مهمترین اقدام فرابورس در سال ۹۶ به زبان هامونی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،امیر هامونی با اشاره به ورود تمام اوراق دولتی به بازار بدهی فرابورس به سنا گفت: این اوراق پیش از این بیرون از بازار سرمایه معامله می شد اما در سال گذشته تمامی این اوراق در فرابورس پذیرش شدند و معاملات ثانویه آنها در فرابورس شکل گرفت لذا با این اتفاق، نرخ های افسار گسیخته بازار بدهی که در خارج از بازار سرمایه شکل گرفته بود، مهار شد.

وی ارزش بازار بدهی را در حال حاضر بیش از 49 هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در پایان سال 96 ارزش بازاری فرابورس به 145 هزار میلیارد تومان رسید.سال گذشته برای اولین بار صکوک منفعت با کمک کمیته فقهی سازمان بورس و همین طور شورای عالی بورس وارد بازار سرمایه و بیش از 5 هزار میلیارد تومان پذیره نویسی شد.

این مقام مسئول به پذیره نویسی اوراق صکوک اجاره سهام برای تامین مالی مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ شستا اشاره کرد و گفت: بیش از 3 هزار میلیارد تومان صکوک اجاره سهام برای مجموعه تامین اجتماعی و هلدینگ شستا در فرابورس پذیره نویسی شد ضمن اینکه در بازار بدهی شاهد ورود انواع اسناد خزانه، اوراق مشارکت، طرح های انتفاعی و اوراق مرابحه برای تامین مالی گندم کشاورزان و وزارت بهداشت بودیم.

هامونی اظهار داشت: به نظر می رسد اگر پیش از این فرابورس جزیی از بازار بدهی بود در حال حاضر یک رکن است و بدون آن بازار بدهی معنی پیدا نمی کند. این اتفاق، مشارکت و خدمتی است که این بورس توانسته در عرصه بازار بدهی و تنظیم نرخ در تامین مالی بنگاه ها انجام دهد و اثر گذار و ارزش آفرین باشد.

وی دیگر اقدام این مجموعه را در سال گذشته، عضویت در فدراسیون بورس های اروپایی آسیایی دانست و گفت: سال گذشته فرابورس درهیات مدیره فدراسیون بورس های اروپایی و آسیایی عضو شد. همین طور نایب رییسی فرابورس در کمیته کاری این فدراسیون اقدام خوب و مثبتی دیگری بود که اتفاق افتاد.

مدیرعامل فرابورس با تاکید بر عملکرد مثبت فرابورس در این فدراسیون گفت: با ابتکار فرابورس، فدراسیون بورس های اروپایی آسیایی توانست به جایگاه قدیم خود برگردد و ما شاهد چندین اتفاق مهم و اثر گذار در این فدراسیون بودیم که منجر به برگزاری اجلاس کمیته کاری این فدراسیون در مسقط با ریاست فرابورس شد.

هامونی افزود: در این فدراسیون بیش از 34 بورس اروپایی و آسیایی حضور دارند، این اتفاق نقش فرابورس را در حوزه بین الملل پررنگ و از آن مهمتر جایگاه ایران را در عرضه بین الملل و اقتصاد مستحکم تر می کند.

انتهای پیام