رویداد جدید بازار ارز ؛ انتقال بازار سیاه به شعب برخی بانک‌های فرودسی

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس ، خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد پس از افزایش شدید بهای ارز و رسیدن نرخ دلار به کانال 6 هزار تومان در اوایل سال 97، دولت سیاست‌های جدیدی در حوزه ارزی تدوین و اجرا کرد. نرخ رسمی ارز یکباره از دامنه 3700 تومان به 4200 تومان رسید و هرگونه معامله دلار خارج از این نرخ ممنوع شد.

در همین راستا، بانک مرکزی برای ساماندهی بازار ارز به‌طور موقت فعالیت صرافی‌ها را متوقف کرد تا همه صرافی‌ها به‌تدریج از مسیر سامانه نیما معاملات ارزی را انجام دهند. در این مدت تنها خریداران قانونی ارز، بانک‌ها هستند. البته بانک‌ها موظفند دلار را بر اساس نرخ 4200 تومان خریداری کنند و سایر ارزها هم باید متناسب با نرخ تعیین‌شده از مشتری خریداری شود.

در بررسی‌های میدانی انجام‌شده، شواهد حاکی از آن است که پس از اقدام پلیس و دولت در پراکنده‌کردن دلالان ارز از میدان فردوسی، برخی از این دلالان توانسته‌اند جای امن‌تری را برای خریدوفروش ارز پیدا کنند.

یکی از اصلی‌ترین اهداف حذف بازار دلالی ارز در میدان فردوسی به‌وسیله نیروهای انتظامی که به دستور دولت انجام شد، خارج‌کردن سود جویان غیرمتخصص از دستکاری برابری ریال با دلار بود که از قضا هم از نظر روانی برای جامعه بسیار بااهمیت بود و هم از نظر اقتصادی می‌توانست شرایط اقتصاد ایران را ملتهب کند اما حالا شاهد آن هستیم که این دلالان به جای اینکه بساط را جمع کنند، فقط تغییر مکان داده و حتی توانسته‌اند جای بهتر و امن‌تری را برای خریدوفروش ارز پیدا کنند.

هم‌اکنون برخی شعب بانک‌های اصل 44 به محل مبادلات ارزی غیرقانونی تبدیل شده‌اند. در‌حالی‌که بنا بر دستور‌العمل تعیین‌شده از سوی دولت، افراد دارنده ارز با ارزش بیش از حدود 10 هزار یورو باید ارز را در مدت تعیین‌شده به بانک‌ها تحویل داده یا آنها را به صورت سپرده در بانک نگه‌ دارند یا معادل ریالی آن را تحویل بگیرند اما مشاهدات در دو شعبه یکی از این بانک‌ها نشان می‌دهد دلالان ارز به صورت فعال در آنها حضور داشته و حتی در داخل بانک اقدام به فروش ارز بالای ۱۰ هزار یورو که از نظر قانونی ممنوع است، می‌کنند.

در اولین مشاهده، یک شهروند چند دسته اسکناس ۱۰۰ یورویی را که مجموع آن به‌وضوح بالای ۱۰هزار یورو بود، در داخل شعبه به یکی از دلالان فروخت و دلال پس از دریافت پول‌ها و جاسازی آن روی شکم که در حضور کارمندان بانک و به‌صورت کاملا عادی انجام شد، به‌صورت علنی پول ارز خریداری‌شده را به حساب فروشنده در همان بانک واریز کرد.

مشاهده دوم اما جزئیات بیشتری را از فعالیت دلالان ارزی در شعب‌ بانک‌ها نشان می‌دهد. متصدی بانک در حال صحبت با دلال ارزی بود و می‌گفت هر کسی با من در زمینه فروش دلار تماس بگیرد،بدون آنکه به قیمت آن اشاره کنم تماس می‌گیرم و می‌توانید در ازای این اقدام مبلغی را که تمایل دارید، به من بپردازید. آنها در مکالمه صحبت از قیمت دلار بالای 7 هزار تومان می‌کردند. سرنوشت اقدامات غیرشفاف و رانتی معمولا چیزی جز شکل‌گیری فساد‌های گسترده نیست.

انتهای پیام