اظهارات ترامپ درباره رییس جدید سیا و سابقه کاری

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از روزنامه شرق، جینا هاسپل در سال ١٩٨٥ به سیا پیوست و در ماه فوریه ٢٠١٧ از سوی دونالد ترامپ به‌عنوان معاون رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا انتخاب شد.ترامپ پس از انتخاب هاسپل در بیانیه‌ای منتشرشده در واشنگتن‌پست گفت: وی و پمپئو بیش از یک سال است که با یکدیگر کار می‌کنند و روابط قابل‌احترامی بین آنان وجود دارد.

هاسپل نیز بعد از اعلام این خبر گفت: پس از ٣٠ سال خدمت در سازمان سیا، برای من کار به‌عنوان معاون پمپئو افتخار بزرگی بود و اکنون از این فرصتی که ترامپ در اختیار گذاشته و اعتمادی که به من دارد، بسیار خوشحالم.نام هاسپل یک دهه پیش زمانی بر سر زبان‌ها افتاد که مشخص شد سیا در تایلند یک زندان مخفی برای نگهداری، شکنجه و بازجویی از متهمان به ارتباط با گروه‌های تروریستی ایجاد کرده و وی بعدها دستور داد، اسنادی را که درباره بازجویی‌های وحشیانه آنان در این زندان وجود دارد، از بین ببرند.

در سوابق کاری هاسپل آمده است: در سال ٢٠٠٢ به برنامه جدید شکنجه این سازمان پیوسته و یکی از تدوین‌کنندگان این برنامه بوده است.وی شاهد شکنجه دو مظنون تروریستی نیز بوده و اسنادی که بعدا منتشر شد، نشان داد زندانیان در این بازداشتگاه به روش‌هایی که حتی در قوانین آمریکا غیرقانونی است، شکنجه می‌شده‌اند. هاسپل بعدا رئیس دفتر خوزه رودریگز رئیس وقت مرکز ضدتروریسم سیا، شد. رودریگز در خاطرات خود اعلام کرده، هاسپل تلاش کرده تا اسناد مربوط به شکنجه‌گاه تایلند را نابود کند.

وی در سال ۲۰۱۳ هم به معاونت سرویس سری ملی که مسئولیت عملیات‌های خرابکارانه مخفی آمریکا در سرتاسر جهان را برعهده دارد، منصوب شد.

بنابراین گزارش،پمپئو و هاسپل برای کسب سمت‌های معرفی‌شده از سوی رئیس‌جمهوری، به رأی سنای آمریکا نیاز دارند. به نظر می‌رسد با رأی اکثریت نسبی که جمهوری‌خواهان دارند، این دو کار سختی برای احراز سمت‌های وزارت خارجه و ریاست سازمان سیا نداشته باشند.

انتهای پیام