واکنش‌ها به ادامه چالش برداشتن روسری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، روزنامه شرق در گزارشی اعلام کرد: دو تصویر به‌سرعت در فضای مجازی منتشر و با واکنش‌های انتقادی کاربران مواجه شد که اولی جوشکاری است که حجم مثلثی‌شکلی شبیه شیروانی را روی جعبه مخابرات نصب می‌کند تا به این وسیله مانع از ایستادن افراد روی این جعبه‌ها شود و تصویر دوم، فیلمی است که در آن یکی از همین دختران به نام مریم شریعتمداری از روی یک جعبه مخابراتی به پایین پرتاب شد و ظاهرا زانوی وی آسیب دیده است.

حتی برخی از چهره‌های اصولگرا هم از نحوه تصمیم‌گیری برای مواجهه با دختران خیابان انقلاب گلایه کردند. برای نمونه محمود رضوی از مشاوران محمدباقر قالیباف در انتخابات ریاست‌جمهوری و از حامیان وی با انتشار تصویر تغییر شکل جعبه‌های مخابراتی در پیامی توییتر اعلام کرد: با این جنس تصمیمات به دشمنی آمریکا، اسرائیل، ری_استارت، داعش، آمدنیوز و امثالهم احتیاجی نیست، مسئولین خود کفایت می‌کنند.

از طرف دیگر محمدرضا زائری از چهره‌های روحانی نقاد منتسب به جریان اصولگرا هم در صفحه اینستاگرام خود با انتشار همین تصویر اعلام کرد: پاک‌کردن صورت‌مسئله ساده‌ترین،بدیهی‌ترین،رایج‌ترین و ...ترین شیوه مدیریت! وی به دنبال همین پست با هشتگ جوشکاری ادامه داد: مگر اصلا مشکلی وجود دارد؟ کی؟ کجا؟.

نقدها درحالی به تغییر شکل جعبه‌های مخابراتی و تقریبا با همین محتوا ادامه داشت که انتشار فیلم برخورد با مریم شریعتمداری و پرتاب وی از روی جعبه به زمین، شیوه برخورد و مواجهه با موج دختران انقلاب را به چالش جدی‌تری کشید. در ویدئوهایی که از این برخورد وجود دارد، اگرچه پلیس در صحنه اول تلاش می‌کند تا مریم را با صحبت راضی کند که از جعبه پایین بیاید اما وقتی با پرسش‌های مکرر درباره اینکه جرم وی چیست مواجه می‌شود، ناگهان یکی از مأموران از روی درخت بالا رفته و مریم را به پایین هل می‌دهد. وی همچنین با ادبیاتی که قابلیت درج ندارد، مردم را از واکنش احتمالی منصرف می‌کند. قبل از مریم شریعتمداری، البته شاپرک شجری‌زاده، دختر دیگری از این موج نیز همان روز پنجشنبه در شمال تهران روسری خود را بر چوب زده بود که پلیس وی را هم دستگیر کرد.

وضعیت مریم و مادر

مریم شریعتمداری ٣٢ساله از دانشجویان امیرکبیر است که از روی جعبه به پایین پرتاب شد. یکی از افرادی که پیگیر وضعیت وی است، به  روزنامه شرق گفت: میترا جمشیدزاده مادر مریم به آنها گفته که وی را به زندان اوین برده‌اند.وی در اعتراض به بازداشت دختر خود به کلانتری وزرا مراجعه و خواهان آزادی مریم شده و به روند موجود اعتراض می‌کند که همین امر هم سبب بازداشت موقت وی می‌شود.

در نهایت مأموران مادر مریم را آزاد می‌کنند اما ظاهرا وی به نشانه اعتراض در کلانتری باقی می‌ماند. با‌ این‌حال به طور مشخص روشن نشده که مریم  هم‌اکنون در کدام زندان به سر می‌برد. به گفته دوستان وی، زانوی مریم دچار آسیب شده که بعد از بازداشت و بخیه‌زدن مجددا به زندان منتقل و آنتی‌بیوتیک به وی نرسیده است.

عبدالله رمضان‌زاده از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب هم در حساب توییتر خود در اعتراض به این رفتار پلیس اعلام کرد: چه کسی و به استناد کدام ماده قانونی به پلیس اجازه پرت‌کردن آن بانو را داده است؟.

نسرین ستوده وکیل شاپرک شجری‌زاده دختر دیگری که پنجشنبه گذشته بازداشت‌ شده به شرق گفت: ظاهرا ابتدا وی به وزرا منتقل شده و بعد هم زندان قرچک فرستاده شده است.

وی که وکالت نرگس حسینی دومین دختر خیابان انقلاب را هم برعهده دارد، درباره اتهاماتی که نرگس امروز در دادگاه با آنها مواجه است، گفت: نرگس حسینی با سه اتهام، ظاهرشدن بدون حجاب شرعی در معابر، تظاهر به عمل حرام و تشویق به فساد، امروز در دادگاه قضائی ارشاد محاکمه می‌شود.سنگین‌ترین اتهام، تشویق به فساد است که بین یک تا ١٠ سال زندان در پی دارد.

ستوده در توضیح اینکه ظاهرشدن بدون حجاب در معابر در کدام ماده از قانون مجازات اسلامی اشعار شده، گفت: تبصره ماده ٦٣٨ قانون مجازات اسلامی می‌گوید حضور زنان بدون حجاب شرعی در معابر و انظار عمومی بین پنج تا ٥٠ هزار تومان جریمه نقدی و ١٠ روز تا دو ماه حبس در پی‌دارد. موکل من بدون حجاب شرعی نبوده، لباس زمستانی بر تن داشته و بدن وی پوشیده بوده است. اگر موکلم از این اتهام تبرئه شود، از اتهام بعدی یعنی تظاهر به عمل حرام هم مبرا خواهد شد.

بنابراین گزارش،نرگس که بعد از دستگیری به زندان قرچک منتقل شده بود، با وثیقه ٦٠ میلیون تومانی آزاد شده است.

انتهای پیام