برنامه های وزیر ارتباطات برای ICT و عدم تمایل برای ریاست جمهوری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از فارس،محمد جواد آذری جهرمی در نخستین نشست خبری آنلاین که از طریق شبکه اشتراک ویدئو آپارات پخش شد گفت: لوایح 5 گانه نظام حقوقی ICT مراحل نهایی را می گذراند و به عنوان اولین دستور، اول سال بعد به مجلس می رود.

وی از ایجاد پارک فناوری سجاد در مشهد خبر داد که در این پارک شرکت‌هایی با ابعاد 500 میلیون تومان وارد و پس از حمایت با ابعاد 5 میلیارد تومان خارج شوند.

وی در پاسخ به پرسش به نظر می رسد با فعالیت‌هایی که دارید خود را برای ریاست جمهوری آماده می کنید،گفت: من فنی هستم و نه تصمیمی برای این کار دارم، نه فکر می کنم که به این موضوع وارد شوم.تمرکزم در ورود به جامعه و بین جوان‌ها برای توسعه اقتصاد دیجیتال است.برای مثال می پرسند چرا در دربی بوده‌اید. پسرهای ما علاقه مند به فوتبال هستند و دربی قبلی هم رفته بودیم. این بار رفتیم و رییس فیفا هم بودند و گفتند شما کار سیاسی کرده اید.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی اعلام می‌کنند اطلاع‌رسانی دولت کافی نیست و وقتی هم یک وزیر اقدامات مربوط به حوزه خود را انجام می‌دهد عده‌ای که همواره به دنبال ایجاد حاشیه هستند شروع به حاشیه‌سازی می‌کنند و چنین شایعاتی را تفسیر می‌کنند. اگر در حوزه‌ای حضور پیدا می‌کنیم و یا گاهی از دستگاهی مطالبه می‌کنیم می‌گویند تبلیغ کرده‌اید.اگر بیشتر دیده می‌شویم شاید بیشتر کار می‌کنیم.

آذری جهرمی درباره اینکه آیا تسهیلات 5 میلیارد تومانی ویژه پیام‌رسان‌های داخلی تا پیش از پایان سال به متقاضیان پرداخت می‌شود،گفت: از دید ما مشکلی وجود ندارد. روال هایی دارد که در حال انجام است.سطح ضمانت‌نامه‌های این تسهیلات را در دو مرحله تقلیل دادیم و اکنون به سفته رسیده است.طبیعتاً طبق روال بانکی، پست بانک از آنها درخواست‌هایی کرده و فعالان صنعت می‌دانند شرایط این تسهیلات (سود 8 درصدی) ویژه است که امیدواریم به حل مشکل پیام‌رسان‌ها کمک کند.

وی درباره امضا کردن سفته‌ها توسط یک ضامن معتبر گفت: برای مثال پیام‌رسان سروش که در مالکیت صداوسیماست اعلام کرد نمی‌تواند به دلایل حقوقی پشت این سفته‌ها را امضا کند که اگر بازهم در این باره پیام‌رسان‌ها نظراتی دارند می‌توانند به مراجع قانونی و مرکز ملی فضای مجازی اعلام کنند.اگر مراجع قانونی بگویند این ضمانت‌نامه‌ها را هم نگیرید، نمی‌گیریم.

تصمیم کلان ملی در حوزه ارز دیجیتال

وزیر ارتباطات درباره موضوع ارز دیجیتال گفت: در فضای مجازی سطح دانش مردم از سطح دانش مسئولان گاهی بیشتر است و عقب‌افتادگی آگاهی داریم.با همکاری بانک مرکزی و پست بانک در ابتدای سال 97 تصمیم کلان ملی در حوزه ارز دیجیتال را می‌گیریم و مشخص می‌شود که باید چکار کنیم.

تغییرشرایط MTN برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت فیبر نوری

آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت قرارداد MTN برای سرمایه‌گذاری در اپراتور فیبر نوری ایران گفت: این شرکت ابراز تمایل کرد و شروط قرارداد هم نهایی شد اما پس از مصوبه 266 درباره اینترنت و تغییر نرخ ارز، مکاتبه کردند که طرح تجاری آنها تغییر کرده و باید شرایط قرارداد بهبود پیدا کند.ما هیچ‌یک از این استدلال‌ها را نپذیرفته‌ایم و قرار شد گروه مشترکی بین ایرانیان نت و MTN برای مکتوب کردن موضوعات تشکیل شود. در مجموع تفاوتی بین شرکت‌های خارجی و ایرانی قائل نیستیم و اگر می‌خواهد در ایران کار کند باید شرایط را بپذیرد.

حذف شبکه دلالی تأمین اینترنت

وی از حذف شبکه دلالی تأمین پهنای باند در 1.5 سال گذشته خبر داد و گفت: با حذف این شبکه پهنای باند به قیمت ارزانتری به شرکت زیرساخت می‌رسد و به‌اندازه کافی تنوع تأمین‌کننده وجود دارد.این شبکه تجاری سابق که مبتنی بر دلالی و فساد بود را هرگز برنمی‌گردانیم، اما حذف انحصار زیرساخت در تأمین پهنای باند را پیگیری می‌کنیم.

تصمیم گیری درباره اپراتور شبکه علمی

این مقام مسئول درباره دلیل تأخیر در راه‌اندازی شبکه علمی گفت: دلیل تأخیر اپراتور است که اخیراً به این نوع اپراتور اخطار دادیم اگر طبق مدلی که پیگیری می‌کند نتواند تعهدات و انتظارات را برآورده کند تصمیم دیگری می‌گیریم و مقرر شده در خردادماه نتیجه فعالیت را ارزیابی کنیم.

انتقاد از ناهنجاری اینترنت رایگان شبانه برای جوان‌ها

آذری جهرمی درباره نقش وزارت ارتباطات در موضوعات فرهنگی و رفع ناهنجاری‌های فرهنگی گفت: هر فناوری فرهنگ خود را می‌آورد و تلاش‌های زیادی کرده‌ایم که حضور در فضای مجازی را بهینه کنیم.البته تصمیمات ما قطعاً در حوزه فرهنگی تأثیر خواهد داشت برای مثال در مدل قبلی فروش اینترنت نیمه‌های شب استفاده رایگان بود و نتیجه فرهنگی این رویه شب تا صبح بیدار ماندن جوان‌ها و خوردگی جامعه جوان در صبحی که باید سر کار برود می‌شد. اکنون با تغییر روش فروش از حجمی به غیرحجمی ساعت پیک مصرف اینترنت از یک شب به 11.5 شب رسیده که این مدلی است که در همه دنیا اجرا می‌شود و در ایران هم به اشتباه اجرا نمی‌شد.

گزارش رگولاتوری درباره کسب و کارهای SERVCO

وی درباره صدور پروانه‌های جدید ارتباطی و سؤالی درباره شکست پروانه SERVCO گفت: پیش‌فرض این سؤال شکست اهداف است که چنین نیست. در حالی که درباره FCP‌ها معتقدیم اقدام موفق بوده و کنش بازار نشان می‌دهد باید به سمت ادغام بروند.درباره کسب و کارهای SERVCO محدودیت حق امتیاز وجود داشته که آنها معتقدند مقرون به صرفه نیست و البته این قابل بررسی است و منتظریم رگولاتوری در این زمینه گزارش دهد.

وزیر ارتباطات در پاسخ به سوالی درباره USO و توسعه خدمات روستایی نیز گفت: در دولت قبل 27 هزار روستا از ظرفیت USO برای توسعه اینترنت استفاده کردند و 2500 مرکز بهداشت به آن متصل شده‌اند و هزار خودپرداز در همین زمینه در روستاها نصب کرده‌ایم. بر اساس گزارشی که شب گذشته گرفتم 600 هزار نفر روی بستر USO در حال استفاده از رومینگ ملی بودند و تحت پوشش قرار گرفتند.بیش از 55 درصد روستاها از طریق USO و بر اساس برنامه توسعه تحت پوشش قرار گرفته‌اند که مابقی نیز در حال انجام است.

پوشش نقاط کور نیازمند تفاهم با شهرداری‌ها

آذری جهرمی درباره پوشش نقاط کور آنتن‌دهی گفت: این کار نیازمند همکاری شهرداری‌ها و تجمیع دکل‌ها است و یک عامل که باعث کندی پیشرفت در این زمینه شده تعارضاتی است که بین مردم و محل نصب دکل‌ها وجود دارد و حتی در بعضی موارد حکم قلع و قمع دکل صادر می‌شود که در این زمینه با تفاهم مشترک با شهرداری‌ها به دنبال ایجاد شبکه مناسب هستیم.

تحولات مدیریتی به سمت جوان شدن در وزارت ارتباطات

وی درباره مدیریت جوانان در وزارت ارتباطات و به طور خاص به کار گرفتن دهه شصتی‌ها گفت: سن مدیریتی را با انتصابات اخیر حدود 10 سال در وزارت ارتباطات پایین آوردیم و در لایه مدیران دهه 60 نیز مدیرکل تحولات اداری و دستیار جوان بنده حضور دارند و امیدواریم تا قبل از عید از ظرفیت جوانان استفاده بیشتری داشته باشیم و پوست‌اندازی مدیریتی خوبی را تجربه کنیم.

این مقام مسئول ادامه داد:‌ جوان‌گرایی در وزارت ارتباطات به استناد آمار دولتی‌ها بیش از سایر بخش‌های دولت بوده و امیدواریم با انتصاب جوان‌ها و همچنین به کارگیری باتجربه‌ها در حوزه‌های مشاوره تا 4 ، 5 سال آینده میانگین سن مدیریتی را پایین‌تر هم بیاوریم.

دولت الکترونیک نیازمند زنجیره خدمات

آذری جهرمی درباره آخرین وضعیت دولت الکترونیکی گفت:‌ اخیراً گزارشی برای رئیس‌جمهور از اقدامات فنی انجام شده، تهیه کردیم و آنچه مورد ایراد است چرخه و فرآیند چرخش کار سازمان‌های دولتی است تا اینجا هر دستگاهی به صورت سیلندری خدمات الکترونیک خود را ارائه می‌دهد و لینکی از آن در سایت دولت الکترونیک قرار می‌دهیم اما این نه شفافیت می‌آورد نه مراجعات را کمتر می‌کند و نه در برخورد با فساد تأثیری دارد. آنچه باید رخ دهد این است که زنجیره خدمات را ایجاد کنیم و مردم با مراجعه به یک درگاه همه خدمات را دریافت کنند.

وی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور سازمان امور استخدامی را نیز برای اصلاح این فرآیند به کمک وزارت ارتباطات مامور است،‌گفت:‌در این زمینه از ظرفیت فناوری نیز استفاده خواهیم کرد و در نرم‌افزار دولت همراه این زنجیره خدمات دیده شده اما نیاز به عزم جدی همه دستگاه‌ها و تحول اداری دارد.

بررسی رفع فیلتر بعضی سایت‌ها در مرکز ملی فضای مجازی

وزیر ارتباطات درباره رفع فیلتر یوتیوب گفت: این وزارتخانه برای رفع فیلتر مسئولیت مستقیمی ندارد و در کمیته فیلترینگ فقط یک رأی دارد اما این موضوع در مرکز ملی فضای مجازی در حال بحث است هم نقاط مثبت و هم نگرانی‌هایی وجود دارد و تصمیم‌گیری در آنجا انجام می‌شود چرا که نیازمند هماهنگی کامل دستگاه‌ها است.

آذری جهرمی درباره هزینه اینترنت بعد از اعمال تعرفه‌های جدید نیز گفت: در این زمینه دو مدل قیمت تمام‌شده و همچنین برگشت سرمایه را داریم که رگولاتوری‌های دنیا روی این موضوع کار می‌کنند و رقابت در کیفیت و کاهش قیمت در دنیا در حال پیگیری است در حوزه همراه این فضای رقابتی وجود دارد اما در حوزه ثابت با توجه به اینکه انحصار وجود دارد این فضا را شاهد نیستیم.

مصرف اینترنت داخلی ۶۰ درصد رشد کرده

وی با اشاره به انحصار ذاتی مخابرات در برخورداری از سهم 55 درصدی بازار به واسطه سرمایه‌گذاری گفت: از اثرات مصوبه 266 سازمان تنظیم مقررات این بوده که از زمان اجرا میزان مصرف اینترنت داخلی 60 درصد رشد کرده که سه برابر رشد اینترنت بوده است. اما جا دارد سازمان تنظیم مقررات کار بیشتری در شفافیت سرویس‌های بومی و معرفی سایت‌هایی که مشمول تخفیف ترافیک داخلی می‌شود، داشته باشند و امیدواریم با این رشد سرویس‌های داخلی در عرصه اقتصاد دیجیتال موفق باشند.

عدم امکان ارتباط دوسویه کانال‌های تلگرام

این مقام مسئول در پاسخ به اینکه چرا کانال تلگرامی شخصی ندارد، با بیان اینکه کانال‌های تلگرام امکان ارتباط دوسویه بین منبع خبر و کاربر را فراهم نمی‌کند، گفت: حضور در شبکه‌های اجتماعی دیگر بهره‌های بیشتری دارد. 

آذری جهرمی درباره تهدیدات احتمالی ارز دیجیتال تلگرام هم اضافه کرد: هر سرویس اثرات متفاوتی می‌تواند داشته باشد که مراجع مربوطه باید در این باره تشخیص دهند، همان طور که تماس صوتی تلگرام طبق نظر مراجع امنیتی و دستگاه قضائی، مخالف اصول بود و مسدود شد و در موضوع ارز دیجیتال تلگرام نیز اگر نظر مراجع مربوطه این باشد که به جمع‌بندی برسند مخرب است، اقدامات لازم انجام خواهد شد و اغماضی نخواهیم داشت، در این باره بانک مرکزی نهاد تصمیم‌گیر است که باید به مراجع قانونی نظر کارشناسی بدهد.

وی با اشاره به اینکه نشست خبری آنلاین امروز نتیجه توسعه  زیرساخت‌ها و مبتنی بر سرویس بومی آپارات انجام شد، گفت:‌ در عرصه صوت و تصویر فراگیر تلویزیونی، صدا و سیما مرجع قانونی است، اما برای ویدئوکنفرانس‌ها می‌توانیم از سرویس‌ها و پلت‌فرم‌های بومی استفاده کنیم که نشست خبری بعدی مبتنی بر سرویس‌های دیگری خواهد بود. 

انتهای پیام