دو علت کاهش جهانی دلار در ۶ روز گذشته

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از رویترز، پس از آنکه دونالد ترامپ،رکس تیلرسون وزیر امور خارجه این کشور را برکنار کرد،پول رایج این کشور ارزش خود را از دست داد و در برابر ین و دیگر ارزهای اصلی کاهش یافت. 

وی تیلرسون را روز گذشته بعد از یکسری اختلافاتی که بر سر سیاست‌های کره شمالی، روسیه و ایران داشتند برکنار کرد و مایک پامپئو رئیس سیا را به این سمت برگزید. نوسان در دلار به یک چرخه تکراری تبدیل شده و یک هفته پیش ارزش خود را زمانی که گری‌کوهن مشاور اقتصادی کاخ سفید برکنار شد تجربه کرد، چرا که سرمایه‌گذاران اعتماد خود را به دلار از دست دادند. اکنون نیز اخراج وزیر امور خارجه از سوی ترامپ القای یک نوع بی‌‌اعتمادی در بازار و متعاقب آن کاهش ارزش دلار شده است. 

ماسافومی یاماموتی رئیس تحلیلگران فارکس در میژوسکوریتیز در توکیو اعلام کرد: این رفت و برگشت‌ها در کاخ سفید باعث واکنش دلار می‌شود و هر زمان که این تغییرات در کاخ سفید اتفاق می‌افتد، ارزش دلار را محدودتر می‌کند. اگر قرار باشد ارزش دلار از معادل ۱۰۷ ین فراتر برود، نیازمند شفاف‌سازی در سیاست‌های جاری است.

همچنین وضعیت جاری نشان می‌دهد فدرال رزرو آمریکا در جلسه این ماه به دنبال افزایش سرعت نرخ بهره در این کشور است. 

ارزش ین اوایل این هفته در برابر دلار بالا رفت. قرار است جلسه ۲ روزه فدرال رزرو در ۲۰ مارس و در بانک مرکزی این کشور برگزار شود و بسیار احتمال دارد تا آمریکا افزایش نخستین بهره خود را در سال جاری رقم بزند. شاخص دلار در برابر سبدی از 6 ارز اصلی امروز به کمترین میزان 6 روز گذشته سقوط کرد و ۸۹.۵۶۵ شد. 

انتهای پیام