آثار تصمیم تعرفه ای ترامپ بر صنعت فولاد ایران

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، رضا شهرستانی با اشاره به تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر افزایش تعرفه واردات فولاد به آمریکا به تسنیم گفت: این تصمیم در حالی از سوی رئیس جمهورآمریکا اتخاذ شده که صنعت فولاد نسبت به سایر صنایع این کشور در رتبه چندم قرار داشته و بیشترین جایگاه به صنایع آی تی و فناوری اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه با این وجود آمریکا در صدد حمایت از صنعت فولادسازی خود برآمده، افزود: این موضوع نشان از آن دارد که سایر کشورها از جمله ایران باید به حمایت از صنعت فولاد خود بپردازند. امروز ایران ارزانترین فولاد را در اختیار دارد چرا که قیمت آن 15 درصد زیر قیمت جهانی است. جالب اینجاست آمریکا که امروز تعرفه واردات فولاد را افزایش داده خود یکی از گرانترین قیمت ها را در بخش فولاد دارد.

این عضو انجمن فولاد با تأکید براینکه متأسفانه در حال حاضر تعرفه فولاد ایران کاهش پیدا کرده، تصریح کرد: باید با حمایت های ویژه به صنعت فولاد سازی خود توجه کنیم. به همین منظور تولیدکنندگان پیشنهاد تعرفه پلکانی را برای سال آینده مطرح کردند که هنوز این موضوع نهایی نشده است.افزایش تعرفه واردات فولاد به آمریکا عاملی می‌شود تا صادرکنندگان به دنبال بازارهای جدیدی برای فروش فولاد خود باشند و همین موضوع قیمت ها را کاهش می‌دهد. حتی پیش بینی شده قیمت ها 15 درصد از قیمت فعلی فولاد کاهش پیدا کند،در این شرایط باید تعرفه واردات فولاد را افزایش دهیم تا حمایت از تولیدکننده داخلی شود.

شهرستانی با بیان اینکه سال گذشته 8 میلیون تن فولاد صادر شده، اظهار داشت: در سال آینده برنامه ریزی ها برای صادرات 10 میلیون تنی فولاد است که اگر بخواهیم این اتفاق بیفتد باید ضمن برخورداری از حمایت‌ها توان رقابت با صادرکنندگان دیگر را داشته باشیم تا بازارهای صادراتی را از دست ندهیم. اگر صادرات فولاد کاهش پیدا کند صادرکننده مجبور است محصول را در داخل به فروش برساند، با توجه به کاهش تقاضا در بازار وحجم عرضه، قیمت‌ها تا حد قابل توجهی کاهش خواهد یافت و این موضوع اثرات بدی را به صنعت فولاد وارد می‌کند.

وی پیشنهاد کرد: برای توسعه و حمایت صنعت فولاد باید اقدامات لازم در کاهش هزینه های مالی صورت گیرد. علاوه بر این باید تعامل سازنده ای با کشورهای دیگر داشته باشیم تا امکان صادرات فولاد را به آنها پیدا کنیم.حمایتهای تشویقی هم می‌تواند به صنعت فولاد کمک کند، اصل 44 باید به صورت واقعی در بخش فولاد اجرایی شود. در کنار این موضوع حمایت از سرمایه گذاری ها نیز باید صورت گیرد.

انتهای پیام