تحلیل شرایط فعلی بورس، توصیه به خرید سهام جذاب و معرفی صنایع برتر

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، محمد کفاش پنجه شاهی مدیرعامل کارگزاری خبرگان سهام با اشاره به اینکه P/E بازار در ارقام بسیار جذابی قرار دارد و در حال حاضر سهام خوبی در بازار هستند که در مجمع سودهای بالا تقسیم می کنند به سنا گفت: خرید این گروه از سهام به طور قطع باعث سودآوری می شود.

وی ادامه داد: سهامداران از خرید سهام بدون مطالعه و سفته بازی پرهیز کنند. چون ممکن است در قیمت های بالا سهام را بخرند و با ضررهای سنگین از آن خارج شوند.

این کارگزار درباره روند بازار هم گفت: بازارسرمایه از اواخر سال 96 شاهد چند اتفاق تاثیر گذار بود. افزایش نرخ سود بانکی در پایان سال گذشته نقدینگی ها را تحت فشار قرار داد. همچنین افزایش قیمت ارز و طلا نیز عامل دیگری بود که بخشی از سرمایه ها را بازار سهام خارج کرد تا راهی بازارهای رقیب شوند. نکته بعدی هم تک نرخی کردن دلار در محدوده های 4200 تومان است که برای صنایع صادرات محور ابهاماتی را ایجاد کرده است.

کفاش پنجه شاهی عملکرد موفق صندوق توسعه را در حمایت از بازار سرمایه قابل تقدیر دانست و گفت: پس از خروج ترامپ از برجام، صندوق توسعه با مدیریت صحیح ریسک به خوبی هیجان های بازار را کنترل کرد و مدیریت صحیح این صندوق باعث شد تا اعتماد به بازار تقویت شود. فراموش نکنیم در شرایط فعلی بازار و با P/E های 4 تا 5 مرتبه ، زمان مناسبی برای خرید سهام است.

وی درباره صنایع برتر بازار هم گفت: شرکت های کامودیتی محور و برخی پتروشیمی ها در سال 96 به دلیل افزایش نرخ ارز و رشد قیمت های جهانی عملکرد خوبی داشتند. پالایشی ها نیز نسبت به سالهای 94 و 95 عملکرد بهتری را تجربه کردند و سودآوری آنها رشد کرد. با توجه به P/E این گروه ها می توان آنها را گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری دانست.

به گفته این کاشناس، صنایع مرتبط با کامودیتی ها شرکت های پیشرو بازار در سال 97 هم خواهند بود حتی اگر همان روند سال 96 را ادامه بدهند باز هم گزینه های خوبی برای سهامداری هستند.

کفاش پنجه شاهی به اقبال بازار به برخی صنایع کوچک اشاره کرد و گفت: برخی صنایع کوچک مثل ساختمانی ها در روزهای گذشته مورد توجه قرار گرفتند. گروه ساختمانی هم هرچند قیمت ملک افزایش یافته اما فروش خاصی نداشتند . این گروه گزارش های قابل قبولی هم منتشر نکردند اما سفته بازها در حال خرید سهام این صنعت هستند، با این وجود به نظر من برای سرمایه گذاری از نظر بنیادی سهام پرریسک هستند.

وی ادامه داد: گروه هایی مانند خودرو، قند و شکر را بازار به عنوان سهام بتای منفی می شناسد و به طور معمول نوسان گیران در این نمادها فعال هستند اما گروهی که بدون مطالعه و دنباله روی سفته بازها اقدام به خرید این سهام می کنند قطعا متضرر می شوند.

وی با اشاره به در پیش بودن فصل مجامع گفت: عملکرد 96 بسیاری از شرکتها خوب بوده و برخی شرکت ها که اقدام به توزیع سریعه سود می کنند مورد اقبال بازار قرار گرفتند. به طور کلی شرکت های گروه کامودیتی ها و صادرات محورها عملکرد خوبی داشتند و مجامع خوبی هم خواهند داشت. همچنین شرکت های بنیادی که شرایط خوبی داشتند قطعا مجامع خوبی هم برگزار خواهند کرد.

انتهای پیام