آخرین اطلاعات "تبرک" و سود 97 اعلام شد/ گلایه از عدم لحاظ برند 190 میلیاردی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، پیرو اعلام قبلی ، عرضه اولیه 10 درصدی هلدینگ غذایی تبرک در آخرین روز کاری سال جاری (دوشنبه 28 اسفند) انجام و طی آن 223 میلیون و 150 هزار و 421 سهم در محدوده قیمتی 1335 تا 1395ریال برای عموم واگذار می شود.

در این واگذاری سهمیه هرکد حقیقی و حقوقی 2 هزار و 200 سهم تعیین شده که از سوی کارگزاری بانک ملی انجام می شود. مالک اصلی و 87.8 درصدی "تبرک" ، شرکت توسعه صنعت و عمران تبرک خاورمیانه بوده و خانواده بوستانی نیز دارای 10.8 درصد سهام هستند.

نشست خبری امروز مدیران این هلدینگ برای اعلام جدیدترین و آخرین اطلاعات قبل از عرضه اولیه 10 درصدی این شرکت 223 میلیارد تومانی با حضور علیرضا بوستانی موسس و سهامدار عمده مجموعه تبرک، رضا اسدی معاون مالی اداری تبرک، نعمت اله صنعتی قائم مقام مدیرعامل و خسروی مدیر بازرگانی در جمع خبرنگاران برگزار شد.

در این نشست بنا به درخواست خبرنگاران و استعلام از مدیرعامل فرابورس، مدیران شرکت مجاز به اعلام پیش بینی سود سال 97 شدند که طبق گزارش هیات مدیره برای سال مالی 97 ، سود تلفیقی هر سهم 256 ریال پیش بینی و اعلام شد با توجه به اینکه سود تلفیقی سال جاری برای هر سهم 202 ریال بود و به تحقق رسیده، سود سال آتی بیشتر از میزان یاد شده است که امید می رود همانند سال جاری محقق شود.

توضیحات سهامدار عمده

بوستانی با ارائه توضیحاتی درخصوص این هلدینگ 223 میلیارد تومانی گفت: هسته مرکزی مجموعه تبرک در سال 77 با احداث شهداب ناب خراسان با توان جذب روزانه 120 تن گوجه فرنگی برای تبدیل به رب شکل گرفت و به تدریج از طریق طرح های توسعه و احداث شرکت های تولیدی غذایی،کشاورزی و دامپروری در حال حاضر به 9 واحد زیرمجموعه تولیدی افزایش یافته است.

وی افزود: در بخش تولید گوجه فرنگی از طریق فعالیت 2 شرکت شهداب ناب خراسان و بهاران گلبهار روزانه 3 هزار تن گوجه فرنگی جذب می شود بطوری که در این راستا رتبه اول خاورمیانه از این نظر کسب شده است.

این مقام مسئول هزارنفر نیروی رسمی و فصلی با سطوح علمی و تخصصی متفاوت به همراه 10 هزار خانواده کشاورز را منابع اصلی سرمایه های قابل اتکای شرکت عنوان کرد و ادامه داد: با احتساب حضور 20 نفر در هر هکتار،در کل در مجموعه کشاورزی تبرک برای 80 هزار نفر اشتغال زایی شده است.

بوستانی کسب تمام توفیقات شرکت را بدون دسترسی به رانت و ویژه خواری،منابع مالی غیر حتی تسهیلات بانکی ذکر کرد و گفت: هدف از تغییر ساختار شرکت های تحت مدیریتی از سهامی خاص به عام، مشارکت دادن آحاد مردم در تولید،کارآفرینی و اشتغال است که از طریق ورود به بازار سرمایه عملا جمعیت کثیر سرمایه گذاران را در سرنوشت مجموعه ها بعنوان برند برتر ملی مشارکت می دهند.

مزایای عرضه سهام

وی با بیان اینکه منابع مالی و نقدینگی ناشی از عرضه سهام تبرک در بورس، عوارض ناشی از سرمایه های سرگردان و نقدینگی های بلاتکلیف نزد عموم  را تعدیل می کند،گفت: از دیگر مزایای این عرضه می توان درگیر کردن وجوه مربوط به بروز ناهنجاری های اقتصادی در قالب قیمت های حبابی در بخش های غیر مولد نظیر سکه ،دلار و مسکن در بخش تولید اشاره کرد که برای سوق این منابع به سمت اشتغال مولد،روشی کم ریسک تر و مطمئن تر از خریداری سهام از طریق بورس و فرابورس نمی توان شناخت.

هدف تامین مالی از بازار سرمایه

سهامدار عمده مجموعه تبرک اظهار داشت: منابع تامین مالی ناشی از واگذاری سهام تبرک از بازار سرمایه  مجددا وارد زنجیره توسعه تولید و در اختیار گرفتن فناوری های به روز و جوینت شدن با شرکت های بزرگ همکار در کشورهای مترقی دنیا و کسب اعتماد مضاعف و ارتقا ظرفیت تولید خواهد شد.

بوستانی با بیان اینکه توسعه زنجیره فعالیت مولد از مزرعه تا سفره مصرف کننده را در دستور کار دارد،ادامه داد: هدف از تامین مالی از طریق بورس توسط این مجموعه کسب نقدینگی و تبدیل به اندوخته نیست بلکه هدف تبدیل شدن به برندی  جهانی است.در بخش بازرگانی بسیاری از محصولات همچون واردات برنج از هندوستان با برند تبرک عرضه می شود و در آینده عرضه زعفران نیز به این محصولات اضافه خواهد شد.

آماری از تسهیلات دریافتی

رضا اسدی مدیرمالی "نبرک" هم درباره تسهیلات مالی تلفیقی دریافتی هلدینگ تبرک گفت: در صورت های مالی منتهی به شهریور سال جاری،تسهیلات مالی تلفیقی این مجموعه به میزان 25 میلیارد تومان بصورت جاری و 5 میلیارد تومان در بلند مدت که در 6 ماهه دوم ثابت بوده با نرخ سود 18 تا 20 درصد تعیین شده است.

وی درخصوص نقطه تمایز از رقبا گفت: شرکت های جدید این هلدینگ که با تجهیزات نوین مشغول به فعالیت هستند،نقطه تمایز "تبرک" نسبت به رقبا محسوب می شود. به عنوان مثال تمامی تجهیزات شرکت نوش پونه مشهد جهت تولید روغن خوراکی از کشورهای به نام اروپایی وارد شده است،در این هلدینگ مدیریت هزینه های مالی،اداری و تشکیلاتی سرلوحه مدیران قرار گرفته است.

صادرات محصولات

خسروی مدیر بازرگانی هم در خصوص صادرات محصولات گفت: از مزایای تبرک نسبت به رقبا این است که تمامی محصولات در داخل این مجموعه تولید شده و از منابع خارجی تامین نمی شود.همچنین می توان به طرح های توسعه ای که در تمامی زیرمجموعه ها اتفاق می افتد،اشاره کرد. تنوع محصولات، توجه به ذائقه مشتری ،جوابگویی به نیازها و داشتن الزامات بهداشتی و استاندارد سخت گیرانه کشور مقصد در صادرات اهمیت بسیار بالایی دارد که در این مجموعه به ان پرداخته شده و همسایگان ایران به راحتی پوشش داده می شوند.

توسعه 3 زیرمجموعه

اسدی درخصوص 3 طرح توسعه ای که در امیدنامه هم آمده، گفت: طرح توسعه ای برای سه زیرمجموعه خوشمزه،مبین نگار و مهرانه خراسان برنامه ریزی شده و در دست اجرا است و مرحله اول شرکت خوشمزه به بهره برداری رسیده تا در پایین امدن قیمت تمام شده ظروف و مواد اولیه بسته بندی شرکت های تابعه تاثیرگذار باشد.

دارایی پنهان 190 میلیاردی و یک خاطره

بوستانی در پاسخ به سوال بورس پرس مبنی بر ارزش گذاری برند تبرک، با گلایه از عدم لحاظ ارزش 190 میلیاردی برند تبرک در ارزشگذاری سهام گفت: برند تبرک با قدمت 1400 ساله همسان با کل دارایی ارزش دارد که در ارزش گذاری دیده نشده که امید می رود در بورس به این موضوع توجه شود.این برند باید قیمت واقعی خود را بیابد تا توانایی افزایش صادرات را داشته باشد.

وی با ذکر خاطره ای از استان اصفهان افزود: تولیدات  تبرک در سال 80 با فروش مطلوبی در بازار اصفهان همراه شد که سبب تعجب شد با وجود تولید محصولات در مشهد چرا این فروش در بازار اصفهان ایجاد شده، با بررسی ها به این نتیجه رسیدیم قبل از برند تبرک، رب رضا وجود داشته و مردم اصفهان به خاطر امام رضا یا محصولاتی که از این دیار می آید به تبرک رو آورده بودند و شاید حتی در ان زمان به کیفیت هم فکر نمی کردند.

نرخ تسعیر ارز در بودجه سال 97

این مقام مسئول در مورد سئوال بورس پرس مبنی بر نرخ تسعیر ارز در بودجه سال 97 نیز گفت: معتقدیم  ارز باید نرخ واقعی خود را پیدا کند و تحت فشار است که اگر به قیمت واقعی برسد صادرات بیشتر انجام می شود. اگر ارز در قیمت پایین نگه داشته شود به کشورهایی همانند ترکیه کمک می شود.

عدم وابستگی تبرک به آستان قدس رضوی

بوستانی درخصوص وابستگی تبرک به آستان قدس رضوی پاسخ داد: ما به اینکه منتسب به آستان قدس رضوی باشیم علاقه مندیم اما متاسفانه محروم هستیم.به علت اینکه 2-3 کارخانه تبرک با رضوی هماهنگی دارد،این شائبه به وجود می آید که هلدینگ تبرک به آستان قدس وابستگی دارد اما هیچ وابستگی به هیچ نهادی ندارد.

برنامه انتقال شرکت به بورس

اسدی نیز در پاسخ به سول بورس پرس مبنی بر اینکه انتقال شرکت به بورس در برنامه وجود دارد یا خیر؟ گفت: مسلما تمامی شرکت های وارد شده به فرابورس اگر مسیر رشد را طی کنند باید به بورس برسند که تبرک با رشدی که به بازار ارائه خواهد داد،این هدف را در دستور کار دارد.

عیدی بزرگ تبرک به سهامداران و میزان سود تقسیمی

وی در پاسخ به سئوال بورس پرس مبنی بر اینکه با توجه به اینکه سابقه نداشته عرضه اولیه ای در روز پایانی سال انجام شود،  آیا از سهم حمایت خواهد شد؟ گفت: تحقق پیش بینی سود شرکت برای سال مالی جاری بزرگترین عیدی و حمایتی است که تبرک می تواند به سهامداران بدهد.

این مقام مسئول درباره میزان سود تقسیمی وزمان مجمع نیز اظهار داشت: سود تقسیمی بین سهامداران بین 70 تا 75 درصد تعیین شده که امیدواریم طبق روال برگزاری مجمع در خرداد یا تیر ماه محقق شود.

اسدی د رخصوص EPS شرکت اصلی توضیح داد: EPS شرکت اصلی بر اساس مصوبات شرکت های فرعی خواهد بود که درحال حاضر قابل ارائه نیست و باید ابتدا مجمع شرکت های تابعه برگزار و مصوب شود تا در نهایت به شرکت اصلی برسیم.در سوابق شرکت شهداب ناب خراسان به عنوان زیرمجموعه اصلی تبرک حدود 90 درصد تقسیم سود داشتیم.

به گفته وی ، از زمان عرضه اولیه سال گذشته كشت و صنعت شهداب ناب خراسان ، این سهم تاکنون بیش از 180 درصد بازدهی سهام به همراه داشته است.

انتهای پیام