آژانس برای دهمین بار پایبندی ایران به برجام را تأیید کرد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز،، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) برای دهمین‌بار اعلام کرد: ایران به محدودیت‌های اصلی اعمال‌شده بر برنامه هسته‌ای خود در چارچوب برجام پایبند مانده است.

بر اساس انتشار نسخه‌ای از گزارش سه‌ماهه ناظران اتمی سازمان ملل متحد، فعالیت‌های ایران در این مدت از نظر ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب‌سنگین، مشکلی نداشته است.در این مدت، میزان اورانیوم ایران با غنای ٣.٦٧ درصد و از ۳۰۰ کیلوگرم یعنی از حد تعیین‌شده در برجام عبور نکرده است.

همچنین تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران کمتر از عدد مورد توافق پنج هزارو ۶۰ بوده است.ایران آژانس را در مورد تصمیم برای ساخت پیشران هسته‌ای آگاه کرده است. ایران در نامه‌ای به سازمان انرژی اتمی از قصد خود برای راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای صنعت دریایی در آینده خبر داده است. همچنین آژانس خواستار شفاف‌سازی و توضیحات بیشتر ایران در این زمینه شده که اگر این تصمیم منجر به ساخت تجهیزات هسته‌ای تازه شود، باید اطلاعات اولیه در زمینه طراحی این دستگاه‌ها در اختیار این سازمان قرار بگیرد. 

۱۱ آذر سال ٩٥ طرح تمدید تحریم‌های ۱۰ ساله ایران که ماه قبل از آن از سوی مجلس نمایندگان به تصویب رسیده بود، با ۹۹ رأی مثبت و بدون رأی منفی در سنای آمریکا به تصویب رسید. این قانون به نام ایسا شناخته می‌شود که در زمان اجرای برجام نیز وجود داشت و تمدید آن تأثیری در ادامه اجرای این توافق نداشت، اما به‌واسطه بندهایی از برجام که هر تحریم جدید را ناقض برجام می‌شناخت، شورای‌عالی امنیت ملی این اتفاق را نقض برجام دانست و رئیس‌جمهوری در واکنش به آن، دستور تسریع در ساخت پیشران‌های هسته‌ای را اعلام کرد. 

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پاسخ به اینکه برخی رسانه‌های خارجی عنوان کرده‌اند اعلام آغاز فعالیت ایران روی پیشران هسته‌ای در واکنش به اقدامات آمریکا در رابطه با برجام بوده به ایسنا گفت: موضوع پیشران هسته‌ای از برنامه‌های در دستور کار بوده اما سرعت‌دادن به آن و در اولویت قراردادن ان بی‌ارتباط با برجام و نوع رفتار طرف مقابل، به‌ویژه آمریکایی‌ها نیست.

انتهای پیام