جزییات طرح دو فوریتی کاهش تعرفه خودروهای وارداتی تشریح شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، بهرام پارسایی با بیان اینکه در واردات خودرو و همچنین تولید خودروهای داخلی انحصار به وجود آمده به خانه ملت گفت: در حال حاضر تاوان این انحصار را مردم پرداخت می کنند، یعنی فضای رقابتی به بهانه حمایت از تولید داخل و یا سایر بهانه‌ها گرفته شده است.حمایت از تولید داخلی خوب است اما باید مشخص شود که چند سال قرار است حمایت صورت گیرد،قرار نیست مردم تا مادام تاوان حمایت از تولید داخل را پس دهند که هیچ تغییری و تحولی نمی خواهد در آن به وجود آید و نمی‌خواهد مطابق با صنعت مشابه در دنیا حرکت کند.

وی با بیان اینکه بر اساس تهیه طرح دو فوریتی پیشنهاد شده که تکلیف وضعیت صنعت خودرو مشخص شود، ادامه داد: دولت سال جاری تعرفه واردات خودرو را بین ۱۵ تا ۶۱ درصد افزایش داده و هیچ دلیل منطقی پشت این افزایش تعرفه وجود نداشت که در نهایت قرار است مردم هزینه آن را پرداخت کنند، لذا بر اساس این افزایش تعرفه و پرونده ای که در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که طرحی ارائه شود تا قانون در این باره وضع شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دو چالش ملی مربوط به بحث خودرو است،افزود: عامل ۸۰ درصد آلایندگی هوای کلانشهرها مربوط به خودرو است و همچنین دلیل بخشی از تصادفات جاده ای که سالانه بالغ بر ١٧هزار کشته و حدود ٣٠٠ هزار مجروح و مصدوم برجای می‌گذارد ناشی از ناامن بودن خودروها است، البته ممکن است این تصادفات ناشی از خطای انسانی باشد اما خطای  انسانی سبب تصادف می‌شود و خودرو ناامن سبب کشته شدن و مصدومیت افراد می‌شود.

پارسایی با بیان اینکه نمایندگان به این نتیجه رسیده اند که قانونی در این باره وضع شود تا هر روز با بخشنامه شاهد وضعیت نابسامان این بازار نباشیم گفت: این طرح دو فوریتی در معاونت قوانین مجلس در حال سپری کردن مراحل قانونی است تا به هیئت رئیسه ارجاع شود.یکی از مفاد این طرح این است که بسته به قیمت و حجم موتور و مابقی مولفه هایی که باید در نظر گرفته شود حداکثر ۵۵ درصد باشد اما هم اکنون دولت ۷۵ درصد را پیشنهاد داده است.

وی با بیان اینکه بخش دیگر این طرح ایجاد فضای رقابتی است، اظهار داشت: مردم ایران نباید از استفاده از خودروهای ایمن محروم شوند و همانند تمام دنیا باید حق انتخاب داشته باشند، اما گویی شان و منزلت مردم تنها استفاده از پراید و خودروهای چینی است در حالی که این بی حرمتی به جایگاه مردم است.

رییس کمیته اقتصادی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با اشاره به یکی از مواد دیگر این طرح افزود: پیشنهاد دیگر این بود که سالانه ۵ تا ۱۰ درصد از عوارض وارداتی خودرو کاهش یابد که تا پایان سند چشم انداز این تعرفه به  ۲۰ درصد کاهش یابد که البته باز این تعرفه ۲۰ درصدی از تمامی کشورها بیشتر است، اما این کاهش تعرفه سبب می‌شود خودروسازان داخلی به خود بیایند و با احساس فضای رقابتی، کیفیت افزایش، قیمت کاهش و یا اینکه خدمات بیشتر شود.

پارسایی با بیان اینکه خودروسازان در حال حاضر هر ساعتی ثبت نام کرده و هر زمان که می خواهند خودرو را با تاخیر تحویل می دهند،گفت: صدها شکایت از نحوه خدمات ارائه شده در کمیسیون اصل ۹۰ وجود دارد که این شکایت ها به دلیل این است که فضای رقابتی وجود ندارد و شرایط انحصاری است.

وی با اشاره آلودگی کلانشهرها و اندیشیدن به کاهش این آلودگی ها در این طرح،گفت: تعرفه خودروهای هیبریدی باید صفر و کلا حذف شود، البته اعتقاد ما بر این است که دولت باید واردات خودروهای هیبریدی را تشویق کند اما اگر تشویق  نمی‌کند، نباید عوارضی بر واردات آن وضع کند.دولت باید زیرساخت ها را فراهم کند تا فناوری به روز دنیا بتواند در ایران سرمایه گذاری کند،این سرمایه گذاری می تواند با مشارکت سرمایه گذاران و تولید کنندگان داخلی انجام شود که به اشتغال و صادرات کمک می کند و اگر بتوانیم خودروهای با کیفیت و با فناور روز دنیا تولید کنیم می توانیم این تولیدات را به کشورهای خاورمیانه و حوزه خلیج فارس صادر کنیم و به ارزآوری و اشتغالزایی کمک کنیم.

پارسایی با بیان اینکه ٢١٧ نماینده مجلس این طرح دو فوریتی را امضا کرده اند، افزود: نماینده ها از این وضعیت بی نظمی و بی سروسامان بازار خودرو چه خودروهای داخلی و چه خودروهای وارداتی نگران هستند و خواهان ساماندهی بازار خودروی کشور هستند.امیدوارم که با رای بالای نمایندگان این طرح دو فوریتی تصویب شود و مردم نیز از نمایندگان بخواهند که این طرح با رای بالا در صحن علنی مجلس تصویب شود.

انتهای پیام