گرانی دلار و سکه منجر به تعطیلی امروز دو نوع معامله طلا در بورس کالا شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، در پی افزایش لگام گسسته قیمت ارز و یکه تازی های دلار آن هم با ثبت رکوردهای 5620 تومان و بیشتر ، قیمت طلا و سکه نیز با ارقام تازه ایی روبرو شده اند.

این وضعیت در معاملات آتی سکه و طلا نیز موثر بوده و موجب شد تا بورس کالا اعلام کند امروز معاملاتی بر قراردادهای آتی و اختیار معامله طلا انجام نخواهد شد.

این تصمیم با تکیه بر دو ماده 22 و 29 دستورالعمل های معاملات قراردادهای آتی و اختیار معامله اتخاذ شده است.

در ماده 22 دستورالعمل اجرایی معاملات قراردادهای آتی آمده است: در صورت وجود اطلاعات یا وقوع شرایط اضطراری که تاثیر با اهمیتی بر قیمت "قرارداد آتی" و یا تصمیم سرمایه‌گذاران دارد "کمیته آتی" می‌تواند معاملات را حداکثر به‌ مدت یک جلسۀ معاملاتی متوقف نموده و موضوع را جهت رفع موارد توقف پیگیری نماید.

همچنین طبق ماده 29 دستورالعمل اجرایی قرارداد اختیار معامله، اگر ظن دستکاری قیمت در معاملات وجود داشته باشد یا تغییرات غیرعادی در قیمت قرارداد اختیارمعامله مشاهده شود، سازمان یا مدیرعامل بورس، میتواند دستور توقف نماد معاملاتی قرارداد اختیار معامله را صادر کند. توقف نماد معاملاتی توسط مدیرعامل بورس حداکثر به مدت سه جلسۀ معاملاتی امکان پذیر است و توقف نماد برای مدتی بیش از سه جلسۀ معاملات صرفاً با موافقت سازمان امکانپذیر است. بازگشایی مجدد نماد، حسب مورد، بر اساس دستور متوقفکنندۀ نماد معاملاتی امکانپذیر است. معاملات متأثر از اقدامات فوق به تشخیص مقام دستوردهنده توسط بورس قابل ابطال است.

انتهای پیام