روایت سفیر ایران در لندن از ماجرای حمله به سفارت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، حمید بعیدی نژاد در صفحه توییتر اعلام کرد: تعداد اندکی از طرفداران فرقه شیرازی جمعه شب با بالارفتن از ستون های سفارت ایران در لندن تعرض کرده و با شکستن پرچم، در حال شعار علیه مقامات کشور و لعن عایشه، ابوبکر، عمر و عثمان بودند.ساعت ده شب به وقت لندن میله پرچم ترمیم شد و به کوری دشمنان میهن، پرچم پر افتخار ایران به اهتزاز درآمد.

وی افزود: این افراد به هنگام ورود با چماق و قمه دیده شدند اما پلیس در محل حاضر است.متعرضان فقط روی بالکن بیرونی ساختمان سفارت بوده و در محاصره پلیس هستند. همکاران همه در داخل سفارت در آرامش و امنیت هستند.

این مقام مسئول ادامه داد: پلیس با آوردن بالابر بلند در خیابان، خود را روبروی بالکن سفارت و در موقعیت جلوی متعرضان قرار داده و می خواهد با گفت و گو 4 جوان متعرض را دعوت به تسلیم کند.چهار متعرض توسط پلیس دستگیر و با ماشین به ایستگاه پلیس برده شدند. هنوز از احتمال حضور افراد دیگری از این فرقه در اطراف ساختمان اطمینان وجود ندارد.

به دنبال این حادثه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه نیز اعلام کرد: ایران به دولت انگلیس در پی تعرض به سفارت کشور در لندن اعتراض کرد.بلافاصله پس از وصول این خبر عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه مراتب اعتراض شدید ایران را به سفیر انگلیس در تهران منتقل کرده و خواهان محافظت کامل پلیس از دیپلمات‌های ایرانی در لندن، و برخورد فوری پلیس با مهاجمین شد.

وی با اشاره به گفته سفیر انگلیس در تهران مبنی بر ابلاغ عذرخواهی رسمی دولت انگلیس گفت: پلیس ضدشورش انگلیس در محل حضور یافته و اوضاع را تحت کنترل دارد. تمامی اقدامات لازم برای محافظت از جان دیپلمات‌های ایران و جلوگیری از ورود مهاجمین به داخل سفارت به عمل آمده است.

قاسمی با اعلام اینکه متعرضان به بالکن سفارت ایران در لندن دستگیر شدند از ختم این غائله نمایشی خبر داد و خواستار محاکمه و مجازات آمران و عاملان این اقدام شد.

بررسی ابعاد حمله توسط کمیسیون امنیت

حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به ایسنا گفت: این کمیسیون موضوع حمله به سفارت ایران را در لندن مورد بررسی قرار می‌دهد و از دستگاه دیپلماسی هم در این زمینه توضیح خواهد خواست.

وی ضمن محکوم کردن تعرض افراد غیرمسئول به سفارت ایران در لندن گفت: سفارت ایران در انگلستان جزئی از خاک ایران محسوب می‌شود و مسئولیت این تعرض به عهده دولت انگلیس است، بر این اساس لندن باید پاسخگوی این اتفاق باشد.باید این موضوع را بررسی کنیم و ببینیم متعرضین چه کسانی بودند، تعرض چگونه صورت گرفته و آیا تعللی که وجود داشته عمدی بوده یا خیر تا بتوانیم به صورت دقیق‌تر در این باره اظهار نظر کنیم.

طراحی حمله توسط سیستم‌های امنیتی انگیس!

محمدجواد جمالی نوبندگانی نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز با بیان اینکه دولت انگلیس باید مسئولیت حمله به سفارت ایران در این کشور را بپذیرد به ایسنا گفت: طراحی این حمله توسط سیستم‌های امنیتی انگلستان و برای خوشایند ولیعهد عربستان صورت گرفته است. همزمانی این حرکت با سفر محمدبن سلمان و موضع‌گیری سرسختانه،لجوجانه و همراه با عناد مقامات انگلیسی علیه ایران و همچنین همزمانی آن با نشست چهار جانبه اعراب و موضع‌گیری کشورهایی مثل بحرین که با انگلیس کاملا هماهنگ هستند و هماهنگی‌های اخیر آمریکا و انگلیس جای تامل دارد.

وی تصریح کرد: این حرکت به وسیله گروهی انجام شده که تاکنون چنین اقداماتی را از آن سراغ نداشتیم. این گروه منسوب به فرقه شیرازیه هستند که توسط استعمار انگلیس و برای بدنام کردن وجهه شیعیان به وجود آمده‌اند و از همه مقدورات تبلیغاتی، رسانه‌ای و فضای مجازی انگلستان و کشورهای غربی برخوردار هستند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه حمله جمعه شب به سفارت ایران شبیه حمله به سفارت ایران در لندن در دهه 60 است که منجر به شهادت و زخمی شدن کارمندان سفارت شد و از سوی منافقان صورت گرفت افزود: این اقدام نابخردانه و دور از تعهدات بین‌المللی و دیپلماتیک و ناشی از کینه‌جویی انگلیس بود که ریشه در تاریخ استعمار این کشور دارد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه دولت انگلیس باید مسئولیت این حمله را بپذیرد و نسبت به جبران خسارات و عذرخواهی اقدام کند گفت:‌ ایران از طریق دیپلماتیک، قضایی و سیاسی پیگیر این قضیه خواهد بود و مجلس و کمیسیون امنیت ملی نیز واکنش مناسبی را نسبت به آن خواهند داشت.

تایید پلیس انگلیس به دستگیری متعرضان

به گزارش رویترز،سخنگوی پلیس لندن اعلام کرد: چهار نفر بعد از بالا رفتن از بالکن طبقه اول سفارت ایران در لندن در روز جمعه دستگیر شدند.این چهار نفر به ظن وارد کردن خسارت و ورود غیرقانونی به یک مکان دیپلماتیک دستگیر شده‌اند.هیچ کس در حین حمله معترضان به سفارت ایران در لندن آسیب ندیده است و معترضان بعد از حدود سه ساعت، خود از ساختمان خارج شدند.

انتهای پیام