بازدهی حال و آینده سهام شرکت های بیمه و برنامه توسعه در بازار سرمایه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، عبدالناصر همتی در جریان نشست کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران که با موضوع نقش بیمه در توسعه بازار سرمایه برگزار شد، اظهار داشت: پیش از هر تحلیل اقتصادی در حوزه بیمه باید سه موضوع شرایط اقتصاد کلان و جایگاه آن در عرصه بین المللی، ارتباط صنعت بیمه، بانک و بازار سرمایه و ضریب نفوذ بیمه مورد بررسی قرار گیرد .

وی افزود: این جمع‌بندی حاصل شده که صنعت بیمه باید به سمت توسعه و افزایش ضریب نفوذ بیمه عمر حرکت کند و منابع حاصل از آن در بخش تولیدی سرمایه‌گذاری شود.به خاطر ساختارهای مالی و حاکمیتی دولت، نقش بیمه عمر در ساختار صنعت بیمه کم است و بر این اساس باید تلاش کنیم تا ضریب نفوذ بیمه عمر افزایش پیدا کند.

این مقام مسئول با اشاره به سهم 4.8 تریلیون دلاری بیمه در دنیا که از این میزان 60 درصد مربوط به بیمه عمر است،گفت: حضور دولت در صنعت بیمه موجب شده تا شرکت های فعال در این حوزه از رشد کافی برخوردار نباشند.معمولا درآمدهای صنعت بیمه کوتاه مدت است اما منابع حاصل از بیمه های عمر به دلیل ماهیت آن بلندمدت و پایدار است، بنابراین باید به این نکته توجه ویژه داشت.

همتی با اشاره به اینکه خوشبختانه در بدنه دولت به این نتیجه رسیده‌ایم که باید توسعه بیمه عمر را از طریق بازار سرمایه در دستور کار قرار دهیم،ادامه داد: سرمایه گذاری منابع گسترده بیمه عمر در بنگاه های بزرگ تولیدی حاضر در بازار سرمایه، به سودآوری آنها منجر می شود و در نتیجه رشد و توسعه بازار سرمایه را به همراه دارد.حضور شرکتهای بیمه در بازار سرمایه باید از طریق بازار اولیه انجام شود تا از این طریق شاهد رشد بازار سرمایه باشیم. ضمن اینکه تجربه جهانی نیز نشان می دهد تعمیق بازار سرمایه به طور معمول با حضور شرکت ها در بازار اولیه صورت می گیرد.

وی اظهار داشت: متاسفانه رهایی از حاکمیت تامین مالی به وسیله بانک ها محقق نمی شود و این روند به بازار سرمایه و بیمه آسیب زده و مانع رشد بخش حقیقی اقتصاد ملی است.روند افزایش نقدینگی عامل مشکلات اقتصادی است اگر حجم نقدینگی کنترل نشود قطعا بخش حقیقی اقتصاد با مشکل روبرو می شود.بازار سرمایه و صنعت بیمه می توانند به عنوان ابزارهایی برای کنترل حجم نقدینگی مطرح باشند،در این صورت می توانند به بخش تولید کمک شایانی کنند.

رییس کل بیمه مرکزی تاکید کرد: بیمه مرکزی برای توسعه، کنترل و نظارت بیمه های عمر برنامه های گسترده ای پیش بینی کرده و قطعا منابع حاصل از آن مستقیم، غیرمستقیم و هم از طریق صندوق های سرمایه گذاری، قابلیت هدایت به سمت بازار سرمایه را خواهد داشت.برای ارتقای شفافیت شرکت های بیمه ای فعال در بازار سرمایه، آیین نامه حاکمیت شرکتی صنعت بیمه تدوین شده و در انتظار تایید از سوی سازمان بورس است، قطعا ارتقای شفافیت در دستور کار بیمه مرکزی قرار دارد.

همتی با اشاره به اینکه کمیته مشترکی با سازمان بورس، سازمان حسابرسی و بیمه مرکزی برای نحوه انتشار گزارش های صنعت بیمه بر اساس IFRS تشکیل شده، در خصوص بازدهی صنعت بیمه در بازار سرمایه گفت: این درست است که بازدهی صنعت بیمه در سال جاری کاهش داشت اما در سال های پیش از آن سودآوری داشته است. روند فعلی صنعت بیمه کوتاه مدت است و در آینده به تدریج صعودی خواهد داشت.

انتهای پیام