برنامه احتمالی سازمان بورس برای "وبصادر و وپارس" / نگاهی به یک تجربه

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، با انتشار اطلاعات جدید میاندوره ایی و عملکرد ماهانه دو بانک صادرات و پارسیان طی روزهای گذشته، بازگشت این دو بانک بزرگ بعد از چندین ماه غیبت در مراحل پایانی قرار گرفته و سهامداران منتظر بازگشایی نماد و آزاد شدن سرمایه های بلوکه شده و انجام برنامه های دیگر در آستانه سال نو هستند.

در این رابطه آخرین پیگیری های بورس پرس نشان می دهد مدیران بانک صادرات در حال نهایی کردن پیش بینی درآمد سال مالی جاری با توجه به تکالیف بانک مرکزی و ارسال نامه به سازمان بورس بوده و احتمالا" در این هفته ارسال خواهند کرد.

بانک پارسیان نیز که همه اطلاعات مربوط به صورت های مالی و عملکرد ماهیانه را در کدال منتشر کرده باید توضیحاتی در مورد صورت های مالی ارایه دهد.

بنابراین در صورت ارسال نامه توضیحی از طرف مدیران ، نماد "وبصادر و وپارس" در چند روز آینده ، انتظار می رود سازمان بورس هم با اعلام مواضع ، دستور  بازگشت بورس را در روزهای پایانی سال صادر کند تا تکلیف سهامداران اسیر این دو بانک و آینده بخش مهمی از صنعت بانکداری مشخص شده و راه برای بازگشایی دیگر نمادهای این گروه از جمله بانک تجارت فراهم شود.

این درحالی است که تجربه نشان داده، هر چند چنین رویدادهایی تبعات منفی خاص خود را به همراه دارد اما منجر به رفع ابهام و روشن شدن مسیر آینده و مهمتر از همه نقدشوندگی سهام محبوس می شود. به طوریکه که سازمان بورس 26 اسفند 93 اقدام به بازگشایی نماد 6 پالایشگاه بعد از 8 ماه توقف کرد و هر چند این تصمیم با ریزش 42 تا 66 درصدی قیمت سهام این گروه و سقوط 3589 واحدی شاخص بورس همراه بود اما عده زیادی از سهامداران پالایشی این اقدام مسوولان را شهامت آمیز دانسته و از آزاد شدن میلیاردها سرمایه افراد حقیقی و حقوقی دفاع کردند.

با این اوصاف ، سهامداران دو بانک صادرات و پارسیان که از مرداد و آبان سال گذشته تاکنون ، شاهد حبس سرمایه ها بوده و صبوری کرده اند ، منتظرند تا اولا" مدیران اقدام به ارسال آخرین توضیحات به سازمان بورس کرده و دوما" خواهان تصمیم سازمان بورس در بازگشایی نماد هستند که باید دید آیا این انتظار و خواسته در روزهای پایانی سال محقق می شود یا خیر؟

براساس این گزارش، بانک صادرات در پایان خرداد و نیمه اول سال، 200 و 390 ریال و در پایان آذر هم 525 ریال زیان محقق کرد. "وپارس" هم با سرمایه اسمی بیش از 2.3 هزار میلیارد تومانی برای سال مالی جاری 51 ریال سود پیش بینی کرده اما در پایان آذر ، 291 ریال زیان شناسایی کرد.

انتهای پیام