شفافیت بورس کالا منافع گروهی خاص را به خطر انداخته است

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،ناصر موسوی لارگانی در خصوص مزایای عرضه فولاد در بورس کالا به خانه ملت گفت: در سالی که از سوی مقام معظم رهبری به نام سال حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، برخی صنایع پایین دستی به جای تمرکز بر تولید داخلی و افزایش اشتغال، به سمت منفعت شخصی و تقویت واردات برخی محصولات گرایش دارند آن چنان که در برخی صنایع از جمله صنایع پایین دست فولاد به بهانه عدم تامین نیاز داخلی توسط تولیدکنندگان داخلی در صنایع بالادست، به دنبال کاهش تعرفه واردات انواع محصولات فولادی هستند.


وی گفت: در سال های قبل، تولیدکنندگان فولاد از جمله مجتمع فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده محصولات فولادی موردنیاز صنایع به همراه دیگر تولیدکنندگان محصولاتی همچون ورق، میلگرد، نبشی، آهن و سایر محصولات توان پاسخگویی به نیاز بازار داخل به ویژه صنایع پایین دستی را نداشتند بطوری که برخی ضخامت های ورق های فولادی یا تولید نمی شد و یا توان تولید آن وجود نداشت.

این نماینده مجلس افزود: در حال حاضر مجتمع فولاد مبارکه حدود 7.5 میلیون تن تولید داشته و در کنار آن سایر مجتمع های فولادی نیز فعال هستند که به تولید مشغول هستند. طبق آمارهای موجود، فولاد مبارکه نیاز صنایع پایین دستی را تامین می کند، اعمال تعرفه واردات محصولات در این حوزه یک کار قانونی و اساسی بوده و به نفع تولید است؛،در این بین اگر برخی صنایع پایین دست در اندیشه دیگری به جز تولید هستند، به طور حتم راه به جایی نخواهند برد.

موسوی لارگانی گفت: بعضا عنوان می شود قیمت محصولات در بازار داخلی به میزان زیادی بالاتر از نرخ های جهانی است اما مشاهده می شود مصرف کنندگان پرشماری برای خرید این محصولات صف می کشند که البته وزارت صنعت به عنوان متولی باید در راستای حمایت از تولیدکنندگان واقعی، اجازه شکل گیری تقاضاهای کاذب به عده ای خاص را که با هر ترفندی عنوان تولیدکننده را یدک می کشند، ندهد. همچنین به طور طبیعی اگر قیمت های داخلی به صرفه نبود، صنایع با وجود تعرفه فعلی، اقدام به واردات می کردند اما امروز هم خرید پر حجم انجام می دهند و هم از کاهش تعرفه سخن می گویند.

وی تاکید کرد: شواهد نشان می دهد قیمت های داخلی و جهانی باهم همخوانی دارند و به این ترتیب براساس گفته مقام معظم رهبری، واردات کالاهایی که در ایران تولید شده و مشابه داخلی دارد، حرام شرعی است و در این حالت اعمال تعرفه واردات یک کار اساسی و قانونی است.اگر محصولی موردنیاز صنایع پایین دستی است که فولاد مبارکه و یا سایر مجتمع های فعال این حوزه توان تولید آن را ندارند، وزارت صنعت باید فهرست این محصولات را مشخص کند تا برای این محصولات تعرفه ای تعیین شود که ابتدا نیاز صنایع تامین شود، اما زمینه واسطه گری با این واردات فراهم نشود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فولاد جزء صنایع مادر به شمار می رود و باید مورد حمایت قرار گیرد تا طرح های تولید آن برای تامین کلیه نیازهای بازار داخل توسعه یابد و از بابت فروش محصول و وجود مشتری در داخل اطمینان داشته باشد. نه اینکه با تمایل به سمت افزایش واردات، صنایع داخلی را تضعیف کرده و ضمن خروج ارز به نفع دیگر کشورها خرید کنیم.

شفافیت بورس کالا خطری برای منافع گروه های خاص

موسوی لارگانی با اشاره به معاملات انواع محصولات از جمله محصولات فولادی در بورس کالا ادامه داد: یکی از امتیاز ها در بازار کالا، وجود بورس کالاست که نخستین مزیت و امتیاز این بازار، شفافیت بالای آن است، اینکه امروز محصولات در بازاری معامله می شوند که همه مردم و مسئولان می توانند از قیمت ها و روند معاملات آگاه باشند آن هم در اقتصاد تقریبا غیر شفاف، یک امتیاز ویژه است.

وی ادامه داد: محصولات فولادی نیز هر هفته در بورس کالا عرضه و معامله می شوند و مسئولان مربوطه به خوبی می توانند با درنظر گرفتن همه جوانب، بهترین شیوه ها را برای انجام معاملات در بورس اتخاذ کنند.امروز برخی افراد بیش از آنکه بخواهند به حل یک موضوع یا مشکل به وجود آمده بپردازد، مدام سعی در ایجاد حاشیه و جنجال هستند تا از التهاب ایجاد شده منافع و درآمد را افزایش دهند، مسلما این افراد با شفافیت معاملات حاکم در بورس کالا مخالف هستند چراکه سود آنها در معاملات پنهانی و غیرشفاف است.

موسوی لارگانی افزود: متاسفانه این افراد نه به فکر تولید و اشتغال هستند و نه بابت خروج ارز نگرانی دارند. تفکر این گروه ها صرفا این است که با واردات فلان محصول فولادی، درآمد بیشتری به دست می آورند.حمایت از تولیدکننده و کالای ایرانی از مسیر شفاف و قانونی بورس کالا در جریان است و اینکه عده ای به دنبال رانت و منافع در اوضاع فعلی اقتصاد هستند، با اقدامات مسئولان و مجلس راه به جایی نخواهند برد.

انتهای پیام