توصیه نوبخت به مردم: برای ورود به بازار ارز هول نکنید

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از مهر، محمدباقر نوبخت در نشست خبری هفتگی با رسانه ها با بیان اینکه هجدهمین اقتصاد بزرگ جهان هستیم و بیش از ۸۱ هزار میلیارد دلار در سال گذشته و ۹۴ هزار میلیارد دلار در سال جاری به تولید ناخالصی اضافه شد،گفت: نوزدهمین کشور جهان در تولید علم هستیم با همه این ها،ایران این قدرت را پیدا کرده که در اتم نفوذ کند و در فضای بیکران هم حضور داشته باشد. 

وی تاکید کرد: با همه مشکلاتی که مردم با آن مواجه هستند، براساس گزارش بانک جهانی توزیع درآمد و فاصله دهم ما نه‌تنها نسبت به قبل از انقلاب بهبود داشته بلکه نسبت به آمریکا، چین و روسیه ضریب جینی ما بهتر است.این ها دستاوردی است که به هیچ دولتی آن را ارتباط نمی دهیم.

این مقام مسئول گفت:فکر می کنمبرای پرداخت یارانه در سال آینده همین روش موجود ادامه داشته باشد.۵۰ هزار مسکن در شهر و ۵۰ هزار مسکن به صورت حمایتی در روستاها در سال آینده خواهیم ساخت،ایمن سازی ۱۰۰ هزار واحد مسکونی فرسوده نیز در دست کار خواهد بود. برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هم به طور کامل مشخص شده، ضمن اینکه در میزان انرژی حامل ها صرفه جویی شده و  ۲۵ هزار فرصت شغلی را به وجود خواهد آورد.

نوبخت تصریح کرد: مجلس ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل افزایش مالیات و افزایش حامل های انرژی برای انجام این امور برای ما در نظر گرفته است. بحث یارانه ها و حامل های انرژی را بدون اجازه مجلس انجام نخواهیم داد.درباره هشدار سه کشور اروپایی نسبت به حضور ایران در سوریه نیز به کسی ربطی ندارد که در سیاست های منطقه ای ما دخالت کنند.

وی درباره اظهارات رئیس جمهور در خصوص رفراندوم گفت: استناد رئیس جمهور به اصل ۵۹ قانون اساسی است که می توانیم در مسائل مختلف از جمله اقتصادی از نظر مردم استفاده کنیم. این انعطاف پذیری قانون اساسی ما خود جزء ویژگی های مثبت قانون اساسی است که باید به روح بزرگ امام درود بفرستیم که چنین نظامی را پایه گذاری کردند.

سخنگوی دولت درباره اظهارات سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر اجرای همه پرسی گفت: این روشن است که ما به همه اصول قانون اساسی پایبند باشیم. رئیس جمهور هم بر اساس قانون اظهار نظر کرد.

نوبخت درباره نوسانات بازار ارز، کاهش نرخ سود بانکی، رکود در بازار مسکن و اینکه در نهایت چه بازار مطمئنی برای سرمایه گذاری وجود دارد، گفت: بازار پول بانک ها هستند و تقلیل سود بانکی خواست همه بوده است. نظام بانکی مطمئن است و بانک مرکزی هم بالای سر کار حضور دارد. مردم به بازار ارز اعتماد نکنند، ما از آنها می خواهیم به کشور کمک کنند و بی جهت به بازار ارز وارد نشوند، این باعث کاهش ارزش پول ملی می شود اما دولت به هیچ وجه علاقه ای به این مسئله ندارد. باید قیمت ارز کنترل شود، اگر کسی ارزی دارد باید امروز عرصه کند تا بازار کنترل شود.اطلاع دارم که بانک مرکزی برنامه هایی دارد و به زودی ارائه می دهد اما قطعا افزایش نرخ ارز، قابل تحمل برای دولت نخواهد بود و حتما به شرایط قبل بازخواهد گشت.

وی درباره اظهارت دادستان کل کشور مبنی اینکه وزارت اطلاعات برای معرفی مدیران دو تابعیتی همکاری نمی کند، تصریح کرد: وزارت اطلاعات نهایت همکاری را با قوه قضائیه دارد و در این خصوص هم تاجایی که لازم بوده همکاری کرده اند که از سربازان گمنام امام زمان و مجموعه وزارت اطلاعات می خواهم که پاسخ دادستان را بدهند.

این مقام مسئول درباره خودکشی یک زندانی در دوران محکومیت خود در زندان گفت: دولت دو موضع متفاوت در این باره دارد. نخست عدم دخالت در امور قوه قضائیه است اما نکته دیگر این است که رئیس جمهور بعنوان مسئول اجرای قانون در خصوص برخی رخدادهای قضایی نگران است و در این زمینه در چارچوب قانون کار را دنبال کرده و وظیفه را انجام می دهند.باید بپذیریم ایران با خطراتی مواجه است اما انتظار ما این است وقتی یک زندانی در اختیار ضابطان قضایی قرار می گیرد، حتی بعنوان مجازات باید از آنها صیانت کنیم. قوه قضائیه پیگیری کند تا اگر قصوری صورت گرفته رسیدگی شود چراکه مسئله مهمی است و رئیس جمهور هم پیگیر هستند.

نوبخت درباره افزایش مالیات بر قبوض اظهار داشت: باید تعداد کسانی که مالیات می دهند را افزایش داد تا از فرار مالیاتی جلوگیری کرد اما باز هم راه فرار مالیاتی وجود دارد و باید این راه ها بسته شود. ما برای گسترش نرم افزار های لازم برای جلوگیری از فرار مالیاتی با فرانسه قرارداد بستیم. باید از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم. از این تعبیر استفاده نکنیم که دریافت مالیات دست در جیب مردم مردم است.

وی درباره راهکار دولت برای مهار نوسانات ارزی گفت: ما کمبود منابع ارزی نداریم، آنچه به بازار ارز ما به صورت تقاضا تحمیل می شود بیش از تقاضای واقعی است و ما با یک تقاضای غیر موثر و غیر ضروری مواجه هستیم چون تصور می شود این بازار نسبت به بازار های دیگر تاثیرگذاری بیشتر و سریعتری دارد.بانک مرکزی حتی اگر به بانک مرکزی آمریکا هم وصل شود توان پاسخگویی به این اشتهایی که به وجود آمده را ندارد. ممکن است زمانی گفته باشم که ارز باید به بازار تزریق شود تا قیمت آن کاهش پیدا کند ولی این حرف برای امروز پاسخگو نخواهد بود.

سخنگوی دولت درباره گزارش دیوان محاسبات درباره تفریغ بودجه ۹۵ گفت: دیوان محاسبات یک نهاد مستقل است ،قبلا سالها طول می کشید گزارش تفریغ بودجه ارائه شود. دیوان محاسبات برای شفافیت کار تلاش می کند اما اینکه نماینده ای گفته باشد دیوان محاسبات تخلف کرده حرف کل مجلس نیست.گزارش نهایی بعد از بررسی دیوان محاسبات و کمیسیون های اصلی و فرعی در مجلس قرائت می شود اما اینکه پول نفت رفته و به خزانه برنگشته چیزی است که ما براساس قانون اجازه داریم مثلا این رقم را خرید کنیم یا اینکه به جای حساب صندوق ذخیره ارزی به حساب خزانه واریز شود اما رسانه های بیگانه از این امر را برای تخطئه و فاسد جلوه دادن سیستم اقتصادی در دست گرفتند، اما سند واریزی ها وجود دارد و هدف تخطئه کردن دیوان محاسبات نیست. 

نوبخت درباره اینکه چرا دولت در پنجمین سال فعالیت این همه دیر به فکر رفاه حال مردم افتاده است، گفت: دیر نیست، ما از آغاز سال ۹۳ برنامه را آغاز و برای آن برنامه ریزی ها را طراحی کردیم، منتها هر سال باید برنامه های ویژه ای در نظر بگیریم. براین اساس هدف را در سال ۹۷ در بودجه تعریف کردیم. حتی برنامه های برجامی را هم برای رفاه حال مردم و گشایش های اقتصادی دنبال کردیم. به هر حال در بودجه ۹۷ باید نوآوری هایی را ایجاد می کردیم درحالی که منابع ما بیشتر نشده اما یک گام رو به جلو داشتیم که انتظار از دولت هم همین بوده است.

انتهای پیام