تحلیل یک کارگزار از 3 علت بی توجهی بورس به خروج آمریکا از برجام

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،حمیدرضا مهرآور درباره وضعیت بورس و تاثیر خروج آمریکا از برجام بر بازار سرمایه به ایرنا گفت: با وجود اینکه آمریکا سه شنبه هفته گذشته، به صورت یکجانبه از برجام کنار کشید، اما بورس به این موضوع واکنش خاصی نشان نداد که برای این رفتار بازار سرمایه 3 دلیل می توان متصور بود.

وی افزود: دلیل نخست اینکه بورس در هفته های نخست سال 97، حدود 2 درصد ریزش داشت. این افت نشان می دهد تلاطم های برجامی توسط سرمایه گذاران، پیش تر پیش بینی شده و به اصلاح پیش خور شده بود.دلیل دوم نیز به کاهش اهمیت برجام در بورس باز می گردد،بورس به توافق ژنو در آذر ماه سال 92 ، عدم توافق بر روی متن مشترک هسته ای در آذر ماه 93 و توافق لوزان در فروردین ماه 94 واکنش نوسانی شدید نشان داده اما توافق نهایی برجام که 23 تیر ماه 94 بود، همانند معاملات روز چهارشنبه تاثیر زیادی بر بازار سرمایه نداشت که نشان می دهد اهمیت برجام بر روی بورس کم رنگ شده است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از نظر تحلیل بنیادی، وضعیت عمده شرکت های پذیرفته شده در بازار سرمایه با توجه به رشد نرخ دلار، تورم انتظاری در سال 97 و رشد قیمت نفت و کالاهای اساسی، مثبت ارزیابی می شود.همچنین در گروه ها و صنایعی که صادرات محور هستند، مقصد صادراتی کالاها، در دوران تحریم و برجام تفاوتی نداشته و مشکل صادراتی خاصی، حداقل برای این شرکت ها، نخواهد بود.

مهرآور گفت: از نظر تحلیل تکنیکال نیز ارزش کل شرکت های بورس تهران و بازار اول و دوم فرابورس اکنون در حدود 65 میلیارد دلار هست که با توجه به رشد نرخ دلار و افت شاخص عملا این رقم از نظر تکنیکالی در کف (حداقل قیمتی) قرار دارد.در دوره هایی این رقم 100 الی 120 میلیارد دلار بوده که نشان می دهد فرصت رشد بورس فراهم است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد در صورتی که ﻗﺎﻧﻮن رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊ ﺗﻮﻟﯿﺪ رﻗﺎﺑﺖ ﭘﺬﯾﺮ، ارﺗﻘﺎی ﻧﻈﺎم ﻣﺎﻟﯽ و حمایت از تولید داخلی به درستی اجرا شود، ارتباط با کشورهای اروپایی هم به نحو مناسب در قالب برجام یا هر قالب دیگری ادامه دار باشد، این بازار در دوره زمانی میان و بلند مدت، روند صعودی سال گذشته را ادامه دهد.

انتهای پیام