افزایش ۲۰ تا ۳۲ درصدی عوارض آزادراه‎ها

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس به نقل از تسنیم، امیر امینی با اشاره به عدم افزایش قیمت عوارض آزاد راه ها از نیمه سال 95 و کل سال 96 گفت: پس از 18 ماه میانگین 20 درصد نرخ عوارض آزاد راه ها افزایش یافت البته در برخی آزاد راه ها این افزایش به 32 درصد هم می رسد که این موضوع با توجه به نرخ تردد، میزان سرمایه گذاری، زمان استهلاک سرمایه و حتی صرفه جویی در مصرف سوخت و وقت کاربر تعیین می شود.

وی توضیح داد:‌ مثلا با احداث آزادراه قم - گرمسار 154 کیلومتر مسیر کوتاه شد که طبیعتا با این موضوع در میزان سوخت و زمان صرفه جویی می شود که اگر فقط میزان سوخت مصرفی را ملاک قرار می دادیم باید از مالک هر خودروی شخصی حدود 18 هزار تومان عوارض دریافت می کردیم اما این میزان دریافت نمی کنیم، با این حال شاهد استقبال از برآوردهای مردم از این بزرگراه هستیم.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه افزایش عوارضی آزاد راه ها عده معدودی از هموطنان را در برمی گیرد،گفت: تنها 5 تا 7 درصد تردد از آزاد راه ها و 95 درصد بقیه از دیگر زیرساخت ها انجام می شود. تا سال 92 هزینه آزادراه ها از محل عوارض سرمایه سرمایه گذاران تامین می شد اما در حال حاضر با این شیوه دیگر سامانه های حمل و نقلی از جمله احداث ریل و فرودگاه هم اجرا می شود و این راهکاری است برای سرمایه گذاری در طرح هایی که دولت امکان آن را ندارد و از توان بخش خصوصی استفاده می کند.

امینی با اشاره به اینکه در کنار زیرساخت های آزادراهی زیرساخت هایی هم داریم که مردم بدون پرداخت عوارض می توانند از آن استفاده کنند،گفت: در این باره نیز دولت به عنوان وظیفه اجتماعی هزینه احداث و تعمیر و نگهداری آن را تقبل می کند. قانونگذار درباره نحوه نرخ گذاری بر عوارض آزادراه ها اجازه داده به پیشنهاد سرمایه گذار و با تصویب وزیر راه در قبال خدماتی که به استفاده کنندگان عرضه می شود، نرخ گذاری صورت گیرد.بعد از مدتی که سرمایه گذار سرمایه گذاری را انجام داد و اصل و نرخ سود سرمایه گذاری را مستهلک کرد این سرمایه به عنوان سرمایه ملی به دولت و در نهایت منافع آن به آحاد جامعه تعلق می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هر قدر افزایش نرخ عوارضی ها دیرتر انجام شود سرمایه سرمایه گذاران دیرتر مستهلک می شود و سرمایه در دست سرمایه گذار باقی می ماند،گفت: شریان های حمل و نقلی دچار افزایش تقاضای تردد هستند که این مسئله هم ایمنی مسیرها را کاهش می دهد و حجم ترافیک و توقف ها را موجب می شود.از 19 آزادراه تعداد 3 آزادراه دولتی هستند تصمیم بر این است که با واگذاری نظام تصدیگری و استفاده از سرمایه گذاری مجدد بخش خصوصی، ارتقا سطح سرویس فعلی و تعمیر و نگهداری های دوره ای را به صورت دریافت عوارض مجدد به سرمایه گذاران واگذار کنیم.

انتهای پیام