پیک‌ نوروزی 97 حذف شد / معرفی طرح جایگزین

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از ایسنا، رضوان حکیم زاده در نشستی خبری با موضوع تکلیف نوروزی دانش آموزان ابتدایی گفت: در سال های گذشته با توجه به فاصله گرفتن کودکان از محیط مدرسه برای جلوگیری از اختلال در یادگیری، پیک نوروزی تهیه و در اختیار قرار می‌گرفت. بررسی ها نشان داد پیک های نوروزی در تثبیت و تعمیق یادگیری چندان نقشی نداشتند و دانش آموزان در طول تعطیلات درگیر چالش‌ تکمیل پیک بودند و معمولا در آخرین ساعات تعطیلات با همراهی خانواده پیک را حل می کردند.

وی افزود: در سال تحصیلی ۹۲_۹۳ دستورالعمل جدیدی تدوین شد که بر کتابخوانی، مطالعه، گفت وگو و مهارت های اجتماعی تاکید و مقرر شد استان‌ها از تولید پیک های متمرکز خودداری کنند و برنامه‌هایی برای توانمندسازی معلمان داشته باشند اما برخی معلمان توانایی تولید تکالیف نوروزی را نداشتند و به دلیل ذیق وقت و فشرده بودن زمان، رونویسی و کپی و تکثیر تمارین را جایگزین کنند.

این مقام مسئول ادامه داد: تصمیم گرفتیم برای آشتی دادن کودکان با قصه و داستان، قصه خوانی و قصه گویی را به عنوان تکلیف نوروزی کودکان در ایام نوروز درنظر بگیریم. در ارزش های داستان به عنوان قالب اساسی شکی نیست و داستان زبان قرآن است.امروز بازی های کامپیوتری با تلفن همراه و یارانه فراوان شده و ما بزرگترها نیز وقت زیادی را به آن اختصاص می دهیم و سرانه مطالعه پایین آمده،۷.۵ میلیون دانش آموز ۷.۵ میلیون کتاب، شعار ماست.

حکیم زاده گفت: تقویت مهارت‌های خواندنی شنیداری و گفتاری، ابراز وجود و پرورش قوه تفکر و خلاقیت و به رسمیت شناختن حق انتخاب دانش آموزان با هدایت و راهبری معلمان از جمله اهداف مدنظر این طرح و فعالیت است.خواندن کتاب داستان و تهیه خلاصه کتاب، نوشتن قصه و روایت داستان خوانده شده در این طرح از دانش آموز خواسته می‌شود. همچنین حتما اطلاعات کتاب چون ناشر را در بالای برگه‌های خود باید بنویسند که مقدمه‌ای بر پژوهشگری است.

وی ادامه داد: روایت داستان گونه سفرهای نوروزی نیز در این دستورالعمل امکان پذیر است. کودکان می‌توانند داستان هایی را از پدرومادر و یا بزرگترها بشنوند و آن را بنویسند. یا کتابی را بخوانند و خانواه آن را ضبط کنند.

ارسال دستورالعمل انتخاب کتب مناسب

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه سال جاری پیک نوروزی نخواهیم داشت، درباره چگونگی انتخاب کتب برای دانش آموزان گفت: در مرحله اول حق انتخاب را برای دانش آموزان به رسمیت می‌شناسیم اما با توجه به اینکه خانواده‌ها  و مدارس نیز شریک اساسی طرح هستند می‌توانند در این زمینه کمک کنند. در دستورالعملی که به‌زودی ارسال می‌شود توصیه‌هایی برای معلمان جهت انتخاب کتاب مناسب با رده سنی آمده است.

حکیم زاده با بیان اینکه ویژگی های کتاب مناسب را به استان ها ابلاغ خواهیم کرد تا از معرفی کتب نامناسب خودداری شود گفت: امیدواریم معلمان و خانواده ها یا توجه به ویژگی های کتب مناسب، محتوای خوبی در اختیار کودکان قرار دهند.

وی در پاسخ به اینکه چه تضمینی وجو دارد تا این تکلیف نیز شبیه موضوع انشای تابستان خود را چگونه گذرانده‌اید نشود؟ گفت: لذت شنیدن قصه از مادربزرگ ها برای همه ما به جا مانده و فکر نمی‌کنم جایی برای تمسخر داشته باشد. داستان خوانی و داستان نویسی می‌تواند مهارت خواندن و نوشتن را پرورش دهد.  از استان‌ها خواسته‌ایم جلسات توجیهی برای معلمان برگزار شود.نمایشگاهی از تولیدات و فعالیت‌های دانش آموزان برپا می کنیم و مستمرا با استان‌ها در ارتباط خواهیم بود که طرح بخوبی هدایت و راهبری شود.

گزارشات نگران‌کننده از سودجویی‌های اقتصادی پیک‌های نوروزی

این مقام مسئول درباه تعامل با سایر نهادهای فرهنگی گفت: همه ما یک هدف مشترک داریم و پیش بینی می‌کنم سایر نهادهای ذیربط ما را یاری خواهند کرد . از همکاری سایر نهادها استقبال می کنیم. متاسفانه پیک های نوروزی تکراری و کلیشه‌ای شده بودند و خلاقیت در تکالیف نوروزی مورد توجه نبود. ما در مواردی گزارشات نگران کننده از برخی سودجویی‌های اقتصادی داشتیم و فعالیت مناسبی نبود.

حکیم زاده تاکید کرد: ما رقیب وزارت ارشاد یا نهادهای یگر نیستیم و طبق سن تحول بنیادین مسئول تربیت کودکان هستیم. می‌خواهیم داستان ها را به زندگی کودکان برگردانیم.ما دست یاری به سمت تمام نهادهای دخیل از جمله وزارت ارشاد، رسانه ملی و رسانه‌ها دراز می‌کنیم تا این طرح خوب نهادینه شود.

انتهای پیام