بانک‌ها دو ماهه 1.8 هزار میلیارد تومان سهام و ملک فروختند

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حسین میرشجاعیان با بیان اینکه 33 طرح راهبردی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در وزارت اقتصاد وجود دارد در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: از جمله این طرح ها موضوع مالیات، بورس، گمرک، پولشویی و مبارزه با قاچاق است که دربرخی از آنها عملکرد بسیار خوبی داشتیم.

وی افزود: افزون بر طرح توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی در 9 ماهه سال جاری، هزار و 795 مورد کشف قاچاق به ارزش 167 میلیارد تومان و کشف 103 تن انواع مواد مخدر با رشد 272 درصدی داشتیم. 50 نفر نیز به وسیله دستگاه های ایکس ری در زمینه قاچاق انسان شناسایی شده اند.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی به معنای شرایط جنگی در این حوزه نیست بلکه آمادگی برای وارد شدن شوک های اقتصادی است،ادامه داد: مرکز آمار، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد شاخص هایی را برای اقتصاد مقاومتی تهیه کرده اند و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی به وسیله دستگاه های مختلف نظارت می کند و باید بر این اساس گزارش دهد اما تاکنون گزارشی ارائه نشده است.

میرشجاعیان گفت: برخی شاخص های اقتصاد مقاومتی بر اساس شاخص های بین المللی است که منتظر ارائه آنها هستیم.از سال 84 شاخص های اقتصادی بجزء سال هایی که افزایش قیمت نفت داشتیم نزولی بود و از سال 92 شاخص های اقتصادی رو به بالا حرکت کردند اما در سال 93 با کاهش قیمت نفت این شاخص ها نزولی شدند اما در سال 95 به حدود شاخص های اقتصادی در سال 84 رسیدیم.

وی اظهار داشت: 30 درصد از درآمد کل، نفتی است اما سهم نفت در جی دی پی 15 درصد و سهم نفت کاهش یافته است.هر قدر سه قوه با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند مسیر اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی هموار تر می شود اما اکنون تعامل این سه قوه کم است.ارتباط منظم با قوه قضاییه نداریم در حالی که چهار شاخص از شاخص های بهبود فضای کسب و کار مستقیم به قوه قضاییه مربوط می شود.برای ساماندهی مجوز ها نیز 45 درصد استعلامات مربوط به قوه قضاییه و نیروی انتظامی است.اما در حوزه برنامه های اقتصاد مقاومتی، دولت رابطه خوبی با نمایندگان مجلس دارد.

معاون وزیر اقتصاد گفت: سهولت کسب و کار و رقابت پذیری جهانی شاخص های بین المللی برای بهبود فضای کسب و کار در هر کشوری است و بر این اساس و سیاست هایی که در سال های اخیر اجرا شده رتبه ایران در موضوع رقابت پذیری هفت پله ارتقا و به رتبه 69 رسیده است.در پنج سال گذشته در شاخص جهانی سهولت کسب و کار نیز از میان 189 کشور جهان به رتبه 117 دست یافتیم اما اکنون به دلیل تلاش دیگر کشورها رتبه ایران به 124 رسیده است.در حوزه تامین مالی خارجی از رتبه 7 به رتبه 5 بهبود وضعیت یافته ایم و هزینه های تامین مالی 10 درصد کاهش یافته است.

میرشجاعیان با بیان اینکه 32.6 میلیارد دلار تامین مالی انجام و قراردادهای آن امضا شده،افزود: برای 280 طرح نیز 24 میلیارد دلار اختصاص یافت که از ابتدای سال هشت میلیارد و 450 میلیون دلار آن محقق شد.در حوزه سهام عدالت پس از 10 سال حرکت خوبی انجام شد و در بازار سرمایه و بورس نیز شاخص ها افزایش یافته است.

وی درباره آزاد سازی اموال مازاد بانک ها نیز گفت: از 10 دی تا 12 اسفند سال جاری 1.5 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت ها و 300 میلیارد تومان از املاک بانک ها آزاد شد.در سال 96 نیز با توجه به مشکلات پیش آمده به وسیله موسسات اعتباری با کار فشرده ای که انجام شد این موسسات ساماندهی شدند.

انتهای پیام