استدلال مشاور رئیس جمهور یعنی دلار ۸ تا ۱۲ هزار تومانی !

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، هادی قوامی انتقاد از روند افزایشی دلار و در واکنش به اظهارات متفاوت اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور مبنی براینکه افزایش نرخ دلار کار خوبی بود  به خانه ملت گفت: زمانی می گفتند قیمت واقعی دلار تومان است و اکنون دلار به 5 هزار تومان رسیده است. با چنین استدلالی ممکن است به دلار 8 تا 12 هزار تومان برسیم و با این مسیر ارزش پول ملی در مقابل ارز تضعیف تر می شود که راه درستی نیست.

وی با اشاره به مسیر افزایش دلار از 7 تومان تا 5 هزار تومان ادامه داد: گام بعدی دلار می تواند 8 و 12 هزار تومان باشد که با این اوصاف مسیر رو به قهقرا در پیش داریم و باید کاری کرد که عرضه ارز افزایش یابد.

این نماینده مجلس و عضو هیات رئیسه کمیسیون برنامه افزود: مشاور رئیس جمهور به این سوال جواب دهد که چرا زمانی که در مناطق آزاد مسئولیت داشت، جلوی واردات قاچاق کالا از مناطق آزاد را نگرفت و باعث شد تولید داخلی به گل بشیند؟ چرا که واردات در نهایت باعث افزایش تقاضا و خروج ارز شده و نرخ  ارز افزایش می یابد و چنین روندی باعث تخریب تولید داخل می شود.

قوامی با بیان اینکه در سال حمایت از کالای ایرانی به ابزاری برای حمایت نیاز داریم،گفت:دولت باید در دیوار تعرفه ها عملکرد درستی داشته باشد. متاسفانه آخرین مصوبه دولت در پایان سال به گونه ای بود که تعرفه های گروه فولادی به 15 و 5 درصد کاهش یافته و با ورود فولاد رقابت کارخانه های داخلی به سختی انجام می شود.

وی با بیان اینکه با افزایش واردات، تقاضا و قیمت ارز افزایش می یابد، اظهار داشت: با کاهش تعرفه های گروه فولادی، اگر دولت از کارخانه های داخلی خرید نکند، خروج ارز رخ می دهد و به دنبال آن ارز گران تر خواهد شد. این درحالی است که دولت با برنامه های درمانی، پیش فروش سکه و افزایش سود سپرده 20 درصد نمی تواند بازار ارز را مدیریت کند که راه علاج تنها حمایت واقعی از تولید داخل است.

انتهای پیام