تحلیل آخرین اطلاعات "سپ" توسط دو کارگزاری و پیش بینی کشف قیمت

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در حالی با انتشار نامه مهم بورس تهران ، عرضه یا عدم عرضه اولیه امروز 10 درصد سهام پرداخت الکترونیک سامان کیش فعلا" در هاله ایی از ابهام بوده و بستگی به ارایه توضیحات مدیران شرکت و تصمیم مسئولان بورس دارد که در صورت رای به واگذاری ، 180میلیون سهم در دامنه 7505 تا 7900 ریال و با حداکثر سهمیه 2 هزار سهمی هر کد آماده فروش خواهد شد.

علی صحرایی معاون بازار شرکت بورس تهران با صدور اطلاعیه ایی اعلام کرد: با توجه به بررسی های به عمل آمده توسط مدیریت پذیرش بورس اوراق بهادار تهران در خصوص ارزش گذاری قیمت سهام شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) و عدم رفع ابهامات متذکر شده به شرکت کارگزاری بانک سامان به عنوان مدیر عرضه و همچنین عدم اصلاح گزارش ارزش گذاری سهام فوق الذکر به پیوست، مکاتبه انجام شده با مدیر عرضه جهت اطلاع فعالین محترم بازار ارائه می شود. 

این نامه به حمید مهرآور مدیرعامل کارگزاری بانک سامان هم حکایت از آن دارد که هنوز برخی ابهامات مانند موضوع دعوای حقوقی بر طرف نشده و با توجه به تجارب گذشته ، ممکن است عرضه اولیه امروز "سپ" لغو شود.

با این حال کارگزاری آبان با بررسی آخرین اطلاعات و قبل از حرف و حدیث دار شدن این عرضه، تحلیلی از این شرکت ارایه و پیش بینی کرد با توجه به تقسیم سود احتمالی 50 تومانی در مجمع سالانه ( احتمالا در فروردین ماه)، قیمت 790 تومانی جذاب باشد.

کارگزاری سهم آشنا نیز تحلیلی بنیادی از این شرکت ارایه کرد که اینجا  قابل دریافت است.

کلیات شرکت

شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش در تیر ماه سال ۸۲ به صورت سهامی خاص درمنطقه آزاد کیش تاسیس گردید. اگرچه این شرکت در مناطق آزاد واقع شده است اما در سالهای گذشته از معافیت مالیاتی این مناطق استفاده نکرده و به گفته مدیران شرکت برای سالهای آتی هم استفاده نخواهد شد. این شرکت موافقت اصولی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را در سال ۸۳ و مجوز قطعی فعالیت خود را را در تاریخ ۸۴ از سوی این مرجع دریافت نمود. فعالیت پرداخت الکترونیک سامان در حوزه پرداخت‌های اینترنتی از فروردین ماه سال ۸۳ آغاز شد و این شرکت به عنوان اولین ارائه‌دهنده خدمات پرداخت اینترنتی در نظام بانکی کشور، ابزارهای پرداخت غیرحضوری را در اختیار متقاضیان قرار داد. مجموعه فعالیت‌های شرکت به شرح ذیل خلاصه می‌شود:

  • ارائه خدمات تجارت الکترونیک (e-commerce)
  • ارائه راه حل‌های پرداخت‌های خرد و کلان اینترنتی (Internet payment)
  • نصب و پشتیانی دستگاه‌های کارتخوان فروشگاهی
  • ارائه خدمات نرم افزاری و سخت افزاری پرداخت به شبکه‌های بانکی، سازمان‌های دولتی و بانک‌ها
  • ارائه راه حل و اجرای طرح‌های جامع در زمینه گسترش انواع کارت‌های الکترونیکی متناسب با نیاز مشتری
  • ارائه خدمات پرداخت از طریق تلفن همراه (Mobile payment)

سپ در تیرماه سال جاری جهت ورود به بازار بورس اوراق بهادار در فهرست نرخهای بازار دوم بورس درج گردید و بعد از برگزاری  مجمع عمومی فوق العاده به سهامی عام تبدیل شد.

روند تغییرات سرمایه :

سرمایه شرکت در بدو تاسیس ۱۰۰ میلیون ریال بوده است که بعد از چندین مرحله افزایش سرمایه به شرح زیر، در حال حاضر به ۱٫۸ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است :

سهامداران :

ترکیب سهامداران بالای یک درصدی شرکت تا تاریخ 21/11/96 به شرح زیر است  :

معرفی سرفصل های درآمد شرکت و جایگاه آن در صنعت   :

درآمد های سپ از چهار محل خدمات کارت خوان، موبایل، فعالیت اینترنتی و قبوض و کارمزد POS  حاصل میگردد. برای سال مالی منتهی به آذر 97 شرکت پیش بینی کرده بتواند مجموع درآمد خود را با افزایش 21 درصدی نسبت به سال مالی 96 به 5.2 هزار میلیارد ریال برساند.

در نمودار زیر مبلغ فروش و درآمد ارائه خدمات پیش بینی شده سپ برای سال مالی منتهی به آذر 97 به تفکیک نشان داده شده است :

درآمد حاصل از ارائه خدمات کارتخوان :

مهمترین سرفصل درآمدی شرکت از این محل است که شامل کلیه درآمد های حاصل از اجاره دستگاه های کارت خوان و شرکتهای طرف قرارداد، درآمد شاپرکی بابت تراکنشهای خرید دستگاه های کارت خوان میباشد.در سال مالی منتهی به اذر 96 سپ درآمد خود از این محل را با افزایش 39 درصدی نسبت به سال 95 به 3.2 هزار میلیارد ریال رسانده است و پیش بینی کرده برای سال مالی 97 بتواند این مبلغ را به 3.98 هزار میلیارد ریال افزایش دهد.

در نمودار زیر مبلغ درآمد حاصل از ارائه خدمات کارتخوان سپ به تفکیک مشتریان برای سالهای مختلف نشان داده شده است : (ارقام به میلیارد ریال)

در سال مالی منتهی به آذر 96 تعداد دستگاه های کارت خوان سپ با رشد 19 درصدی نسبت به سال مالی 95 به حدود 780 هزار دستگاه رسیده است و پیش بینی شده برای سال مالی 97 بتواند به 845 هزار دستگاه افزایش یابد.

به تبع رشد تعداد دستگاه های کارت خوان شرکت، تعداد تراکنش های انجام شده از این دستگاه ها در سال مالی منتهی به آذر 96 با رشد 58 درصدی نسبت به سال مالی 95 به حدود 2.26 میلیارد تراکنش رسیده است و پیش بینی شده برای سال مالی 97 این عدد بتواند به 3.16 میلیارد تراکنش افزایش یابد.

در نمودار زیر روند تعداد دستگاه کارت خوان و تعداد تراکنش سالانه این دستگاه ها از سال 92 نشان داده شده است :

در نمودار زیر روند سهم سپ از بازار حوزه کارتخوان نشان داده شده است :

درآمد حاصل از کارمزد POS :

این سرفصل از درآمد، شامل درآمد های فروش پین شارژ اپراتورهای همراه و کارمزد سایر خدماتی که شرکت از طریق کارت خوان ارائه می دهد و بابت آنها کارمزد دریافت میکند. در سال مالی منتهی به اذر 96 سپ درآمد خود از این محل را با افزایش 50 درصدی نسبت به سال 95 همراه کرده و پیش بینی شده  برای سال مالی 97 بتواند از این محل 554 میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

درآمد بستر موبایل :

این سرفصل از درآمد، شامل کلیه درآمد های ناشی از تراکنش های پردازش شده از طریق سامانه های موبایل شرکت میباشد. در سال مالی منتهی به اذر 96 سپ درآمد خود از این محل را با افزایش 9 درصدی نسبت به سال 95 همراه کرده و پیش بینی شده  برای سال مالی 97 بتواند از این محل 458 میلیارد ریال درآمد داشته باشد.

در نمودار زیر روند تعداد تراکنش موبایل سالیانه سپ از سال 92 نشان داده شده است:

در نمودار زیر روند سهم سپ از تراکنش های حوزه موبایل در کشور نشان داده شده است :

درآمد بستر اینترنت و پرداخت قبوض :

درآمد های فعالیت اینترنتی، شامل کلیه درآمد های شاپرکی و غیر شاپرکی تراکنش های پردازش شده توسط درگاه های اینترنتی طرف قرارداد با سپ میباشد. همچنین درآمد حاصل از قبوض نیز، شامل کارمزد های دریافتی از شرکت های خدماتی بابت تجمیع وجوه مشترکین و انجام عملیات تسویه حساب با ایشان میباشد. در سال مالی منتهی به اذر 96 سپ درآمد خود از این محل را با افزایش 34 درصدی نسبت به سال 95 به 167 میلیارد ریال رسانده است و پیش بینی کرده برای سال مالی 97 بتواند این مبلغ را به 210 میلیارد ریال افزایش دهد.

در نمودار زیر روند تعداد تراکنش موبایل سالیانه سپ از سال 92 نشان داده شده است :

در نمودار زیر روند سهم سپ از تراکنش های حوزه اینترنت در کشور نشان داده شده است :

در جدول زیر شرکت های فعال این حوزه در بازار سرمایه با یکدیگر مقایسه شده اند :

تعداد تراکنش کل ابزارهای خدماتی سپ در سال مالی 96 نسبت به 95 با افزایش 50 درصدی به 2.69 میلیارد تراکنش رسیده است و پیش بینی شده این تعداد برای سال مالی 97 به 3.7 هزار میلیارد تراکنش برسد.

در نمودار زیر روند کل تعداد تراکنشهای سپ به تفکیک ابزارهای خدماتی سپ از سال 92 نشان داده شده است : (ارقام به میلیون تراکنش)

همانطور که مشاهده میشود برای سال مالی 97 بیشترین وزن از افزایش تراکنش پیش بینی شده در بودجه سپ از طریق درگاه کارت خوان برآورد شده است.رقابت در حوزه کارت خوان نسبت به دو حوزه دیگر بسیار رقابتی تر است به طوریکه شاخص هرفیندال-هیرشمن بهمن ماه 96 برای این حوزه فعالیت 1,420 است و نمیتوان گفت که در انحصار شرکت یا شرکت های خاصی است.

در نمودار زیر سهم سپ در حوزه های مختلف در آذر ماه سال 94 تا 96 مقایسه شده است :

در جدول زیر تعداد  تراکنش های پیش بینی شده برای سال مالی 97 به تفکیک نوع تراکنش و ابزار نشان داده شده است :

قابل ذکر است با راه اندازی تراکنش های مانده گیری بر روی اپلیکیشن درآمدهای این محصول نیز برای سال مالی 97 به سبد درآمدی شرکت در ابزار تلفن همراه افزوده شده است.

نرخ فروش خدمات :

بر اساس بخشنامه بانک مرکزی در خصوص نحوه تامین کارمزد یک درصدی تراکنش های خرید و تخصیص به شرکت های ارائه دهنده خدمات پرداخت، حداقل 500 ریال و حداکثر 2,500 ریال از بانکهای پذیرنده دریافت میگردد. نحوه محاسبه کارمزد دریافتی سپ برای خرید در حوزه کارت خوان و اینترنت به شرح جدول زیر است :

کارمزد دریافتی شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش بر حسب سایر خدمات ارائه شده به شرح جدول زیر است :

بهای تمام شده خدمات ارائه شده :

در جدول زیر ترکیب بهای تمام شده پیش بینی شده سپ برای سال مالی 97 به تفکیک نشان داده شده است :

هزینه مالی :

هزینه مالی سپ در سال مالی منتهی به اذر 96 با کاهش 26 درصدی نسبت به سال مالی 95 به (151) میلیارد ریال رسیده است و پیش بینی شده برای سال مالی 97 این رقم به (104) میلیارد ریال کاهش یابد.مانده تسهیلات مالی شرکت در پایان آذر امسال با کاهش 62 درصدی نسبت به اذر 95 به 160 میلیارد ریال رسیده است.

در نمودار زیر مانده تسهیلات جاری سپ در پایان اذر ماه امسال به تفکیک بانک و نرخ تسهیلات با آذر ماه سال گذشته مقایسه شده است: (ارقام به میلیارد ریال)

درآمد های غیر عملیاتی :

درآمد های غیر عملیاتی سپ در سال مالی منتهی به اذر 96 با افزایش 88 درصدی نسبت به سال مالی 95 به 80 میلیارد ریال رسیده است و پیش بینی شده برای سال مالی 97 این رقم به 61 میلیارد ریال کاهش یابد.

در نمودار زیر درآمد های غیرعملیاتی سپ در سالهای مختلف مقایسه شده است: (ارقام به میلیارد ریال)

ترازنامه :

جدول زیر ترازنامه شرکت را نمایش می دهد (ارقام میلیون ریال)

جدول زیر پیش بینی صورت سود و زیان شرکت را نمایش می دهد: (ارقام میلیارد ریال)

نسبت های مالی :

نتیجه گیری :

شرکت در سال مالی منتهی به آذر 96 سود خالص خود را با افزایش 81 درصدی نسبت به سال مالی 95 به 1,472 میلیارد ریال رسانده و موفق شده با سرمایه 1.8 هزار میلیارد ریالی 818 ریال سود به ازای هر سهم محقق سازد. برای سال مالی 97 شرکت پیش بینی کرده بتواند سود هر سهم خود را به 1,048 ریال افزایش دهد.

پیش بینی شده این رخداد با افزایش تعداد کارت خوان و به تبع آن رشد تعداد تراکنش محقق گردد که اگرچه با توجه به صعودی بودن روند تعداد تراکنش در کشور هم راستا است اما نباید از محیط رقابتی این حوزه غافل گردید.

پیش بینی می گردد با توجه به ظرفیت بنیادی بالای سهم در قیمت سقف مورد تقاضا قرار گیرد. با توجه به اینکه احتمالا شرکت در فروردین ماه به مجمع سالانه منتهی به آذر 96 می رود و در آن حدود 500 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم می کند، می توان قیمت 7,900 ریال برای عرضه را با توجه به سود پیش بینی شده 1,048 ریال در سال مالی 97 ( در مقایسه با سایر شرکت های گروه) جذاب ارزیابی کرد.

انتهای پیام