سیف و یک مقام ارشد بانک مرکزی ایران تحریم شدند/ علت و اثر تحریم

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، به نقل از رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا ولی الله سیف رئیس بانک مرکزی ایران و یک مقام ارشد بانک مرکزی بنام علی طرز علی ، بانک عراقی البلاد الاسلامی، دو عراقی و سوری را به دلیل ارتباط با سپاه پاسداران به فهرست تحریم‌های ثانویه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی ( OFAC) اضافه کرد.

به این ترتیب سیف به دلیل ارتباط با نیروی قدس سپاه پاسداران و تحت عنوان "اقدامات ضدتروریستی"، مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا شده و تبعیت از این تحریم برای همه اتباع و نهادهای آمریکایی و کشورهای خارجی که نمی‌خواهند مشمول تحریم‌های آمریکا شوند، لازم‌الاجراء است.

بنابر اعلام استیو منوچین وزیر خزانه داری آمریکا ، سیف مخفیانه میلیون ها دلار را از جانب سپاه پاسداران و از طریق بانک عراقی بانک اسلامی البلاد برای تقویت و حمایت از آنچه اهداف خشونت آمیز و تندروانه حزب الله خوانده، منتقل کرده و آمریکا اجازه سوءاستفاده روزافزون ایران از سیستم مالی جهانی را نخواهد داد. جامعه جهانی باید علیه تلاش های گمراه کننده ایران برای حمایت مالی از تروریست های نیابتی ، هوشیار باشد.

مبنای حقوقی این تحریم، فرمان اجرایی شماره 13224 سال 2001 رئیس‌جمهور آمریکا است که سپاه قدس در سال 2007، به فهرست تحریمی‌های آن افزده شد و مجموعه سپاه پاسداران هم بر اساس قانون مبارزه تحریمی با دشمنان آمریکا معروف به کاتسا که در اکتبر 2017 به امضای ترامپ رسیده، تحریم شده است.

ریچارد نفیو معمار تحریم‌های ایران در زمان اوباما در خصوص اثر تحریم سیف به یکی از خبرنگاران سایت المانیتور گفت: این تحریم عملاً هیچ است. چون رئیس بانک مرکزی ایران احتمالاً هیچ دارایی برای مصادره در آمریکا ندارد و این تحریم شاید فقط مشکلاتی را برای سفر وی به آمریکا ایجاد کند اما در صورت سفر سیف به آمریکا برای شرکت در نشست‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، آمریکا مجبور خواهد بود بر اساس قواعد میزبانی، رئیس بانک مرکزی ایران را پذیرا باشد.

انتهای پیام