به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ولی ملکی در خصوص تاثیر افزایش نرخ دلار بر قیمت تمام شده تولید قطعات خودرو به خانه ملت گفت: هرگونه افزایش در نرخ مواد اولیه، دستمزد، انرژی و منابع مالی که مستقیما در تولید دخالت دارند به صورت طبیعی موجب افزایش قیمت تمام شده میشوند و این مسئله یک اصل غیرقابل تغییر است.
وی افزود:ترکیبات محصول نهایی یا خودرو شامل مواد اولیه یا قطعه، انرژی، منابع انسانی، منابع مالی و استهلاک ماشینآلات میشود و قیمت تمام شده بر این اساس تامین میشود،زمانی که هر کدام از این متغییر ها تغییر کند بهصورت طبیعی قیمت تمام شده افزایش پیدا میکند.
این نماینده مجلس گفت: اگر قطعهساز مواد اولیه را وارد و یا قطعهای را تولید میکرد که با ارز تامین میشده، یا وزارت کار، حقوق و دستمزد کارگر را افزایش دهد که هر سال این اتفاق صورت میگیرد و یا قیمت حاملهای انرژی افزایش یابد باعث افزایش قیمت تمام شده میشوند،بخشی از این موارد نرخ ارز است، ارز 4200 تومانی در مقایسه با ارز 3500 تومانی حدودا 20 درصد افزایش قیمت داشته که اثرات خود را میگذارد.
ملکی ادامه داد: در این شرایط یا باید قطعه ساز و خودروساز قیمت محصول خود را بهمنظور پوشش افزایش هزینه تمام شده ارتقاء دهند و یا اینکه با تولید انبوه و بیشتر، بالابردن خودکار سازى و استفاده از حداکثر ظرفیت قیمت تمام شده را کاهش دهند،افزایش تولید همواره پاسخگو نیست، زیرا تولیدکنندگانی که با حداکثر ظرفیت مشغول کار بودهاند امکان افزایش تولید را ندارند.
وی افزود: خواه ناخواه به هر قدری میزان وابستگی به ارز بالا باشد در قیمت محصول نهایی، واسطهای و قطعه اثرگذاری دارد،اگر قطعهسازان در چنین شرایطی افزایش قیمت نداشته باشد دچار ورشکستگی و کارگر ایرانی بیکار میشود.
ملکی گفت: به ناچار باید راهکاری در نظر بگیریم تا افزایش قیمت تمام شده منجر به تعطیلی واحد تولید و بیکاری کارگر ایرانی نشود،با توجه به اینکه تولید قطعه نیازمند تامین مواد اولیه از طریق ارز است باید در ردیف کالاهای اولویتدار باشد و ارز 4200 تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد.
انتهای پیام