نتایج آخرین مذاکرات درباره سوریه اعلام شد

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از شرق، دیروز نهمین دور مذاکرات با محوریت بررسی آخرین تحولات سیاسی و میدانی سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان به پایان رسید. این نشست در دو روز متوالی با حضور نمایندگان کشورهای ایران، ترکیه، روسیه و سوریه برگزار شد.

ریاست هیئت دولت سوریه را بشار جعفری، سفیر این کشور در سازمان ملل، بر عهده داشت و رئیس دفتر مطبوعاتی وزارت خارجه قزاقستان، گفت:آمریکا از اعزام هیئتی به‌عنوان ناظر در مذاکرات خودداری کرده است و علت این کار واشنگتن مشخص نیست.

همچنین هیئتی از سازمان ملل به‌عنوان ناظر تحت ریاست استفان دی‌‌میستورا، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، حضور داشت.

بعد از پایان نشست، ایران، روسیه و ترکیه بیانیه 9 ماده‌ای مشترکی را منتشر کردند که در بند اول این بیانیه آمده است: مجددا بر پایبندی خود به حاکمیت، استقلال، وحدت و تمامیت ارضی سوریه تأکید می‌کنیم؛ همگان باید به این اصول احترام گذاشته، از هرگونه اقدامی که ناقض آنها بوده یا دستاوردهای فرمت آستانه را تضعیف کند، اجتناب ورزند.

این گروه در بخشی از بیانیه بر عزم ادامه مبارزه با تروریسم در سوریه برای نابودی نهایی داعش، جبهه النصره و دیگر افراد، گروه‌ها، تشکل‌ها و موجودیت‌های وابسته به القاعده یا داعش که از سوی شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده‌اند، تأکید کردند و از برگزاری دومین نشست کارگروه آزادی بازداشت‌شدگان/ ربوده‌شدگان و تحویل اجساد و شناسایی مفقودان از سوی نمایندگان سه کشور ضامن با مشارکت کارشناسان سازمان ملل و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ استقبال کردند.

همچنین مقرر شد نشست عالی بین‌المللی بعدی درباره سوریه را در جولای 2018 (تیرماه 1397) در شهر سوچی برگزار شود.

انتهای پیام