ایران گزینه های زیادی از جمله خروج از برجام در صورت تصمیم اشتباه آمریکا دارد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمدجواد ظریف درباره رایزنی با جان کری وزیر خارجه دولت قبل آمریکا درباره برجام به خانه ملت گفت: در سفر به نیویورک با افراد مختلف خارج از دولت آمریکا و موثر در حزب جمهوری‌خواه، حزب دموکرات، رسانه و گروه‌های مطالعاتی که در گذشته در مذاکرات 5+1 حضور داشتند و از گروه های تصمیم‌ساز و نخبگان سیاسی هستند، گفت‌وگو شد تا واقعیات را به آنها منتقل کنیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که اییران برجام را رعایت کرده و کشور جدی در صحنه بین‌الملل است اما در مقابل آمریکایی‌ها به برجام پایبند نبودند که این نشان از غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها دارد.

این مقام مسئول در مورد اثر جان کری در دولت ترامپ، گفت: در آمریکا همه افراد دارای نفوذ سیاسی می‌توانند در روند تصمیم‌سازی موثر باشند اما جان کری و دیگر افراد حزب دموکرات در دولت ترامپ تاثیر ندارند ولی آمریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست. آمریکا مجموعه‌ای از افکار عمومی و گروه‌های لابی و فشار و مطالعاتی است که مجموعه‌ای این عوامل سیاستی را پیش می‌برد.

ظریف در خصوص آینده برجام هم گفت: ایران بر اساس منافع تصمیم می‌گیرد و آمریکا در صورتی که تصمیم اشتباهی اتخاذ کند،متضرر خواهد شد.جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌های لازم را کرده تا تصمیم آمریکا تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد. البته دولت از گذشته پیش‌بینی‌هایی کرده و به مسئولان ذی ربط اطلاع‌رسانی شده است.

وی ادامه داد: خروج از برجام قطعا به انزوای آمریکایی‌ها منجر خواهد شد.بنابراین در صورت اتخاذ چنین تصمیمی آمریکایی‌ها در حوزه بین‌المللی منفعتی نخواهند بُرد. در واقع منافع ایران باید در برجام تضمین شود در غیر این صورت اگر آمریکا بخواهد به روش‌های مختلف به جمهوری اسلامی فشار اقتصادی اعمال کند، ایران قطعا واکنش مناسب نشان می‌دهد.

به گفته ظریف ایران انتخاب‌های گسترده‌ای دارد که خروج از برجام یکی از گزینه‌ها بوده اما تکلیف نهایی بعد از 22 اردیبهشت‌ماه تعیین خواهد شد.

انتهای پیام