مساعدت دولت به شستا برای اتمام ۳ پروژه ملی با جایگزینی اوراق

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی از قول محمدباقر نوبخت اعلام کرد : همه تدابیر و حمایت لازم برای اجرای سه پروژه ملی و جایگزینی اوراق با تضامین دولتی و همچنین منابع مورد نیاز برای باسازی و نوسازی دو شرکت چوکا و اسالم صورت خواهد گرفت.

مرتضی لطفی مدیرعامل شستا نیز در خصوص آخرین وضعیت سه پروژه ملی توضیح داد: در پروژه مترو کرج تا پایان سال ۹۶ مبلغ ۷۰۰ میلیارد تومان کار انجام شده که شرکت سابیر نیز مبلغ زیادی مطالبات دارد و با توجه به اختصاص مبلغ ۱۸۶ میلیارد تومان توسط دولت در سال ۹۵ در صورت پرداخت به شرکت سابیر پروژه با برنامه زمانبندی شده پیشرفت خواهد داشت و برای باقیمانده پروژه در فاز یک مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

وی افزود: پروژه سد چمشیر با حجم 2.3 میلیارد متر مکعب که از بزرگ‌ترین پروژه‌های سد سازی وزارت نیرو است از سال ۸۶ بدلیل عدم اختصاص منابع کافی تنها ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. مطابق برنامه ریزی انجام شده توسط شرکت سابیر در صورت تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان در سال جاری 30 درصد پیشرفت خواهد داشت و حجم کار انجام شده به ۷۰ درصد خواهد رسید. (پروژه سد چمشیر بعد از سد دز بزرگ‌ترین سد خواهد بود که در استان کهکیلویه و بویراحمد واقع شده است).

این مقام مسئول گزارشی از سد کوهرنگ به کارفرمایی وزارت نیرو (سومین پروژه ملی به پیمانکاری شرکت سابیر) دراستان چهارمحال و بختیاری ارایه کرد و گفت: قرارداد این پروژه که در سال ۸۸ به مبلغ ۸۷ میلیارد تومان با شرکت آب منطقه‌ای استان اصفهان منعقد شده بود بدلیل تغییر طراحی اولیه پروژه توسط کارفرما و مسائل زیست محیطی وهمچنین عدم تخصیص اعتبار لازم تنها ۲۶ درصد پیشرفت داشته است.

لطفی گفت: قرارداد اولیه براساس فهرست بها سال ۸۸ منعقد شده و براساس فهرست بها جدید حقوق قراردادی این پروژه علاوه بر مبلغ اولیه قرارداد تا ۴۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد داشت و پیش بینی شده درصورت تامین اعتبار لازم از سوی دولت ظرف ۱۸ ماه پروژه خاتمه یابد و اوایل سال ۹۹ افتتاح شود. (هدف از ساخت این پروژه ملی تامین آب مورد نیاز کشاورزان استان اصفهان و چهار محال و بختیاری است).

وی با تاکید بر ملی بودن این پروژه‌ها خواستار مساعدت و همکاری تمام دستگاه‌های دولتی و تخصیص اعتبارات لازم ازسوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه شد.با توجه به موضوع بند و تبصره ۵ قانون بودجه ۹۷ و موافقت دولت با انتشار اوراق بدهی تا ۵ هزار میلیارد تومان با تضامین دولتی جهت تامین حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از سوی سازمان تامین اجتماعی، شستا ۳ هزارمیلیارد تومان اوراق بدهی در اسفند ماه ۹۶ منتشر کرد اما بدلیل پر شدن سقف تضامینی که قبلا بابت دریافت تسهیلات بانکی ارائه کرده و علاوه بر آن بابت انتشار این اوراق سهام شرکت‌های بورسی خود را به عنوان تضامین ارائه کرده، خواستار جایگزینی تضامین دولتی هستیم چراکه با این شرایط سقف تضامین شستا پر شده است.

لطفی درخصوص بازسازی و نوسازی دو شرکت چوب و کاغذ ایران و چوب اسالم که از شرکت‌های قدیمی شستا هستند، گفت: برای این اقدام به ترتیب ۱۰۰ و ۸۰ میلیارد تومان منابع موردنیاز است که تامین اعتبار آن مورد استدعاست. (این دو کارخانه قدیمی در استان گیلان مستقر هستند و در دولت نهم بابت رد دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی و شستا واگذار شده‌اند).

انتهای پیام