایم.کمک دولت به بخش فرهنگ حذف نشده، اما این کمک فقط به نهادهای فرهنگی تعلق می‌گیرد که بتوانند باری از دولت بردارند و دولت به کسی کمک می‌کند که کمکی به دولت کند.

برخی از جدول هفدهی‌ها ماهانه‌بگیر شده‌اند

این مقام مسئول درباره محل کوچ‌کردن مؤسسات و نهادها از جدول ١٧ این‌گونه توضیح داد: برخی از این نهادها از جدول ۱۷ به جدول ۷ کوچ کردند که اصلا ماهانه‌بگیر هستند و درواقع حقوق‌بگیر دولت می‌شوند. نگاه دولت درخصوص کمک به فرهنگ تغییر نکرده ولی این نگاه معطوف به نهادهایی نیست که در سال‌های گذشته با هر شرایطی بود خود را در جدول‌ها گنجاندند بلکه معطوف به کسانی است که اجازه ندادند در جدول‌ها بیایند. الان وقت این است که از آنها حمایت کنیم و تعداد آنها بسیار بیشتر از آنهایی است که به جهات خاص به این جدول‌ها ورود کردند.با حذف جدول ۱۷، ما لزوما از ابتدا به آنها تعهد نمی‌دهیم که قرار است کمک کنیم.

بنابراین گزارش،جدول‌هفدهی‌ها مؤسسات و نهادهایی هستند که در جدولی به نام جدول ١٧ در بودجه جای داشتند و از محل بیت‌المال کمک‌هایی به آنها تعلق می‌گرفت. این جدول در یکی، دو سال اخیر مورد توجه و البته انتقاد جامعه قرار گفته بود تا اینکه سال جاری دولت این جدول را به‌کلی حذف کرد و برخی از آنها را به زیرمجموعه وزارتخانه‌های مرتبط آورد تا دستگاه‌های ناظر بتوانند روی آنها و عملکرد بودجه‌ای آنها نظارت کنند.

مؤسسات جدول هفدهی که مدتی چاق شده بودند حالا با این اوصاف مجبورند کمی سیاست‌های انقباضی در پیش بگیرند، آنها تا سال جاری در جدول ١٧ جا خوش کرده بودند و فارغ از هر نظارتی مشغول بودند، از سال 96 نه‌تنها بودجه‌ آنها قرار است نظارت‌پذیر شود که قرار به حذف بودجه برخی از آنهاست تا به قول علی مطهری نایب‌رئیس مجلس روی پای خود بایستند.

البته اگر مصوبه کمیسیون تلفیق که بر پایه لایحه دولت بوده دوام بیاورد و در صحن مجلس هنگام بررسی دچار تغییر نشود، به‌هرحال مواردی بوده که در کمیسیون حذف شده و حذفیات در صحن برگشته، شاید این‌جور مواقع یادآوری صحبت‌های روحانی در روز تقدیم بودجه ٩٧ به مجلس خالی از لطف نباشد که ردیف‌های زیادی درست شده و معلوم نیست این پول‌ها کجا مصرف می‌شود. ردیف‌ها در بودجه سال 96 کاهش یافته و من از شما کمک می‌خواهم. حتما به شما مراجعه کرده و فشار می‌آورند. باید بر این ردیف‌ها نظارت کنیم که کجا می‌رود و چگونه هزینه می‌شود.

انتهای پیام