نماینده مجلس مدعی شد: دولت مایل به افزایش دلار است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، جبار کوچکی نژاد با بیان اینکه دولت تمایل دارد تا کسری بودجه را از طریق افزایش قیمت ارز جبران کند به تسنیم گفت: اواخر سال 96 هم افزایش قیمت ارز رخ داد و دولت اقدام موثری در این خصوص انجام نداد و این موضوع موجب نگرانی نمایندگان شده است.

وی ادامه داد: اختلاف 1500 تومانی دلار با قیمت تعیین شده در قانون بودجه می تواند کسری بودجه دولت را جبران کند اما از طرفی آسیب های جدی نیز به تولید وارد می کند.

این عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 تاکید کرد: هر چند برخی معتقدند افزایش نرخ ارز منجر به رونق صادرات می شود اما نباید این نکته را فراموش کرد که قسمت مهمی از صادرات مبتنی بر خام فروشی بوده و این در حالی است که وقتی تولیدکننده مواد اولیه را با قیمت 5000 تومان وارد می کند محصول نهایی نیز با افزایش قیمت مواجه شده و این امر باعث بازگشت رکود و تورم می‌شود.

کوچکی نژاد افزود: این روش باعث تعمیق رکود شده و ظاهرا دولت متوجه  تبعات تصمیمات خود نیست. دولت باید تلاش کند تا به بازار ارز ثبات ببخشد ولی متاسفانه این عزم دیده نمی شود و اظهارات رئیس کل بانک مرکزی آسیب جدی به اقتصاد ایران وارد کرده و هنوز تبعات مصاحبه های وی در خصوص موسسات بانکی فراموش نشده و متاسفانه کسی ایشان را مورد بازخواست قرار نداد. امیدواریم این روند با سوال از روحانی اجرایی شود.

وی ادامه داد: تلاطم بازار ارز، هم به تولید آسیب می رساند و هم موجب بازگشت رکود و تورم می شود. گران شدن قیمت ارز منجر به افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی شده و با  افزایش قیمت محصول نهایی عرضه با قیمت بالاتری انجام شده و مصرف کننده در سطح پایین تری از قدرت خرید قرار دارد تمایلی به خرید محصول نداشته و به این ترتیب بار دیگر با بحران تقاضا رو به رو خواهیم شد.

انتهای پیام