یک شهروند آمریکایی به دور زدن تحریم های ایران متهم شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از دیلی رکورد، جویس الیاباچوس 55 ساله بعد از یک رشته تحقیقات مشترک توسط وزارت امنیت داخلی، بخش تحقیقات امنیت داخلی و وزارت دادگستری آمریکا بازداشت شد.وی متهم به تبانی برای نقض مقررات تحریمی ایران، تبانی برای ارتکاب پولشویی و تبانی برای قاچاق کالا از آمریکاست.

کریگ کارپنیتو دادستان آمریکای در این باره گفت: الیاباچوس و چند تن دیگر یک حلقه بین المللی قاچاق کالا را اداره می کرده اند که 2 میلیون دلار قطعات هواپیما به چند ایرلاین ایرانی ارسال کرده است.

جاناتان کارسون مامور ویژه اداره اعمال مقررات صادراتی آمریکا نیز گفت: این بازداشت موجب توقف فروش غیرقانونی کالاهای آمریکایی به ایران شد. چنین نقض مقرراتی امنیت ملی آمریکا را به خطر می اندازد و سیاست خارجی را تضعیف می کند.

بر اساس این گزارش، الیاباچوس متولد فیلیپین است که بعدا به تابعیت دولت آمریکا در آمده است.این قطعات از طریق شرکت هایی در امارات و ترکیه به ایران ارسال می شدند. بر اساس ادعای کاپنیتو، این شخص به همراه همدستان در فاصله می 2015 تا اکتبر 2017 ارسال حداقل 49 محموله شامل حدود 23 هزار و 554 قطعه یدکی هواپیما را از آمریکا به ایران تسهیل کرده که برای صدور به مجوز دولت آمریکا نیاز داشتند.پول این قطعات ظاهرا از طریق حساب هایی نزد یک بانک ترک پرداخت می شده که به نام چند شرکت سوری تحت کنترل اتباع ایرانی باز شده بود.

انتهای پیام